ads

سرمایه گزاران ترکی در افغانستان

قرار است هیئت ترکی (متشکل از 25 سرمایه گزار، در سفر سه روزه شان به افغانستان) با وزارت خانه ها و ادارات مختلف به ارتباط همکاری های اقتصادی و سرمایه گزاری در عرصه‎های مختلف بین دو کشور مذاکره نموده و تفاهمنامه‎هایی را امضا کنند.

نویسنده: The Killid Group
4 ثور 1390
سرمایه گزاران ترکی در افغانستان

قرار است هیئت ترکی (متشکل از 25 سرمایه گزار، در سفر سه روزه شان به افغانستان) با وزارت خانه ها و ادارات مختلف به ارتباط همکاری های اقتصادی و سرمایه گزاری در عرصه‎های مختلف بین دو کشور مذاکره نموده و تفاهمنامه‎هایی را امضا کنند.

روی این منظور، هیئت مذکور در اولین روز سفر کاری شان، در محفلی که در هوتل انترکانتیننتال کابل روز شنبه، 27 حمل 1390 دایر گردیده بود، در این نشست تفاهمنامه ایجاد شورای تجاری افغانستان و ترکیه امضا شد.

در این کنفرانس، شماری از مقامات بلند پایه حکومتی، هیئت رهبری اتاق تجارت و صنایع، اعضای هیئت ترکی، و شماری از تاجران و سرمایه گزاران افغان شرکت کرده بودند.

وحید الله شهرانی، وزير معادن در سخنانی ابراز امیدواری کرد که با توجه به فرصت های جدید سرمایه گزاری در کشور، ترکیه نقش خوبی را در انکشاف اقتصادی افغانستان ایفا کند.

آقای شهرانی وعده داد که وزارت معادن زمینه را برای سهم گیری سرمایه گزاران ترکی در بخش استخراج معادن فراهم سازد. او گفت که در ماه‎های آینده پروژه‎های بزرگی به داوطلبی گذاشته خواهد شد.

باسط اسد، سفیر ترکیه در کابل،  به روابط  تاریخی دو کشور اشاره نموده گفت:” ترکیه تلاش می کند در بازسازی افغانستان نقش موثری داشته باشد. به گفته آقای اسد، افغانستان با توجه به موقعیت استراتیژیک اش دارای فرصت‎های زیاد اقتصادی می‎باشد.”

همچنین سفیرترکیه تاکید نمود که کشورش به عنوان همکار قابل اعتماد افغانستان به همکاری هایش ادامه خواهد داد.

نورالله دلاوری، رییس اداره حمایت از سرمایه گزاری افغانستان (آیسا با اشاره به سرمایه گزاری هایی که در ده سال اخیر در افغانستان صورت گرفته، گفت که هدف اصلی این سرمایه گزاری‎ها بالا بردن سطح زندگی و تامین رفاه اجتماعی بوده است.

در این محفل، آقای چهان جان دیمر، به نمایندگی از هیئت ترکی سخنرانی نموده، گفت از زمان اولین سفر او در سال 2003 تاکنون در افغانستان پیشرفت‎های زیادی صورت گرفته است. آقای دیمر با اشاره به تجارب ترکیه در ایجاد اصلاحات، معلوماتی را در زمینه ظرفیت‎های موجود به خاطر همکاری‎های متقابل با افغانستان ارایه نمود.

در همین حال، مقام‎ها در اتاق تجارت و صنایع می‎گویند که میزان تجارت دو کشور در سطح نازل قرار دارد و از جمله 5.5 ملیارد دالر تجارت افغاستان با کشورهای همسایه و منطقه  صرف 300 ملیون دالر آن مربوط به تجارت افغانستان و ترکیه می باشد.

گفتنی است، ترکیه رابطه دوستی دیرینه با افغانستان دارد، سفر این هئیت ترکی نشان می دهد که آنان در بخش‎های اقتصادی نیز علاقمند سهم گیری در  کشور می‎باشند. بنابراين، اگر دولت افغانستان بتواند زمينه سرمايه گزاري را براي علاقمندان تركي فراهم نمايد، مشاركت تركيه در بخش اقتصادي، گام مؤثري در بهبود وضعيت اقتصادي افغانستان خواهد بود.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA