ads

رد پای فساد، جنجال اتحادیه کارگران با شرکت البرز ادامه دارد

تیم تحقیقی کلیدگروپ به اسناد و معلوماتی دست یافته است که نشان می‎دهد یک شرکت خصوصی ساختمانی، بر خلاف قرارداد منعقد شده میان این شرکت و اتحادیه کارگران (امکا)، از پراخت سهم 40 درصدی امکا در بلاک‎های رهایشی واقع در زیر تپه مرنجان شهر کابل سر باز می‎زند. این بلاک‎های رهایشی توسط شرکت ساختمانی “کوه البرز” بالای شش جریب زمین از ملکیت‎های اتحادیه کارگران در مربوطات حوزه شانزدهم شهر کابل (زیر تپه مرنجان) اعمار شده است.

نویسنده: The Killid Group
4 ثور 1395
رد پای فساد، جنجال اتحادیه کارگران با شرکت البرز ادامه دارد

تیم تحقیقی کلیدگروپ به اسناد و معلوماتی دست یافته است که نشان می‎دهد یک شرکت خصوصی ساختمانی، بر خلاف قرارداد منعقد شده میان این شرکت و اتحادیه کارگران (امکا)، از پراخت سهم 40 درصدی امکا در بلاک‎های رهایشی واقع در زیر تپه مرنجان شهر کابل سر باز می‎زند. این بلاک‎های رهایشی توسط شرکت ساختمانی “کوه البرز” بالای شش جریب زمین از ملکیت‎های اتحادیه کارگران در مربوطات حوزه شانزدهم شهر کابل (زیر تپه مرنجان) اعمار شده است.
مطابق قراردادی که به تاریخ 14/ 9/ 1384 میان شرکت ساختمانی کوه البرز و اتحادیه کارگران عقد شده، شرکت ساختمانی مذکور مکلف است 40 درصد از مجموع 140 آپارتمانی را که در دو بلاک بالای زمین اتحادیه کارگران واقع در حوزه شانزدهم شهر کابل اعمار کرده است، به این اتحادیه بدهد. همچنان در قرارداد ضمیموی که میان امکا و کوه البرز به تاریخ 23/ 2/ 1386 منعقد شده، شرکت ساختمانی کوه البرز مکلف گردیده است از مجموع 120 آپارتمانی که بالای زمین اتحادیه کاگران در همان محل اعمار نموده است، 35 درصد آن را به این اتحادیه واگذار کند. اما اکنون مسوولان اتحادیه کارگران می‎گویند که شرکت ساختمانی البرز به مفاد این قراردادها عمل نکرده و این اتحادیه مطابق قرارداد به سهمیه خود در آپارتمان‎های فوق نرسیده است.
معروف قادری، رییس اتحادیه کارگران، در گفتگو با تیم تحقیقی کلیدگروپ بیان داشت که این اتحادیه در پیوند به این قضیه دو بار به محکمه شکایت کرده است. وی اما مدعی است که به دلیل فساد حاکم در جامعه، تا هنوز به این شکایت‎ها رسیدگی نشده است. به ادعای قادری، شکایت‎های امکا اگرچه از سوی محکمه به دلایل نامعلومی رد شده است ولی حالا اداره لوی څارنوالی، این شکایت‎ها را زیر غور و بررسی دارد.     
وی همچنان از درج شکایت اتحادیه کارگران به پارلمان نیز یاد‎آوری نموده و می‎گوید که خواست این اتحادیه از شرکت ساختمانی کوه البرز این است تا مطابق به مفاد قرارداد، سهم کامل اتحادیه کارگران در بلاک‎های اعمار شده را در اختیارش قرار دهد .
هرچند رییس اتحادیه کارگران، فساد حاکم در جامعه را دلیل اصلی عدم رسیدگی به این قضیه عنوان می‎كند اما مقام‎های پیشین اتحادیه کارگران می‎گویند که فساد موجود در رهبری خود این اتحادیه سبب شده است تا شرکت ساختمانی کوه البرز به مفاد قرارداد عمل نکند. محمدظاهر کارگر، رییس پیشین اتحادیه کارگران، می‎گوید: “شماری از مسوولان بلندپایه و اطرافیان رییس [فعلی] اتحادیه کارگران به سهم خود رسیده و اتحادیه بنابر دلایل نامعلوم در گرفتن سهم سایر کارگران تعلل می‎کند.” به گفته کارگر، در حال حاضر، معاون این اتحادیه در یکی از بلاک‎هایی که توسط شرکت کوه البرز بالای زمین اتحادیه کارگران اعمار شده است، زندگی می‎کند و معروف قادری هم آپارتمان خود در این بلاک‎ها را به کرایه داده و خودش در جای دیگری زندگی می‎کند.
در همین حال، مسوولان اداره لوی څارنوالی نیز ادعای معروف قادری، رییس اتحادیه کارگران مبنی بر عدم رسیدگی به شکایت‎ این اتحادیه از سوی لوی څارنوالی را رد کرده و می‎گویند که اتحادیه کارگران به تاریخ 23/ 8/ 1394 رسماً به لوی څارنوالی شکایت‎ درج کرده و از آن زمان تاکنون این موضوع زیر بررسی قرار دارد. محمدآصف فیاض، رییس نشرات لوی څارنوالی، می‎گوید:” تاهنوز شماری از طرف‎های قضیه از جمله یکی از مسوولان بلندپایه شرکت کوه البرز برای پاسخ‎گویی به څارنوالی حاضر نشده و تحت پیگرد قرار دارد.”
از جانب دیگر، اگرچه اتحادیه کارگران مدعی است که علیه شرکت کوه البرز به ولسی جرگه نیز شکایت درج کرده است اما کمسیون سمع شکایات این نهاد می‎گوید از درج این شکایت در ولسی جرگه اطلاعی ندارد. عبید‎الله بارکزی، رییس کمسیون سمع شکایات ولسی جرگه، اظهارات رییس امکا را بی‎اساس خوانده و می‎گوید: “در جریان پنج سالی که من به حیث نماینده مردم در ولسی جرگه هستم، هیچ کاغذی در مورد دعوای اتحادیه کارگران با شرکت کوه البرز به این کمسیون نرسیده است.”
قابل یادآوری است که تلاش‎های تیم تحقیقی کلیدگروپ به منظور مصاحبه با مسوولان شرکت کوه البرز به نتیجه نرسید.
هرچند رییس اتحادیه کارگران در مصاحبه اولی‎اش با تیم تحقیقی کلیدگروپ از عدم دست‎یابی این اتحادیه به سهمیه‎اش در بلاک‎های رهایشی کوه البرز واقع در حوزه شانزدهم شهر کابل سخن گفته بود اما بعدتر در واکنش به اظهارات ظاهر کارگر رییس قبلی این اتحادیه به تیم تحقیقی کلیدگروپ گفت: “در حال حاضر از مجموع 386 آپارتمان، 50 آپارتمان به امکا داده شده که شماری از اعضای اتحادیه به شمول غلام علی بریال معاون این اتحادیه، محمد داوود شبرنگ معاون قبلی و شماری از عضای اتحادیه در این آپارتمان‎ها زندگی می‎کنند.” به گفته او، سهم مجموعی اتحادیه کارگران در این بلاک‎ها، 95 آپارتمان است که تا هنوز این اتحادیه موفق به گرفتن 45 آپارتمان باقی از نزد شرکت ساختمانی کوه البرز نشده است. وی می‎گوید خودش نیز یکی از این آپارتمان‎ها را در اختیار دارد و بیشتر از دوازده هزار دالر امریکایی را برای ترمیم آن مصرف نموده اما هنوز آماده استفاده نگردیده و در آن مسکن‎گزین نشده است.
طبق ادعای مسوولان اتحادیه کارگران، در کنار آنکه شرکت کوه البرز سهمیه این اتحادیه در بلاک‎های فوق‎الذکر را نپرداخته است، دو بلاک جدید را بدون قرارداد و به شکل خودسرانه بالای زمین متعلق به امکا اعمار کرده است. غلام علی بریال، معاون اتحادیه کارگران، می‎گوید: ” در حال حاضر شش بلاک با ظرفیت 386 آپارتمان بالای زمین این اتحادیه از سوی شرکت کوه البرز اعمار شده و از پنج سال بدین سو 80 درصد از آپارتمان‎های این بلاک‎ها مسکونی شده است. به گفته وی، چهار بلاک این آپارتمان‎ها براساس قرارداد میان امکا و شرکت کوه البرز اعمار شده و دو بلاک آن به صورت خودسرانه از سوی این شرکت اعمار شده و اتحادیه کارگران نتوانسته است جلو اعمار آن را بگیرد.”
در این حال، ریاست طرح و تطبیق پلان‎های شهری شاروالی کابل می‎گوید که اتحادیه کارگران در سال 1384 طرح و دیزاین دو بلاک رهایشی در پنچ طبقه را به این ریاست ارسال کرد که مورد تأیید ریاست طرح و تطبیق پلان‎های شهری شاروالی قرار گرفت. انجنیر جاوید، معاون ریاست طرح و تطبیق پلان‎های شهری شاروالی کابل، می‎گوید: “در ساحه یاد شده همین دو بلاک قانونی است و سایر بلاک‎های اعمار شده در جمع ساخت و سازهای غیرقانونی به شمار می‎رود؛ زیرا شاروالی کابل و ریاست طرح و تطبیق پلان‎های شهری در جریان آن قرار ندارند.”
اتحادیه کارگران به صورت کلی 150 هزار عضو در سراسر کشور دارد. با این وصف، سوال این است که چطور این اتحادیه مطابق قرارداد موفق به گرفتن سهمیه‎اش در بلاک‎های رهایشی مربوط به شرکت کوه البرز در حوزه شانزدهم شهر کابل نشده است؟ محمدظاهر کارگر، رییس پیشین اتحادیه کارگران، می‏گوید: “قرار معلوم، کاسه زیر نیم کاسه می‎باشد، ورنه هیچ قدرتی نمی‎تواند حق مشروع یک فرد را بگیرد، چه رسد به یک نهاد بزرگ چون اتحادیه کارگران.” به باور وی، مسوولان کنونی اتحادیه کارگران می‎خواهند با ایجاد سروصدا از افشای معاملات پشت پرده شان با شرکت ساختمانی کوه البرز جلوگیری کنند.
ملکیت‎های غصب شده
به ادعای اتحادیه گارگران، هفت جریب زمین این اتحادیه، حدود 30 سال پیش در زمان حکومت داکتر نجیب‎الله، طی قراردادی، به شکل کرایه، در اختیار وزارت دفاع ملی گذاشته شده است. مطابق قرارداد مورد استناد این اتحادیه، وزارت دفاع ملی مکلف شده است ماهانه  200 هزار افغانی (پول رایج آن زمان) در ازای استفاده از این زمین به اتحادیه کارگران پرداخت کند. مسوولان اتحادیه کارگران حالا مدعی است که وزارت دفاع ملی از آن زمان تاکنون پول متذکره را به این اتحادیه پرداخت نکرده است.
مسوولان اتحادیه کارگران همچنان مدعی اند که علاوه بر غصب زمین‎های این اتحادیه از سوی وزارت دفاع ملی، چهار قطعه زمین از ملکیت‎های اتحادیه کارگران، توسط نهاد ریاست‎جمهوری در زمان حکومت حامدکرزی نیز غصب شده است.  
به خاطر روشن شدن این موضوع خواستیم با مسوولان ریاست ساختمانی وزارت دفاع ملی صحبت کنیم ولی مسوولان این ریاست با وجود دستور ریاست اطلاعات و ارتباط عامه این وزارت، از ارائه معلومات در این مورد خودداری کردند.
با توجه به مشکلات موجود در اتحادیه کارگران، کابینه حکومت وحدت ملی به تاریخ 6/ 8/ 1394 خورشیدی، اداره لوی څارنوالی، اداره مبارزه با فساد اداری و کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری را تحت ریاست وزارت عدلیه موظف کرده است تا سوء استفاده از جایدادهای منقول و غیر منقول اتحادیه ملی کارگران را به طور همه جانبه در مدت دو ماه بررسی و نتایج آن را به مقام ریاست‎جمهوری گزارش دهند. تیم تحقیقی کلیدگروپ تلاش کرد در رابطه به نتیجه کار این هیأت اطلاعات حاصل کند، اما علی رغم سپری شدن نزدیک به چهار ماه از ضرب الاجل تعیین شده، چنان معلوم می‎شود که این هیأت گزارش کاری خویش را به مقام ریاست‎جمهوری ارایه نکرده و اعضای آن نیز حاضر نشدند در مورد بررسی‎های شان معلومات بدهند.
منابع مالی اتحادیه کارگران
اتحادیه کارگران (امکا) یک نهاد غیردولتی است که بیشتر از 30 سال می‎شود در کشور فعالیت دارد. این اتحادیه در سراسر کشور، 150 هزار عضو دارد و هر عضو این اتحادیه هر ماه 10 افغانی حق‎العضویت پرداخت می‎کند. با این حال، مقام‎های اتحادیه کارگران می‎گویند که حق‎العضویت و کرایه جایدادهای این اتحادیه، از منابع اصلی درآمد این نهاد است. به گفته آنان، اتحادیه گارگران تا هنوز از هیچ نهاد داخلی و یا خارجی کمک مالی دریافت نکرده است .
هرچند تلاش نمودیم تا رقم دقیق درآمدها و مصارف اتحادیه کارگران را به دست بیاوریم اما مقام‎های این اتحادیه از ارایه رقم دقیق عواید شان خودداری کردند و در توجیه آن بیان داشتند که نظر به قانون اتحادیه کارگران، درآمدها و مصارف این اتحادیه نباید افشا شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA