ads

ریاست جمهوری: نشست بروکسل برای افغانستان بی‎نهایت مهم است

شاه‎حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری، یک روز پیش از برگزاری نشست سران کشورهای عضو ناتو در بروکسل، پایتخت بلجیم، در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل اعلام کرد که “نتایج این نشست برای افغانستان بی‎نهایت مهم است.”

نویسنده: asir
19 سرطان 1397
ریاست جمهوری: نشست بروکسل برای افغانستان بی‎نهایت مهم است

شاه‎حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری، یک روز پیش از برگزاری نشست سران کشورهای عضو ناتو در بروکسل، پایتخت بلجیم، در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل اعلام کرد که “نتایج این نشست برای افغانستان بی‎نهایت مهم است.”
مرتضوی افزود که در نشست دو روزه بروکسل که قرار است فردا بیستم سرطان برگزار شود، درباره وضعیت جاری و پروسه صلح افغانستان، مبارزه با تروریزم فرامرزی و شبکه‎های اقتصاد جرمی بحث و گفتگو می‎شود.
براساس معلومات شاه‎حسین مرتضوی، محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور، روز پنج‎شنبه/ 21 سرطان در نشست سران ناتو شرکت و سخنرانی می‎کند.
او پیش از آن با شماری از سران کشورهای عضو ناتو دیدار و گفتگو خواهد کرد.
قابل یادآوری است که محمداشرف غنی صبح امروز در رأس یک هیأت عالی‎رتبه دولتی به منظور شرکت در نشست سران ناتو عازم بروکسل شد.

نشست عالمان دین در عربستان سعودی
شاه‎حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری، همچنان در این کنفرانس مطبوعاتی از برگزاری یک نشست دیگر درباره افغانستان در عربستان سعودی خبر داد.
مرتضوی اعلام کرد که یک نشست دیگر امروز سه‎شنبه با میزبانی عربستان سعودی درباره افغانستان برگزار شده است.
به گفته او، در این نشست که برای دو روز در نظر گرفته شده است، عالمان دینی بیش از سی کشور درباره جنگ و صلح افغانستان به بحث و رایزنی می‎پردازند.
مرتضوی، برگزاری این نشست را برای صلح در افغانستان مهم خواند و افزود که پیش از این دو نشست‎ عالمان دین در اندونیزیا و کابل پیام‎های روشنی در این باره داشته است.
معاون سخنگوی رییس علاوه کرد که اعلام آتش‎بس موقت یکجانبه از سوی حکومت با گروه طالبان براساس فیصله‎ها و فتواهایی صورت گرفت که در این دو نشست اعلام شد.
او گفت که حکومت امیدوار است تا مخالفان مسلح دولت به این فتواها اهمیت بدهند و دست از جنگ و خشونت در کشور بردارند.
اما گروه طالبان در واکنش به برگزاری نشست عالمان دین در عربستان سعودی گفته است که جنگ این گروه در افغانستان در برابر “نظامیان اشغالگر امریکا” است و این جنگ را نباید جنگ بین‎الافغانی تلقی کرد.
در اعلامیه‎ای که این گروه درباره این نشست منتشر کرده است، جنگ خود در برابر نظامیان خارجی را “جهاد” و “فرض عین” توصیف کرده است.
گروه طالبان پیش از این گفته بود که اگر امریکا خواستار پایان جنگ در افغانستان است، این گروه آمادگی دارد تا با این کشور به صورت مستقیم وارد مذاکره شود.
جانب امریکا نیز به تازگی برای کمک به پروسه صلح در افغانستان اعلام آمادگی کرده است.


مایک پامپئو، وزیر امور خارجه امریکا، در سفر روز گذشته‎اش به کابل اعلام کرد که کشورش آماده است تا در کنار کمک‎های مالی و نظامی به افغانستان به پروسه صلح این کشور نیز کمک کند.
پامپئو همچنان افزود که شماری از اعضای گروه طالبان به این درک رسیده‎اند که از راه نظامی نمی‎توانند به موفقیت برسند.
این اظهارات در حالی صورت می‎گیرد که گروه طالبان اخیراً حملات خود علیه مواضع نیروها و تأسیسات دولتی تشدید کرده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA