ads

زباله‎ها تهدید جدی برای زندگی

تراکم  زباله‎ها درشهر درکنارمردم، مسوولان صحی کشوررا نیزنگران ساخته است. وزارت صحت عامۀ کشوربا ابراز نگرانی ازوضعیت موجود از خطرات احتمالی آن هشدار می‎دهد. وحیدالله مایار، سخنگوی این وزارت می‎گوید: “زباله‎ها در صورتی که درست جمع‎آوری نشود و به بیرون انتقال نیابد، عامل امراض مختلف از جمله اسهالات  وامراض ساری که از طریق پشه‎ها سرایت می‎کند ( مثل ملاریا)، شده می‎تواند.”

نویسنده: The Killid Group
10 عقرب 1394
زباله‎ها تهدید جدی برای زندگی

تراکم  زباله‎ها درشهر درکنارمردم، مسوولان صحی کشوررا نیزنگران ساخته است. وزارت صحت عامۀ کشوربا ابراز نگرانی ازوضعیت موجود از خطرات احتمالی آن هشدار می‎دهد. وحیدالله مایار، سخنگوی این وزارت می‎گوید: “زباله‎ها در صورتی که درست جمع‎آوری نشود و به بیرون انتقال نیابد، عامل امراض مختلف از جمله اسهالات  وامراض ساری که از طریق پشه‎ها سرایت می‎کند ( مثل ملاریا)، شده می‎تواند.”به گفته وی، اگر به این مشکل رسیدگی نشود بدون شک شاهد امراض زیادی از جمله انتانی، جلدی و طرق تنفسی خواهیم بود و این روی اقتصاد فامیل‎ها هم اثرات سوخواهد داشت.
مایاراز شهریان کابل می‎خواهد تا آن‎ها نیزرسالت خود در برابر حفظ‎الصحه محیطی و فردی را انجام داده و درزمینه با شاروالی همکار باشند. وی می‎افزاید: “این مسوولیت همه دولت‎‏مداران است تا به این معضل رسیدگی نمایند و پروسه تدارکات را سرعت بخشند تا مشکل حل گردد. شاید تعلل در پروسه تدارکات دیگر بخش‎ها،  تأثیر زیاد روی مردم نگذارد، مگراندک‎ترین تعلل درکار جمع‎آوری زباله‎ها صحت مردم را متأثر می‎سازد و نباید در زمینه غفلتی صورت گیرد.”
از سوی دیگر آگاهان محیط زیستی نیزاز وضعیت موجود ابراز نگرانی نموده و کثافات موجود درمحیط رابرای صحت شهروندان تهدید جدی می‎خوانند. محمدواثق حسینی، کارشناس محیط زیستی، می‎گوید: “مایعی که از تراکم زباله‎های مواد خوراکی خانه‎ها و رستورانت‎ها تولید می‎گردد، حاوی گازهای خطرناک و زهری است که تنفس مداوم آن سبب سوزش چشم،‌ گلو و بروز امراض تنفسی و انواعی از امراض مکروبی و حتی سرطان‎ها می‎گردد.”
اداره ملی حفاظت از محیط زیست نیز از وضعیت موجود ابراز نگرانی نموده و می‏گوید با شاروالی کابل همکار است و در راستای حل این مشکل تلاش می‎کند. عبدالولی مدقق، معین پالیسی و روابط بین‎الملل اداره ملی حفاظت از محیط زیست، می‎گوید: “نگرانی‎ای را که ما از جمع شدن زباله‎های جامد داریم این است که این امر باعث شیوع امراض در میان مردم، بوی وتعفن درشهر،‌ آلودگی آب‎های زیر زمینی و نیز زشت شدن چهره شهر می‎گردد.” مدقق می‎گوید که کار روی حل این مشکل جریان دارد و در آینده حل خواهد شد.

زباله، منبع انرژی
آنچه امروزه برای شهریان کابل به یک معضل اجتماعی مبدل گردیده است، در کشورهای پیشرفته جهان، تجارت پرمنفعتی را به بار آورده است. آگاهان می‎گویند که استفاده دومی از زباله (صنعت بازیافت زباله) تجارت پرسود در جهان است و به همین دلیل به زباله، طلای کثیف می‎گویند. این عمل علاوه براینکه از ضایع شدن منابع اولیه و تخریب محیط زیست جلوگیری می‌کند، منابع مالی بزرگی را دراختیارکشورها می‌گذارد، اما اداره حفاظت از محیط زیست به این باوراست که شاروالی کابل به این منظور درسال‎های گذشته توجهی چندانی نکرده است. مدقق می‎گوید: “در طبیعت مواد زیادی است که ظرفیت تولید انرژی را دارد، اما در صورتی که زیربنایی برای استفاده و تولید موجود نباشد، چنین کاری امکان‎پذیر نیست.” به گفته وی، برای استفاده دوباره و تولید انرژی از زباله‎ها به زیربناها و منابع مالی و تخنیکی نیاز است که شاروالی کابل تا حال به آن توجهی نکرده است. وی می‎افزاید: “شاروالی کابل می‎تواند با جلب توجه تمویل کنندگان خارجی در این راستا سرمایه‎گذاری کند.”
در این حال، مسوولان شاروالی کابل می‎گویند که این اداره به منظور استفاده دوباره از زباله‎های تولید شده درکابل، برنامه‎هایی درگذشته داشته اند، مگر به گفته آن‎ها، نبود امکانات تخنیکی و مالی باعث شده از این ذخایر که به طلای کثیف موسوم است، استفاده درست نشود. نثاراحمد حبیبی غوری، می‎گوید: “برق، گاز، دیزل، الکول طبی، خشت‌هایی که برای سرک‎ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیاری چیزهای دیگر از زباله به دست می‌آید.”
حبیبی می‌گوید درحال حاضر ذخایر بزرگی در اختیار شاروالی است که می‌توان از آن برای تولید برق و گاز استفاده کرد. او افزود: “ما شش ملیون تُن زباله را به روش‌های علمی و استندردهای جهانی درمنطقه چمتله دفن کرده‌ایم که هشتاد سانتی متر خاک بالای کثافات ریخته شد و لوله‌کشی منظم در عمق زباله‌ها صورت گرفت تا هوای داخل آن را بیرون کند و مانع بروز انفجار شود.”
اما وی می‎گوید که تنها برای استفاده دوباره اززباله‎های این ناحیه به 10 ملیون دالر نیاز است. اوگفت: “اگردولت افغانستان و یا دونری به ما 10 ملیون دالر کمک کند ما می‎توانیم نواحی 11، 17، 15 و بخشی ازناحیه چهار را با آن برق بدهیم و تا بیست سال ما برق ذخیره خواهیم داشت.”
غوری می‎گوید گذشته از ساحه چمتله در ساحات گزک اول و دوم هم ذخیره‎های هنگفتی از زباله‎ها را ایجاد کرده‎اند، اما برای استفاده دوباره از آن‎ها به نیروی تخنیکی، مسلکی و منابع بزرگ مالی نیاز می‎باشد، اما تصریح می‎کند: “در این زمینه کارهایی صورت گرفته و بانک جهانی نیز وعده همکاری داده است. ما روی این پروسه کار می‎کنیم و با چند کمپنی در کشورانگلیس هم به تماس هستیم و یک کمپنی امریکایی هم علاقمند کاربا ما است و امیدواریم تا سه سال آینده، قراردادهایی را امضا کنیم و کاررا روی استفاده دوباره از زباله‎ها شروع کنیم.” غوری می‎گوید در سال‎های پیشین نیز آن‎ها از زباله‎ها در تولید کود زراعتی استفاده می‎کردند.
اما فضل‎احمد فروتن، مشاور حقوقی پیشین شاروالی، می‎گوید  دراین اواخرتولید کود نیز متوقف شده است. او گفت: “قبلاً اززباله‎ها کود می‎ساختند، اما متأسفانه حالا این کار متوقف است و این به ضعف شاروالی برمی‎گردد.” وی یگانه راه پایان دادن به وضعیت نابسامان کنونی شهر را درتصفیه تیم موجود و واگذاری مسؤولیت‎های شاروالی به تیم وکدرهای متخصص جدید می‎داند در غیر آن به گفته وی وضعیت به همین شکل باقی خواهد ماند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA