ads

ریزش 70 درصد آبهای افغانستان به کشورهای همسایه

مسئولان محلی در هرات می گویند، 70 درصد از آب دریاهای ولایات حوزهء غرب،  به کشورهای همسایه سرازیر می شود. فضل احمد ذاکری رئیس تنظیم آب هرات، به رادیو کلید گفت، نبود بندهاي آبگردان بر فراز دريا هاي هريرود، بالامرغاب و فراه رود،

نویسنده: The Killid Group
24 حمل 1390
ریزش 70 درصد آبهای افغانستان به کشورهای همسایه

مسئولان محلی در هرات می گویند، 70 درصد از آب دریاهای ولایات حوزهء غرب،  به کشورهای همسایه سرازیر می شود.

فضل احمد ذاکری رئیس تنظیم آب هرات، به رادیو کلید گفت، نبود بندهاي آبگردان بر فراز دريا هاي هريرود، بالامرغاب و فراه رود، باعث شده تا 70 در صد از آبهاي ولايات حوزهء غرب به كشورهای همسایه به خصوص ايران سرازيرشود.

به گفتهء وی، نبود امكانات باعث شده تا مليارد ها متر مكعب آب به كشورهاي همسايه سرازير گردد؛ در حالیکه دهاقین افغان جهت آبیاری زمین های زراعتی شان با کمبود آب مواجه اند.

گفته مي شود، در حال حاضر از مجموع 75 مليارد متر مكعب آب در سطح كشور، كمتر از 25 در صد مورد استفاده قرار گرفته و متباقي به خاطر نبود بند هاي آبگردان به كشور هاي ايران، تركمنستان و پاكستان سرازير مي شود.

در همین حال وزارت انرژي و آب، نبود بودجهء كافي را از مشکلات این وزارت در عرصهء مهار آبهاي كشور خوانده و منازعات موجود ميان افغانستان وكشورهاي همسايه بر سر تقسيم آب را  از دلايل عمدهء عدم علاقه مندي جامعه جهاني به سرمايه گذاري در این عرصه مي داند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA