ads

ریگ‎برداری از ساحات ممنوعه

ریگ‎برداری‎ها از مناطق مختلف هرات، به‎ویژه ساحه پشتون پل، کمرکلاغ و شیدایی این ولایت، سبب نگرانی ادارات حوزه دریایی هریرود _ مرغاب و محیط زیست هرات شده است. نوراحمد بارز، رییس عمومی حوزه دریایی هریرورد _ مرغاب، به کلید گفت که هرچند ساحات مختلف، به‎ویژه منطقه کمرکلاغ شهر هرات، جزء ساحات ممنوعه برای ریگ‎برداری اعلام شده است اما هنوز هم ریگ‎برداری‎ها از این ساحات به گونه غیرقانونی جریان دارد. به گفته بارز، تنها نظارت از بستر دریاها از مسوولیت‎های این اداره است و جلوگیری از ریگبرداریهای غیرقانونی جزء وظایف اداره معادن و پترولیم ولایت هرات می‎باشد که باید در این زمینه توجه جدی به خرج دهد.

نویسنده: zekria
25 دلو 1395
ریگ‎برداری از ساحات ممنوعه

ریگ‎برداری‎ها از مناطق مختلف هرات، به‎ویژه ساحه پشتون پل، کمرکلاغ  و شیدایی این ولایت، سبب نگرانی ادارات حوزه دریایی هریرود _ مرغاب و محیط زیست هرات شده است. نوراحمد بارز، رییس عمومی حوزه دریایی هریرورد _ مرغاب، به کلید گفت که هرچند ساحات مختلف، به‎ویژه منطقه کمرکلاغ شهر هرات، جزء ساحات ممنوعه برای ریگ‎برداری اعلام شده است اما هنوز هم ریگ‎برداری‎ها از این ساحات به گونه غیرقانونی جریان دارد. به گفته بارز، تنها نظارت از بستر دریاها از مسوولیت‎های این اداره است و جلوگیری از ریگبرداریهای غیرقانونی جزء وظایف اداره معادن و پترولیم ولایت هرات می‎باشد که باید در این زمینه توجه جدی به خرج دهد.
در همین حال، نصیراحمد فضلی، رییس اداره محیط زیست ولایت هرات، نیز از ریگبرداریهای غیرقانونی و بیش از حد در مناطق مختلف این ولایت، به‎ویژه منطقه کمرکلاغ، ابراز نگرانی کرده و می‎گوید که این ریگ‎برداری‎ها خطرات جدی به دنبال دارد. فضلی، ادارات مسوول در این زمینه را متهم به کمتوجهی کـرد و هشـدار داد کـه اگـر بـه وضعیـت نابـسامـان منطقه کمـرکلاغ رسیــدگـی جــدی صـورت نگیـرد، خاک‎برداری‎های غیرقانونی عواقب ناگواری برای این منطقه در پی خواهد داشت.
از سوی دیگر، مسوولان ریاست معادن و پترولیم ولایت هرات، این ادعای مسوولان ریاست حوزه دریایی هریرود_ مرغاب و اداره محیط زیست ولایت هرات را رد کرده و می‎گویند به اثر نظارت‎های آن‎ها هیچ‎گونه ریگ‎برداری خودسرانه و غیرقانونی در ساحات تحت پوشش این اداره وجود ندارد. عبدالجمیل الیاسی، رییس اداره معادن و پترولیم ولایت هرات، در مصاحبه اختصاصی با کلید گفت در سال‎های گذشته از منطقه کمرکلاغ شهر هرات ریگ‎برداری‎های غیرقانونی صورت گرفته است، اما در حال حاضر هیچ‎گونه ریگ‎برداری خودسرانه و غیرقانونی در هیچ منطقه‎ای از ولایت هرات صورت نمی‎گیرد.
هرچند مسوولان اداره حوزه دریایی هریرود _ مرغاب و رییس محیط زیست ولایت هرات ادعا دارند که در نشست‎های مختلف در رابطه به ریگ‎برداری‎های خودسرانه و غیرقانونی از مناطق مختلف هرات، با مسوولان ریاست معادن و پترولیم این ولایت صحبت کرده‎اند، اما الیاسی می‎گوید در این رابطه هیچ‎گونه گفتگویی تا هنوز صورت نگرفته است.
جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات، نیز تأیید می‎کند در برخی از مناطق این ولایت ریگ‎برداری‎ها به گونه بی‎رویه صورت می‎گیرد. اما وی عدم شفافیت و مبهم بودن قراردادهای ریاست معادن و پترولیم هرات با شرکت‎های ریگ‎برداری را از دلایل اصلی ریگ‎برداری‎های بی‎رویه و غیرقانونی در این ولایت می‎داند. سخنگوی والی هرات در گفتگویی با کلید علاوه کرد که در این زمینه تلاش‎ها جریان دارد تا جلو ریگ‎برداری‎های غیرقانونی گرفته شود.
با این وجود، وکیل‎احمد بارک، کارشناس محیط زیست در ولایت هرات، معتقد است که ریگ‎برداری‎های زیاد در برخی مناطق منجر به تغییر مسیر دریای هریرود شده و در برخی مواقع زمین‎های زراعتی و نباتات بومی ساحل دریا را نیز از بین برده است. وی همچنان تأکید دارد در فصل تابستان با گرم شدن هوا و بادهای 120 روزه هرات، حرکت ریگ‎های روان در سطح دریای هریرود تسریع می‎گردد که این تنها بخشی از خطرات ناشی از ریگ‎برداری‎های غیرقانونی و بیش از حد از ساحل و کناره‎های این دریا است.
بارها از ریگ‎برداری‎های غیرقانونی در برخی از مناطق ولایت هرات انتقاد شده است، اما هنوز هم دیده می‎شود کــه ادارات مسـوول از ادامه ریگ‎برداری‎های غیرقانونی جلوگیری نکرده‎اند. گفته می‎شود در صورتی که جلو ریگ‎برداری‎های غیرقانونی در ساحات یاد شده گرفته نشود، ضمن وارد آمدن تغییرات ناخواسته در مسیر جریان آب دریای هریررود، گیاه‎ها و نباتات بومی در ساحل و کناره‎های آن نیز از بین رفته و عوارض طبیعی دیگری را نیز به بار خواهد آورد. به همین دلیل شهروندان هرات و آگاهان امور محیط زیست از اداره محلی این ولایت تقاضا دارند بدون تأخیر و تعلل، راهکار قابل قبول و مؤثری در جهت جلوگیری از ریگ‎برداری‎های غیرقانونی در این ولایت روی دست گیرد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA