ads

روسیه قطعنامه‌های پیشنهادی امریکا و جاپان در باره سوریه را وتو کرد

روسیه روز جمعه ۲۶ قطعنامه پیشنهادی جاپان برای تمدید یک ماهه ماموریت گروه موسوم به «سازوکار تحقیق مشترک»، برای شناسایی مسببان حملات کیمیاوی در سوریه را هم وتو کرد.

نویسنده: abdali
27 عقرب 1396
روسیه قطعنامه‌های پیشنهادی امریکا و جاپان در باره سوریه را وتو کرد

روسیه روز جمعه ۲۶ قطعنامه پیشنهادی جاپان برای تمدید یک ماهه ماموریت گروه موسوم به «سازوکار تحقیق مشترک»، برای شناسایی مسببان حملات کیمیاوی در سوریه را هم وتو کرد.

از سال ۲۰۱۱ تاکنون، این یازدهمین باری است که روسیه قطعنامه های مرتبط با سوریه را «وتو» می کند.

پیش از این روسیه شامگاه پنجشنبه پیش‌نویس پیشنهادی امریکا برای تمدید یکساله مأموریت این گروه تحقیق را وتو کرد.

این قطعنامه نیازمند ۹ رای مثبت بود به شرط آن که هیچ یک از اعضای دائم شورای امنیت یعنی، امریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه با آن مخالفت نکنند. به رغم این که ۱۲ عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای مثبت دادند، اما روسیه آن را وتو کرد. چین به این قطعنامه رای ممتنع داد و بولیوی نیز همانند روسیه رای منفی داد.

واسیلی نبنز،‌ سفیر روسیه در سازمان ملل، گفته است، تنها در صورتی ماموریت این هیات می تواند تمدید شود که نواقص اساسی موجود در سازوکارهای این نهاد رفع شوند.

روسیه با این حال پیش‌نویسی در خصوص ماموریت این هیات به شورای امنیت ارائه کرد که به دلیل عدم رأی کافی از دستور کار شورای امنیت کنار گذاشته شد. روسیه خواستار آن شده بود گزارش کمیته تحقیق در مورد خان شیخون کنار گذاشته شود تا یک گزارش «فراگیر و با کیفیت بالا» از سوی همین کمیته دوباره تهیه شود.

«ساز و کار تحقیق مشترک» که با همکاری سازمان ملل و سازمان منع سلاح‌های کیمیاوی فعالیت می‌کند، در سال ۲۰۱۵ از سوی روسیه و امریکا به‌طور مشترک به شورای امنیت پیشنهاد شد و همه اعضا به آن رای مثبت دادند.

وظیفه این کارشناسان شناسایی عاملان استفاده از سلاح‌های کیمیاوی در جنگ داخلی سوریه است.

پس از آخرین گزارش این کمیته که در آن دولت بشار اسد مسوول شماری از حملات کیمیاوی شناخته شد، روسیه به شدت از آن انتقاد کرد.

به گزارش رادیو فردا، نیکی هیلی، سفیر لمریکا در سازمان ملل نیز در این زمینه جمعه گفته است: روسیه دارد وقت ما را تلف می کند.

سفیر امریکا اضافه کرده است: هدف اقدام امروز روسیه و در طی هفته های اخیر این است که تعلل ایجا کند، اذهان را منحرف کند، و در نهایت تلاش ها برای پاسخگو کردن عاملان استفاده سلاح کیمیاوی در سوریه را با شکست مواجه کند.

هیات «مکانیسم مشترک تحقیق»، در چهارم ماه جاری در گزارشی حکومت بشار اسد را مسوول حمله کیمیاوی در ۱۵ حمل ماه سال جاری به خان شیخون دانست. در حمله کیمیاوی به خان شیخون دست کم ۸۰ نفر کشته شدند.

این در حالی است که دولت سوریه گزارش‌ این هیات در باره «حمله کیمیاوی» به خان شیخون را مغرضانه خواند و آن را رد کرد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA