ads

رکود صنعت پوستین دوزی در غزنی

با آن كه در گذشته ها صنعت پوستين دوزي در ولايت غزني از شهرت جهاني برخوردار بود و علاقمندان فروان داخلي و خارجي داشت، اما اكنون اين صنعت کهن به باد فراموشي سپرده شده است. محمد صديق65 ساله يگانه پوستين دوزي است ك

نویسنده: The Killid Group
3 عقرب 1390
رکود صنعت پوستین دوزی در غزنی

با آن كه در گذشته ها صنعت پوستين دوزي در ولايت غزني از شهرت جهاني برخوردار بود و علاقمندان فروان داخلي و خارجي داشت، اما اكنون اين صنعت کهن به باد فراموشي سپرده شده است.

محمد صديق65 ساله يگانه پوستين دوزي است كه با دستان لرزانش فعلاً هم در محله سابق پوستين دوزي در شهر غزني مصروف دوختن پوستين است. به گفته وي در گذشته بيش از 300 دكان پوستين دوزي در شهر غزني وجود داشت كه در آن صد ها نفر مشغول توليد و فروش پوستین بودند.

محمد صديق که حالا تنها پوستین دوز شهر غزنی است، از کمرنگ بودن این صنعت نگران بوده و می گوید: علاقه مندان به این لباس کم شده است.

توليدات پوستین در غزنی شامل كلاه، واسكت، دستكش و چپن است که با طراحی زیبا و رنگ های شیک؛ مشتری های داخلی و خارجی را به سوی خود جذب می کرد. حال که وضعیت امنیتی خراب شده است و همچنین شرکت های تولیدی در این زمینه فعالیت ندارند بازار پوستین دوزی در غزنی به رکود مواجه شده است.

محمد صدیق از گذشته ها بیشتر یاد می کند و می گوید، كالاهایي را كه آنان توليد مي کردند از طريق شركت هاي خصوصي خريداري و به فرانسه، پولند، بلغاريا و شوروي سابق صادر مي گرديد.

بنا به گفته محمد صديق، در گذشته پوستين دوزان اتحاديه داشتند و فعاليت هاي شان را منظم انجام مي دادند اما اكنون كه خريداران خارجي نیست، پيشه پوستين دوزي رونقي خوبي نداشته و ادارات زيربط دولتي هم براي رشد دوباره آن توجه و كمكی نكرده اند.

وي مي افزاید: اگر دولت در زمينه توليد و فروش پوستین به آنان کمک كند، كساني كه دست از اين حرفه برداشته اند، دوباره شروع به فعالیت خواهند كرد.

محمد صديق مي گويد که اگر دولت به صنايع دستي توجه نكند نه تنها اين صنعت بلكه ساير حرفه ها نيز از بين خواهد رفت. در حال حاضر این صنعت در آمد خوبی ندارد و به همین دلیل اكثر پوستين دوزان این کار را رها کرده اند.

وي که ماهانه پنج تا شش هزار افغانی در آمد دارد، با نگرانی از کمبود عاید و مشکلات زندگی می گوید: خوب به ياد دارم كه در يك سال تنها به مسكو يكصد هزار كلاه توسط تجاران انتقال و در آنجا به فروش رسيد و ما از آن طريق مشكلات اقتصادي فاميل خود را حل مي كرديم.

از چهارده فرزند محمد صدیق، هیچ کدام به این کار روی نیاورده اند و به گفته خودش اگر سرمایه در اختیار داشت این حرفه پدری را رها کرده و کار دیگری می کرد.

غلام رباني نیز كه در سال هاي قبل، خريد و فروش پوستين مي كرد از عاید خوب فروش پوستین در گذشته ها یاد کرد و گفت: پوستين غزني نام داشت. و مردم آن را به شوق هم مي خریدند. زيرا هم گرم بود و هم خوب و ظريف دوخته مي شد.

عبدالكريم نوروزي ريیس كار و امور اجتماعي غزني هم از شهرت جهانی صنعت پوستين دوزي غزني در گذشته ها برایمان گفت.

وي مي گويد: متاسفانه اين صنعت در كشور از جمله غزني كمرنگ شده است. به همین دلیل اداره كار و امور اجتماعي ولايت غزني، براي رشد و تشويق مردم به ياد گيري اين صنعت تلاش دارد تا در سال آينده اين صنعت را شامل كورس هاي فني و حرفه ای سازد تا مردم كه از نبود كار شكايت دارند صنعت پوستين دوزي را آموخته هم از آن طريق امرار معاش نمايند و هم مانع از بين رفتن اين صنعت شوند.

ريس اداره كار و امور اجتماعي غزني افزود: براي رشد صنعت پوستين دوزي در ولايت غزني پلان مشخص را روي دست دارد كه به همكاري موسسات خيريه در اين ولايت آن را عملي خواهند كرد.

وي افزود كه با عملي شدن اين پلان مطمئناً صنعت پوستين دوزي دو باره در غزني رونق خواهد يافت.

این صنعت دستی قدیمی دوران سختی را پشت سر می گذراند و اگر دولت به آن توجه نکند، به زودی به باد فراموشی سپرده می شود. دو سال دیگر، غزنی پایتخت فرهنگی تمدن اسلامی است و وزارت کار و امور اجتماعی می تواند از این فرصت به خوبی برای معرفی و رونق صنعت پوستین دوزی و سایر صنایع قدیمی و دستی غزنی بهره ببرد.

توجه و سرمایه گذاری بر روی این صنعت می تواند رونق گذشتهء پوستین دوزی را به غزنی بازگردانده و عده ای زیادی را به خود مشغول بسازد. صنعتی که از گذشتگان به یادگار مانده و باعث شهرت جهانی افغانستان شده است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA