ads

رویای بزرگ فضیله در راستاي رشد موسیقی

فضیله، شاعر، نویسنده و رباب‎نواز، از کودکی در مجلس رباب‎نوازان نشسته و به مرور زمان مجذوب صدای این ساز شده و سرانجام به رباب‎نوازی روی آورده است.

نویسنده: The Killid Group
28 دلو 1394
رویای بزرگ فضیله در راستاي رشد موسیقی

فضیله، شاعر، نویسنده و رباب‎نواز، از کودکی در مجلس رباب‎نوازان نشسته و به مرور زمان مجذوب صدای این ساز شده و سرانجام به رباب‎نوازی روی آورده است.
فضیله‌ي ۲۵ ساله می‌گوید در افغانستان زناني رباب‎نواز بسیار معدود و به احتمالي هیچ نيست. از این جهت او مدعی است که خودش تنها زنی می‌باشد که رباب مي‌نوازد.
اين خانم رباب‌نواز هفت سال قبل رباب‎نوازی را در مرکز فرهنگی آغاخان با همکاری استاد
غلام حسین آغاز مي كند و با فراغت از آن جا، شامل انستیتیوت موسیقی شد. او بعد از فراغت به آموختن هنر موسیقی ادامه می‎دهد و اکنون در پوهنځی هنرهای زیبا پوهنتون کابل در رشته‌ي موسيقي تحصيل مي‌كند.
فضیله که با عزم استوار هدفش را دنبال کرده  می‎گوید با وجودی که در ابتدا با مشکلات زیادی دچار شده؛ اما هیچ‎گاهی تسلیم این مشکلات نشده است. وي در اين ارتباط گفت: « هدف من آموختن موسیقی بود. بر این هدف خود استوار ایستادم. برخی از استادان نیز با من بسیار همکاری کردند. در کشور ما ذهنیت‎های خرافاتی و سنتی وجود دارد. برخی از مردم موانعی برایم ایجاد می‌کردند؛ اما پدر و برادرم وقتی متوجه شدند که به رباب‎نوازی علاقۀ وافر دارم، مرا حمایت کردند تا بیشتر پیشرفت کنم.»
او که هنر موسیقی را به گونه‌ي علمی دنبال کرده است، درمورد رباب می‌گوید: « رباب آلۀ موسیقی اصیل افغانی است که ۲۵۰۰ سال قدامت دارد. در کشورهای دیگر کسی نمی‎تواند این آلۀ موسیقی را به درستی بنوازد.»
به گفته‌ي او، رباب با استفاده از چوب توت ساخته می‌شود و دارای سه قسمت است: سر، سینه و سطح میانی. رباب دارای سه سیم ملودیک و ۱۲ تا ۱۵ تار سلبدیک می‌باشد.
از نظر فضیله، موسیقی، بحر بی‌کرانی است که او خودش در این بحر شناور شده است. او در عین حال خود را در این هنر کوچک می‌شمارد و ادعای استادی ندارد. با آن هم او می‌گوید در رابطه به آموزش رباب با یک تعداد افراد همکاری می‌کند.
فضیله که نمی‌خواهد به عنوان یک هنرمند عادی باقی بماند می‌گوید که قصد دارد در آینده فعالیت‌های گسترده در رابطه به آموزش موسیقی در میان مردم انجام دهد. وي دراين ارتباط گفت: « می‌خواهم موسیقی را به گونۀ علمی فرابگیرم؛ چون موسیقی یک علم است. می‌خواهم برای پیشرفت موسیقی کار کنم؛ تا حدی که بتوانم در آینده کورس‌های موسیقی، مکتب و یا فراتر از آن را راه‏اندازی کنم. می‌خواهم یک ارکستر ترتیب دهم و رهبری آن را خودم پیش ببرم که تمام نوازنده‌ها و آوازخوانانش زنان باشند.»
او می‌افزاید که موسیقی سبک‌های گوناگونی دارد؛ مثل کلاسیک، غزل، رپ و….. به گفته‌ي وي کسانی که ابتدا به موسیقی روی می‌آورند، موسیقی کلاسیک را می‌نوازند.
فضیله می‌گوید که مشکلات سنتی در جامعه، دخترانی را که به موسیقی روی می‌آورند، بسیار محدود می‎سازد. از این جهت او نمی‌خواهد در پردۀ تلویزیون ظاهر شود. فضيله دراين ارتباط افزود: « بسیاری از هنرمندان از من خواسته‎اند در کلیپ‌های شان رباب بنوازم؛ اما من بنابر سنت‌های اجتماعی نخواسته‎ام در پردۀ تلویزیون ظاهر شوم، تنها با فرشته صبا در یک کلیپ کار کرده‎ام، چون او زن بود.»
فضیله می‌گوید به دلیل آن که او یک زن است، مردم برداشت‌های بدی از کارهای وی دارند. به گفته وي « بسیاری افراد با وجودی که تحصیل‎کرده هم استند، یک نوع تعصب در ذهن خود دارند. تا زمانی که موسیقی در جامعۀ ما جای اصلی خودش را پیدا نکند، کارهای ما همین‌گونه خصوصی خواهد بود.»
با این وجود، فضیله در خیلی از برنامه‌های رادیویی و برنامه‌های سفارت‎خانه‌ها و وزارت‎خانه‌های مختلف اشتراک کرده و رباب‎نوازی کرده است. همچنان او سفرهای خارجی در کوریای جنوبی و عمان هم داشته و در کنسرت‌های خارجی و داخلی اشتراک کرده است.
فضیله می‎گوید: « در کوریا یک زن کوریایی کنارم آمد و مرا تشویق کرد. او گفت درمورد افغانستان غیر از جنگ چیز دیگری نشنیده است. این که افغانستان هنرمندانی چون شما دارد، برای ما یک خبر حیران‎کننده است.»
نامبرده در کنار آموختن موسیقی مصروف فراگیری هنر نویسندگی نیز می‌باشد. او داستان مي‌نويسد و شعر می‌نویسد. اين خانم می‌خواهد در آینده در رابطه به موسیقی تحقیق کرده و نتایج کارش را برای مردم ارایه دهد. او وعده می‌دهد در آیندۀ نزدیک، کتابی را تحت عنوان «چگونه به هدف خود برسیم» مي‌نويسد. فضیله نمی‌خواهد آهنگ بخواند؛ زیرا از نظر او آوازخوانان زن بسیارند و نیازی نیست او هم آوازخوان شود.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA