ads

“روز قلم” به دلیل اختلاف نظرها در مجلس، از رای گیری باز ماند

اعضای ولسی جرگه به دلایل اختلاف نظرها در مورد روز قلم، نتوانست در مورد این روز رای گیری کند. با آن که اجندای امروزی مجلس در مورد روز قلم تعیین شده بود، اما اختلاف نظرها در مورد این روز سبب شد که این موضوع از رای گیری باز ماند.

نویسنده: The Killid Group
26 ثور 1394
“روز قلم” به دلیل اختلاف نظرها در مجلس، از رای گیری باز ماند

اعضای ولسی جرگه به دلایل اختلاف نظرها در مورد روز قلم، نتوانست در مورد این روز رای گیری کند.
با آن که اجندای امروزی مجلس در مورد روز قلم تعیین شده بود، اما اختلاف نظرها در مورد این روز سبب شد که این موضوع از رای گیری باز ماند.
در جلسه روز شنبه، چهار نظر اختلافی در این مورد موجود بود و همین امر سبب شد که رییس مجلس این موضوع را به کمیسون های مشترک محول کند تا در صورت حل اختلاف نظرها دوباره وارد اجندا گردد.
هرچند پیش از این، موضوع روز قلم به خاطر حل اختلاف نظرها به کمسیون دینی و فرهنگی مجلس راجع شده بود، اما ظاهرا به دلیل عدم اشتراک نمایندگان در این کمسیون این موضوع حل نشده باقی مانده بود.
در جلسه امروزی مجلس، کمسیون امور زنان بر 27 رجب روز بعثت پیامبر به عنوان روز قلم، کمسیون عدلی و قضایی بر 27 رمضان روز نزول قران، کمسیون محیط زیست بر 20 سنبله و همچنان برخی نمایندگان و فعالان مدنی بر 16 ثور به عنوان روز قلم پافشاری می کردند.
نقیب الله فایق، عضو ولسی جرگه در این نشست گفت، که نام گذاری روزهای مناسبتی به عنوان روز قلم شایسته نیست و باید 16 ثور به عنوان روز قلم نامگذاری شود.
اما شماری از نمایندگان با نظر آقای فایق مخالفت کردند. نعمت الله غفاری عضو دیگر ولسی جرگه گفت: از آن جایی که روز معارف و هفته کتاب در تقویم وجود دارند، لذا نیاز نیست که یک روز به نام روز قلم در تقویم گنجانده شود.
این نظر آقای غفاری نیز مورد قبول اعضای ولسی جرگه قرار نگرفت و عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس اعلام کرد که دوام بحث بدون نتیجه خواهد بود و باید اختلاف نظرها در کمسیون ها مطرح شود تا در صورت حل اين اختلافات، دوباره وارد اجندا گردد.

با آن که در تقویم افغانستان برای بخش‌های مختلف؛ چون: روزهای ملی، تاریخی، محیط زیستی، صحت و غیره روزی گنجانده شده است، اما در بخش علم و ادب تنها یک مورد تحت نام «هفته کتاب» به چشم می‌خورد.
این در حالی است که درخواست فعالان مدنی افغان برای درج روز قلم در تقویم ملی، برای نخستین بار توسط جوانان در غرب کشور مطرح شد. هدف از راه اندازی دادخواهی روز قلم از سوی جوانان در هرات و شماری دیگر از ولایات کشور، ثبت این روز در تقویم ملی افغانستان است.
اشتراک کننده‌گان این دادخواهی استدلال می کنند، در صورتی که “روز قلم” در تقویم ملی به ثبت برسد، نسل جوان افغان فرصت می یابند تا به همین مناسبت گردهم بیایند و در مورد چهره های شهیر فرهنگی آشنایی بیشتر حاصل کنند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA