ads

سرقنسول امریکا: در افغانستان می مانیم

سرقنسول امریکا در هرات بر حضورشان بعد از سال 2014 در افغانستان تاکید نموده، اظهار داشت: به تعهدات خود در افغانستان پایبند خواهیم ماند.

نویسنده: The Killid Group
6 جوزا 1393
سرقنسول امریکا: در افغانستان می مانیم

سرقنسول امریکا در هرات بر حضورشان بعد از سال 2014 در افغانستان تاکید نموده، اظهار داشت: به تعهدات خود در افغانستان پایبند خواهیم ماند.
“جین یانگ”، سرقنسول امریکا در ولایت هرات در یک مصاحبه اختصاصی با کلید تصریح کرد که کشورش در جریان ده سال اخیر 96 میلیارد دالر امریکایی را در بخش های مختلف در افغانستان به مصرف رسانده که و توانسته تاثیر مثبتی بر زندگی مردم بگذارد.
وی یک بار دیگر تاکید نمود: امریکا بعد از سال 2014, افغانستان را ترک نکرده و در این کشور باقی خواهد ماند.
آقای یانگ گفت: “این مهم است بدانید که ما به شدت پایبند تعهدات مان با افغانستان هستیم، ما پیوسته در اینجا خواهیم ماند و یکبار دیگر می خواهم یادآوری کنم که ما جایی نمیرویم، ما در اینجا می مانیم و با شما همکار هستیم.”
سرقنسول امریکا ادامه داد: “رئیس جمهور بعدی افغانستان پیمان دوجانبۀ امنیتی را امضاء خواهد کرد و امضای این پیمان برای آیندۀ همکاری امریکا و افغانستان و جامعه بین المللی بسیار مهم است.”
با توجه به این که گفته می شود حضور و یا خروج نیروهای امریکایی به امضای توافقنامه امنیتی کابل-واشنگتن بستگی دارد، اما هر دو نامزد پیشتاز گفته اند که در صورت پیروزی، توافقنامه امنیتی را امضا خواهند کرد.
آزیتا رفعت، سخنگوی داکتر اشرف غنی احمدزی یکی از نامزدان پیشتاز ریاست جمهوری گفت: “داکتر صاحب در مصاحبه های متعدد خود گفته است که این پیمان بنا بر مزایایی که دارد، در روز های نخست امضا خواهد شد”.
همچنین فضل الرحمن اوریا، سخنگوی داکتر عبدالله عبدالله یکی از نامزد پیشتاز ریاست جمهوری می گوید: “تیم اصلاحات و همگرایی در حکومت آینده ، پیمان امنیتی را در اولین فرصت بدون تغییرات و بازنگری امضا خواهد کرد.”
تیم های دو نامزد پیشتاز در حالی از امضای توافقنامه امنیتی سخن می گویند که نگرانی هایی مبنی بر دست داشتن آقای کرزی در حکومت آینده وجود دارد.
در این مورد سید جواد حسینی، یکی از آگاهان سیاسی کشور می گوید: با توجه به سیاست های کنونی آقای کرزی احتمال قوی وجود دارد که در صورت پیروزی هر تیمی، نقش آقای کرزی تاثیر گذار باشد، اما امضا یا عدم امضای توافقنامه امنیتی بستگی به تعهد قوی رئیس جمهور آینده خواهد داشت.
از سوی دیگر سرقنسول امریکا در مصاحبه با کلید ادعا کرد، مساعدت های 13 ساله کشورش برای افغانستان به 96 میلیارد دالر می رسد، کمکی که در ساختن نظام در افغانستان نقش بارزی داشته است، اما مسوولان و آگاهان امور سیاسی در افغانستان نسبت به این ادعا نظریات مختلفی دارند.
اصیل الدین جامی، سرپرست ولایت هرات بر این باور است که کمک هایی که انتظار می رفت از سوی دوستان بین المللی صورت بگیرد، تا کنون انجام نشده است، اما در پروژه های انکشافی و پروژه های بازسازی نقش خود را داشته اند.
محمد رفیق شهیر، از آگاهان امور معتقد است که حضور 13 ساله جامعه بین المللی و مساعدت های امریکا تا حدی زیادی موثر بوده، ولی این کمک ها دچار ضعف مدیریت بوده است.
به گفته وی، این کمک ها به دلایل موجودیت فساد درست به مصرف نرسیده است، اما اگر درست مدیریت می شد، موفقیت های بیشتری به دست می آمد.
در همین حال ریاست جمهوری در مورد ادامه حضور نیروهای بین المللی به خصوص امریکا بر موقف قبلی اش تاکید کرده و می گویند که این حضور باید دارای چوکات منظم و پلان شده باشد.
فایق واحدی، یکی از معاونین سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان ضمن بیان این مطلب گفت: “ریاست جمهوری موافق با حضور نیروهای امریکایی است، اما این حضور باید داخل یک چوکات منظم باشد”.
از سوی دیگر داکتر نیلوفر ابراهیمی، نماینده مردم در ولسی جرگه بر این باور است که بنا به شرایط فعلی، ادامه حضور نیروهای بین المللی یک نیاز مبرم می باشد.
وی می افزاید: این حضور باید استوار بر پیمان های قانونی باشد و یا حمایت کشورهای دیگر را دارا باشد.
پیش از این آمریکا هشدار داده بود، در صورتی که توافقنامه امنیتی میان کابل-واشنگتن امضا نشود، این کشور تمامی نیروهایش را از افغانستان خارج خواهد کرد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA