ads

ساخت «یتیم‌خانه» برای فیل‌های در معرض خطر در سریلانکا

قطع جنگلات، کشمکش و زد و خورد های مسلحانه داخلی مواردی اند که حیات فیل ها را در سریلانکا به خطر مواجه ساخته بود. اما در این میان تلاش های هم برای نجات و تداوم زندگی آنها روی دست گرفته شد که ساخت به اصطلاح یتیم خانه فیل‌ها یا محلی برای نگهداری چوچه های آنها، مثالی از این تلاش ها بوده می تواند.

نویسنده: abdali
6 جدی 1396
ساخت «یتیم‌خانه» برای فیل‌های در معرض خطر در سریلانکا

قطع جنگلات، کشمکش و زد و خورد های مسلحانه داخلی مواردی اند که حیات فیل ها را در سریلانکا به خطر مواجه ساخته بود. اما در این میان تلاش های هم برای نجات و تداوم زندگی آنها روی دست گرفته شد که ساخت به اصطلاح یتیم خانه فیل‌ها یا محلی برای نگهداری چوچه های آنها، مثالی از این تلاش ها بوده می تواند.

نعیم ساهووترا، گزارشگر ایشیا کالینگ گزارشی دارد به این شرح:

همین‌که آفتاب به دامنه های تپه و کوه های ولایت “سابارا گاموا” در سریلانکا می تابد، تیمی از وترنرها با گیلاس های بزرگ و پر از شیر به طرف دو چوچه‌ی گرسنه‌ی فیل به نام های (پاندولا) و (میگارا)  رفته، به آنها شیر می دهند.

خانم “چاندریکا پریاد هاشانی” معاون ریسرچ و مسئول آموزش به اصطلاح یتیم خانه فیل ها، در مورد پرورش (پاندولا) و (میگارا)  می گوید:” این ها چوچه های فیل هستند که مادران شان مرده اند. از همین سبب، ما پرورش آنها را که در حال حاضر در حدود چهار الی چهار و نیم سال سن دارند، بدوش گرفته ایم تا زنده بمانند.”

این دو فیل کوچک، چندین سال قبل از جنگل “ریتی گالا” به اینجا آورده شده اند تا از تلف شدن نجات یابند. در دهه های اخیر فعالیت های انکشافی در سریلانکا افزایش یافت که درنتیجه هزارها جریب زمین مملو از جنگلات و درخت زارها تخریب شد و در این گیرودار، محلات بودوباش فیل ها نیز از میان رفت.

چنانچه خانم “چاندریکا پریاد هاشانی” می گوید: “مسکن و ماوای صدها و هزاران حیوان وحشی خصوصا فیل ها تخریب گردید. اکنون همه ی آنها به جنگلات زخیم و پر پشت ضرورت دارند. همین اکنون شمار زیاد چوچه های یتیم فیل ها در سریلانکا وجود دارد که باید تحت پرورش و حفاظت قرار گیرند.”

فیل ها از اینکه محلات بود و باش شان تخریب گردید، امروز در فارم های زراعتی و جاهای دیگر در جستجوی غذا و محل مناسب زندگی پائین و بالا می روند. صد ها فیل به گمان اینکه خطرناک اند، توسط مردم کشته شده اند و تعدادی هم که باقی مانده، در معرض خطر قرار دارند.

با توجه به همین خطرها، این حفاظت گاه یا یتیم خانه در سال 1975 ساخته شد.

خانم “چاندریکا پریاد هاشانی” می افزاید: “ما کار خود را با پرورش پنج چوچه ی فیل آغاز کردیم که امروز همه بزرگ شده اند. سه فیل آن زنده، ولی دو فیل دیگر مرده اند. مقصد نخست ما از ایجاد این محل حفاظت از فیل ها است.”

امروزه تخمین می شود، در سریلانا در حدود 6 هزار فیل موجود باشد، ولی به قول “دیپارتمنت وحش سریلانکا” سه دهه قبل این تعداد به 24 هزار فیل می رسید.  هرچند، نوع و جنس فیل های سریلانکا در کشور های هند، تایلند  و اندونیزیا نیز پیدا می شوند، اما حفاظت گاه های سریلانکا در ادامه حیات آنها نقش بارزی ایفا نموده است.

خانم “چاندریکا پریاد هاشانی” افزود: “نخستین چوچه فیل در این مرکز در سال 1984 به دنیا آمد.”

در حال حاضر در این محل، حدودا 88 فیل موجود است که 20 فیل آن کوچک و قابل پرورش دقیق است. اخیرا تلاش صورت می گیرد آگاهی مردم در مورد خطراتی که جان فیل ها را تهدید می کند، افزایش یابد.

این مرکز که در 25 هکتار زمین اعمار شده است، بعد از گذشت چهار دهه، محلی مناسبی برای حفاظت و پرورش فیل ها بوده و تماشاگران می‌توانند با مراجعه به آن در مورد فیل ها معلومات و دانستنی های بیشتر کسب نموده و طریق غذا خوری و آببازی آنها را از نزدیک تماشا کنند. البته شروع پذیرایی از بازدید کننده ها، ساعت 4 عصر در نظر گرفته شده است.

فیل های که در این مرکز نگهداری و تربیت می شوند، طبق عادت روزانه دو مرتبه آببازی نموده بدن خود را می شویند. “میتهالی”، یک فیل دیگر که اکنون 40 ساله است، زمانی یک فیل کوچک و بی مادر بود، ولی امروز رهبری گله ی فیل ها را به دوش دارد،.

خانم “چاندریکا پریاد هاشانی” در مورد میتهالی می گوید: “وقتی کوچک بود قابلیت های عجیبی داشت، خصوصا ادا های مادرانه. وی می‌توانست گله ی فیل ها را خوب رهبری کند و با توجه به همان قابلیت ها فکر می کنم اکنون فیل ها میتهالی را به صفت رهبر خویش برگزیده اند.”

بسیاری از چوچه های فیل که مدت ابتدایی سن خود را در این حفاظت گاه سپری کنند، دوباره به جنگل برده شده در میان حیوانات وحش رها می گردند. اما، پاندولا و میگارا هنوز هم انتظار می کشند تا کدام مادر رضاعی به سراغ شان آمده آنها را از خود کند.

نعیم ساهووترا صدای آسیا – سریلانکا

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA