ads

ساختمان ‎ 42درصد مکتب‎های دولتی در شهر کابل کرایی است

یک تحقیق کلیدگروپ که براساس مصاحبه با آمرین حوزه‎های تعلیمی شهر کابل انجام شده است، نشان می‎دهد که بیش از 42 درصد از مکتب‎های این شهر به دلیل نداشتن ساختمان در تعمیر‎های کرایی بدون میز و چوکی و وسایل درسی فعالیت دارند.

لیلا نورانی
6 جوزا 1397
ساختمان ‎ 42درصد مکتب‎های دولتی در شهر کابل کرایی است

یک تحقیق کلیدگروپ که براساس مصاحبه با آمرین حوزه‎های تعلیمی شهر کابل انجام شده است، نشان می‎دهد که بیش از 42 درصد از مکتب‎های این شهر به دلیل نداشتن ساختمان در تعمیر‎های کرایی بدون میز و چوکی و وسایل درسی فعالیت دارند. براساس معلومات مسوولان این حوزه‎ها، در 16 حوزه تعليمی شهر کابل 307 باب مكتب وجود دارد كه از اين ميان 122 باب آن در تعميرهای كرایی فعالیت می‎کنند. همچنان در میان مکتب‎هایی که روی ملکیت‎های وزارت معارف ایجا شده‎اند، نیز مکتب‎هایی به مشاهده می‎رسند که عمر ساختمان آن‎ها به پایان رسیده است و یا بخش‎هایی از ساختمان آن‎ها تخریب شده است. این یافته‎ها نشان می‎دهد که در کنار نبود مکان مناسب برای مکتب‎ها، کمبود نزدیک به 2 هزار و 500 معلم در تشکیل مکتب‎های شهر کابل، مشکل دیگری است که به نظام آموزشی در معارف شهر کابل آسیب زده است.

آمرين حوزه‎های تعلیمی شهر کابل با انتقاد از عدم توجه رهبری وزارت معارف در رفع کمبود تشکیل معلمان مکتب‎ها در این شهر می‎گويند که وزارت معارف تلاش كرده تا این مشکل را توسط معلمان  حق‎الزمه‎ای برطرف کند. همچنان آمرین حوزه‎های تعلیمی کابل ادعا دارند که با وجود سپری شدن نزدیک به دو ماه از سال تعلیمی جدید، بعضی از مکتب‎ها با کمبود 70 درصدی کتاب‌های درسی روبه‎رو اند و شاگردان نیازمندی‏های شان در بخش کتاب را از بازار مرفوع می‎‏کنند.

مسوولان ریاست معارف شهر کابل می‎گویند که این مشکلات ناشی از کم‎کاری مسوولان پیشین معارف است. احمدضمير گوارا، ریيس معارف شهر كابل که نزدیک به دو ماه پیش به این پست مقرر شده است، می‎گوید که رياست معارف شهر کابل به منظور رفع مشکلات موجود یک پلان پنج ساله را تهیه و در پی عملی كردن آن است.

 

مکتبهای کرایی

معلومات کلیدگروپ نشان می‎دهد که بیشترین رقم مکتب‎های کرایی در حوزه‎ هفدهم، دهم، سیزدهم، پنجم، پانزدهم و هشتم تعلیمی ریاست معارف شهر کابل موقعیت دارند. براساس این معلومات، از 24 باب مکتب دولتی در حوزه هفدهم تعلیمی شهر کابل 19 باب آن در ساختمان کرایی موقعیت دارند؛ از 15 باب مکتب دولتی در حوزه دهم تعلیمی شهر کابل 14 باب آن در تعمیر کرایی فعالیت می‎کنند؛ حوزه سیزدهم تعلیمی شهر کابل 29 باب مکتب دارد که 14 باب آن در ساختمان کرایی موقعیت دارند؛ حوزه پنجم تعلیمی 27 باب مکتب دارد که ساختمان 12 باب آن کرایی است؛ در حوزه پانزدهم تعلیمی شهر کابل از 17 باب مکتب دولتی 10 باب آن در ساختمان کرایی فعالیت دارند و 9 باب مکتب از 24 باب مکتب دولتی در حوزه هشتم تعلیمی شهر کابل، در ساختمان کرایی فعالیت می‎کنند. براساس معلومات آمرین حوزه‏‎های تعلیمی شهر کابل، کرایه ساختمان مکتب‎ها در هر حوزه نظر به موقعیت هر ساختمان متفاوت است و بین سی هزار تا یک ملیون افغانی می‎باشد.

آمرین حوزه‎های تعلیمی شهر کابل در مصاحبه با کلیدگروپ بیان داشتند که آن‎ها مشکل کمبود ساختمان برای مکتب‎های این شهر را در پایان هر سال تعلیمی با وزارت معارف مطرح کرده‎اند ولی تا هنوز توجه چندانی در این خصوص صورت نگرفته است. علی‎احمد مددی، آمر حوزه هفدهم تعلیمی شهر کابل، می‎گوید که ساختمان‎های رهایشی برای استفاده مکتب‎ها معیاری نیست و آن‎ها ناگزیر اند در یک اتاق کوچک بیش از هفتاد شاگرد را جابه‎جا کنند.

در کنار استفاده از ساختمان‏های رهایشی برای مکتب‎های دولتی، شماری از مکتب‎هایی که روی ملکیت‎های وزارت معارف اعمار شده‎ نیز با مشکلات جدی روبه‎رو می‌باشند. فضل‎الرحمان فضل، آمر حوزه چهارم تعلیمی شهر کابل، می‎گوید که شاگردان مکتب‎های غازی ايوب‌خان، ملكه ثريا و ليسه مصدق فرهنگ که مربوط به این حوزه تعلیمی می‎شوند، به دلیل نداشتن ساختمان مناسب و کمبود صنف‎های درسی در خيمه‎ها و يا هم در فضای باز مصروف فراگيری آموزش هستند. علاوه بر این مکتب‎هایی هم در پايتخت به چشم می‌خورند که شاگردان شان در کانتینرها مصروف فراگیری درس و تعلیم می‎باشند. گل‎آقا نجرابی، آمر حوزه نهم تعليمی، می‎گويد كه در اين حوزه مكتب عبدالهادی داوی با كمبود صنف‌های درسی مواجه است و به همين دليل آن‎ها مجبور شده اند تا شاگردان را در كانتينرهای داغ درس بدهند.

حوزه شانزدهم تعليمی هم عاری از مشكل نيست. محمدنعيم، آمر حوزه شانزدهم تعليمی، می‎گويد كه از مجموع 10 باب مكتب در اين حوزه، مكتب محمدانور بسمل و نازو انا با مشكلات جدی روبه‎رو می‌باشند. به گفته وی، شاگردان این مکتب‎ها یا در فضای آزاد و یا هم در دهلیزهای این مکتب‎ها مصروف درس خواندن می‎باشند. اين مشكل دامن‏گير حوزه دوم تعليمی نيز است. سردارعلی‏شاه يوسفزی، آمر حوزه دوم تعليمی، می‎گويد که بخش بزرگی از ساختمان‎های مكتب‏های شاه دوشمشيره و قاری عبدالله در اين حوزه، در اثر باد و باران به مخروبه مبدل شده است. به گفته وی، آن‎ها مجبور شده اند که در هر صنف 70 تن از شاگردان را به صورت همزمان درس بدهند. يوسفزی افزود كه نظر به معيارهای وزارت معارف، در یک صنف درسی باید بین 40 تا 45 نفر شاگرد درس بخوانند. اما آن‏ها نظر به نبود مكان مناسب درسی، مجبور هستند تا این معيار را ناديده بگيرند. در همین حال، کبیر حقمل، رییس نشرات و سخنگوی وزارت معارف، مشکل استفاده از ساختمان کرایی برای مکتب‎ها را نه تنها در معارف شهر کابل می‏پذیرد بلکه تأکید دارد که پنجاه درصد مکتب‏های دولتی در سراسر کشور به دلیل نبود امکانات مالی با این مشکل روبه‎رو می‌باشند. وی تأکید دارد که براساس هدایت رییس جمهور، وزارت معارف در سال جاری ساختمان شش‎هزار باب مکتب را در سراسر کشور اعمار خواهد کرد.

 

كمبود معلم

کمبود معلم، به خصوص معلمان مسلکی، يکی دیگر از مشكلاتی است كه نظام معارف در شهر کابل با آن مواجه است. معلومات کلیدگروپ نشان می‎دهد که مکتب‎های مربوط به معارف شهر کابل در شانزده حوزه تعلیمی با کمبود 2هزار و 568 معلم روبه‎رو هستند. براساس معلومات آمرین حوزه‎های تعلیمی شهر کابل، وزارت معارف مشکل کمبود معلم در مکتب‎ها را با استخدام معلمان حق‎الزمه‎ای قسماً مرفوع کرده است. از مجموع 16 حوزه تعليمی شهر کابل، حوزه‎ هفدهم، سیزدهم، هفتم و سوم با بيشترين رقم کمبود معلم در صدر حوزه‎های تعلیمی شهر کابل قرار دارند. علی‎احمد مددی، آمر حوزه هفدهم تعلیمی شهر كابل، می‎‏گويد که به دلیل نداشتن تشکیل، این حوزه با کمبود 1هزار و 29 معلم روبه‎رو است. به گفته وی، کمبود معلم در این حوزه با استخدام معلمان حق‎الزمه‎ای قسماً مرفوع شده است اما هنوز هم این مشکل پا برجا است. در همين حال، احمدضمير گوارا، ریيس معارف شهر كابل، مشکلات موجود از ناحیه کمبود معلمان در مکتب‎های شهر کابل را می‎پذیرد و می‏گويد که 800 بست معلم از طریق کمسیون اصلاحات اداری در چوکات ریاست معارف شهر کابل به اعلان گذاشته شده است که با تکمیل شدن پروسه استخدام، بخشی از مشکلات معارف شهر کابل از این ناحیه حل خواهد شد.

 

نبود ميز و چوکی

در کنار آنکه از مجموع 307 باب مکتب در شهر کابل 122 باب آن فاقد تعمیر دولتی، میز و چوکی می‌باشند، مصاحبه‎ها نشان می‎دهد که تعدادی از مکتب‎هایی که تعمیر دولتی دارند نیز با کمبود میز و چوکی روبه‎رو می‎باشند و شاگردان این مکتب‎ها روی زمین نشسته و درس می‎خوانند. آمرين حوزه‎های شانزدگانه تعليمی در شهر کابل هم چنان می‎گويند که میزوچوکی اكثر مکتب‎ها فرسوده شده است. آن‎ها می‎افزايند که مدیریت مكتب‎ها از ناچاری دست به ساخت دوباره ميز و چوكی‎های فرسوده زده‎اند تا نيازمندی شاگردان را بدین شیوه برطرف سازند. محمدناصر دوست، آمر حوزه پانزدهم شهر كابل، در صحبت با كليدگروپ گفت در کنار آنکه 10 باب مکتب با ساختمان کرایی در این حوزه تعلیمی فاقد میز و چوکی اند، مکتب‎هایی که روی ملکیت‎های وزارت معارف نیز در این حوزه ایجاد شده‎اند، میز و چوکی ندارند. همچنان آمر حوزه پانزدهم تعلیمی می‎گوید که موضوع کمبود میز و چوکی مکتب‎های مربوط به این حوزه را بارها با ریاست معارف شهر کابل در میان گذاشته، ولی تا حال توجهی به این مشکل صورت نگرفته است. اما رییس معارف شهر کابل وعده سپرد که مشکل کمبود میز و چوکی را در مکتب‎های دولتی این شهر در آینده نزدیک برطرف خواهند کرد.

 

کمبود کتاب درسی

با آنكه نزدیک به دو ماه از آغاز سال تعليمی 1397 گذشته است، هنوز هم كمبود كتاب‎های درسی در مكتب‎های شهر كابل از مشکلات عمده در برابر معارف در این شهر به شمار می‎رود. آمرين حوزه‎های تعليمی شهر کابل، کمبود کتاب‎های درسی در مکتب‎ها را تأیید می‎کنند و می‎گویند که شاگردان مکتب‎ها کتاب‎هایی را که تا هنوز از سوی وزارت معارف در اختیار شان قرار داده نشده است، از بازار خریداری می‎کنند. علی‎احمد مددی، آمر حوزه هفدهم تعلیمی شهر کابل، گفت که مکتب‎های مربوط به این حوزه در شش سال گذشته کتاب‎های درسی صنف‎های اول تا ششم را در اختیار ندارند و شاگردان مجبور به خریداری کتاب از بازار شده‎اند. همچنان محمدشریف انوری، آمر حوزه سیزدهم تعلیمی شهر کابل، می‎گوید که مکتب‎های مربوط به این حوزه، کتاب‎های درسی صنف‎های اول تا ششم را به طور کامل در اختیار ندارند و دیگر صنف‎ها نیز با کمبود کتاب روبه‎رو اند. احمدضمیر گوارا، ریيس معارف شهر كابل، نیز با اظهارات آمرین حوزه‎های تعلیمی درباره کمبود کتاب‎های درسی موافق است. او می‎گوید که با تکمیل شدن پروسه چاپ کتاب‏های جدید در سه ماه آینده مشکل شاگردان از این ناحیه رفع خواهد شد. این در حالی است که هر سال برای وزارت‌خانه های دولتی بودجه هنگفت انکشافی اختصاص داده می‎شود ولی اکثریت این وزارت‎ها نمی‎توانند این بودجه را به مصرف برسانند. برای وزارت معارف در سال گذشته خورشیدی، بیش از چهارده ملیارد افغانی بودجه انکشافی اختصاص یافته بود ولی این وزارت تنها چهارده درصد آن را که حدود دو ملیارد افغانی می‎شود، مصرف کرده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA