ads

روسیه: مصالحه بدون دخالت خارجی ها صورت گیرد

21 سال پیش در 26 دلو سال 1367 اخرين سرباز قشون سرخ اتحاد جماهير شوروي افغانستان را ترك کردند.

نویسنده: The Killid Group
27 دلو 1388
روسیه: مصالحه بدون دخالت خارجی ها صورت گیرد

کلید * بیست و ششم دلو 1388

21 سال پیش در 26 دلو سال 1367 اخرين سرباز قشون سرخ اتحاد جماهير شوروي افغانستان را ترك کردند.

اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهير شوروي سابق كه به رهبری گورباچوف به دفاع ازحزب دموكراتيك خلق افغانستان و نشاندن آنها در يك حكومت سوسيالستي و كمونیستي به افغانستان صورت گرفت با مقاومت و جهاد مردم اين سرزمين مواجه شد و سرانجام با شکست بزرگ نظامی و اقتصادی که منجر به تجزیه شوروی شد افغانستان را ترک کردند.

با این حل اندری استیفین سفیر روسیه در کابل ضمن پذیرفتن اینکه حضور افغانستان توسط حکومت وقت شوروی یک اشتباه بزرگ بود هشدار داد، نیروهای ناتو در افغانتستان در حال حاضر همان اشتباهاتی را که شوروی مرتکب شده بودند تکرار میکنند.

وی همچنین ضمن رد این موضوع که برای کمک به حل مشکلات افغانستان نیروی نظامی اعزام خواهند کرد گفت، تنها در راستای بازسازی این کشور با حکومت کابل همکاری خواهند داشت.

سفیر روسیه در کابل همچنین در مورد مسئله مصالحه حکومت با مخالفین اش گفت، افغان ها باید بدون مداخله کشورهای خارجی روند مصالحه را پیش ببرند.

هر چند پیش از این بارها روسیه اعلام کرده که حاضر است تجربیات خود در مورد حضور در افغانستان را در اختیار امریکا و متحدینش در ناتو قرار دهد تا از تکرار اشتباهات کاسته شود ولی به عقیده کارشناسان اختلافات سیاسی و رقابت قدرت میان کشورها باعث عدم توجه به این پیشنهاد می شود.

باید گفت اشغال افغانستان با کشته شدن بیش از  13 هزار سرباز شوروی که در سال های 1358 ابرقدرت جهان به شمار می رود به پایان رسید.

البته این اشغال که 9 سال و یک ماه و 20 روز ادامه داشت جان بیش از یک میلیون افغان را گرفت و بیش از  دو میلیون تن را بیوه  و معیوب کرد و بیش از 5 میلیون تن نیز به کشورهای همسایه آواره شدند.

.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید

به اشتراک بگزارید

طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA