ads

زندگی جانکاه در فصل سرما

مقام‎های محلی بامیان می‎گویند که سردی هوا، خشک‎سالی‎های پی در پی و بیکاری سبب شده که نزدیک به 50 درصد مردم این ولایت زیر خط فقر زندگی کنند.

نویسنده: zekria
26 میزان 1395
زندگی جانکاه در فصل سرما

مقام‎های محلی بامیان می‎گویند که سردی هوا، خشک‎سالی‎های پی در پی و بیکاری سبب شده که نزدیک به 50 درصد مردم این ولایت زیر خط فقر زندگی کنند.
محمدطاهر زهــیر، والــی بــامــیان، در یک مــصاحــبۀ اختصاصی به کلید گفت که آب و هوای این ولایت در حال سرد شدن می‎باشد و اکثریت خانواده‎ها در این ولایت نیاز به مواد غذایی و کمک‎های اولیه دارند. وی گفت که ادارۀ محلی بامیان تدابیر لازم را در نظر گرفته است تا جلو تلف شدن مردم را در اثر گرسنگی و سردی هوا بگیرد. زهیر گفت:”بیش از 45 تا 50 درصد باشندگان بامیان در زیر خط فقر زندگی می‎کنند و آنان در فصل سرما نیاز به کمک و همکاری دارند.”
والی بامیان در این مصاحبه، از نهادهای ملی و موسسات بین‎المللی خواهان توجه بیشتر به خانواده‎های فقیر و بی‎بضاعت این ولایت در فصل سرما شد.بامیان، یک ولایــت کــوهســتانــی و سردسیر می‎باشد و بیش از 85 درصد مردم این ولایت مصروف فعالیت‎های زراعتی و مالداری می‎باشند. اما نبــود بــازار فــروش بـــرای محصولات زراعتی، خشک‎سالــی‎های پی در پی و نبود فرصت‎های شغلی و افزایش سطح بیکاری، باعث شده که مردم این ولایت نتوانند از کام فقر فرار و به زندگی نسبتاً مرفه دست یابند.
از سویی هم، شماری از خانواده‎هایی که با کمبود مواد اولیه و نبود مواد سوخت روبه‎رو هستند، از حکومت می‎خواهند با آنان کمک و مساعدت کنند. گلثوم، یکی از شهروندان بامیان، می‎گوید: “ما در فصل زمستان نیاز به کمپل، لباس، مواد غذایی از جمله روغن، برنج، چای و غیره داریم، به خاطری که راه‎های مواصلاتی در فصل سرما بند می‎شود و دسترسی مردم به مواد اولیه محدودتر می‎شود. بنابراین، امیدوار هستیم که حکومت در این زمینه به طور جدی توجه کند.”
اما مسوولان اداره مبارزه با حوادث طبیعی می‎گویند که 24 هزار خانواده اکنون نیاز به مواد غذایی و کمک‎های اولیه دارند.
رضا رفــعت، رییس اداره مبارزه با حوادث طبیعی بــامــیان، به کلــید گــفـت که این خانواده‎ها عمدتاً در فصل بهار و تابستان بر اثر سرازیر شدن سیــلاب‎ها، لغزش زمین و آفات زراعتی متضرر شده‎اند. رفعت افزود که هرچند از وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، خواهان ارسال کمک‎های غذایی و غیرغذایی برای باشندگان بامیان شده‎اند، اما این کمک‎ها تاکنون به این ولایت فرستاده نشده است.
رییس اداره مبارزه با حوادث طبیعی بامیان علاوه کرد با فرا رسیدن فصل سرما، مشکلات مردم این ولایت نیز افزایش می‎یابد. طبق معلومات رفعت، در فصل زمستان و ریزش باران‎های موسومی در بامیان، بیش از 400 قریه در معرض خطر حوادث طبیعی قرار می‎گیرند که نیاز است پیش از بروز واقعات ناگوار طبیعی برای باشندگان این قریه‎ها تدابیری سنجیده شود.
این در حالی است که سالانه ده‎ها نفر و صدها رأس مواشی در ولایت بامیان، در اثر حوادث طبیعی، مانند برف‎کوچ‎ها، سیلاب‎ها و توفان‎های شدید باد از بین می‎روند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA