ads

رد خبر کشته شدن سران طالبان توسط آی اس آی

طالبان خبر کشته شدن شماری از رهبران این گروه توسط آی اس آی را رد کرد. در رسانه ها گزارش شده بود که برخی از سران طالبان در پاکستان توسط سازمان استخباراتی این کشور، در جریان چند روز گذشته کشته شده اند. به گزارش خبرگزاری بخدی، یک منبع در ریاست امنیت ملی افغانستان به یک شبکه تلویزیونی گفته است که 25 تن از سران طالبان که خواهان پیوستن به برنامه صلح بودند از سوی سازمان استخباراتی پاکستان (آی، اس، آی) اعدام شده اند.  

 

طالبان خبر کشته شدن شماری از رهبران این گروه توسط آی اس آی را رد کرد. در رسانه ها گزارش شده بود که برخی از سران طالبان در پاکستان توسط سازمان استخباراتی این کشور، در جریان چند روز گذشته کشته شده اند.

در گزارشها به نقل از یک منبع در ریاست امنیت ملی افغانستان خبر داده شده بود که 25 تن از سران طالبان که خواهان پیوستن به برنامه صلح بودند از سوی سازمان استخباراتی پاکستان (آی، اس، آی) اعدام شده اند.

این منبع گفته بود: “ملا اسماعیل والی نام نهاد طالبان در غزنی، ملا شهید والی نام نهاد این گروه در لغمان، برادر رئیس استخبارات سابق طالبان و شماری دیگر از سران طالبان در لیست اعدام شدگان هستند.”

به گفته منبع، این افراد به دلیل تمایل به صلح با دولت افغانستان، به دستور ملا عمر اعدام شده اند.

به نقل از منبع، ملا اسماعیل محبوبیت زیادی در بدنه اصلی طالبان داشته و هم ردیف ملا برادر خوانده شده است.

در خبر گفته شده بود، افرادی که از سوی سازمان استخباراتی پاکستان یا آی، اس، آی، اعدام شده اند، همگی از سران شورای کویته، بوده اند.

شورای کویته که مرکز اصلی آن در شهر کویته پاکستان است از سیاست گذاران اصلی طالبان افغانستان به شمار می رود.

بیشتر اعضای این شورا سران پیشین طالبان هستند که پس از سقوط حکومت طالبان به پاکستان از جمله شهر کویته این کشور فرار کردند.

در گزارشها علاوه شده بود که آی، اس، آی، این افراد را به بهانه اینکه ملا محمد عمر رهبر اصلی طالبان، دستور اعدام  آنان را داده، حکم را به مرحله اجرا گذاشته است.

همچنین گفته شده بود این افراد به دلیل تمایل به صلح با دولت افغانستان، اعدام شده اند.

شماری از آگاهان در واکنش به این خبر گفته اند که اعدام افراد سرشناس طالبان از سوی سازمان استخباراتی پاکستان، روند گفتگو های صلح را با چالش های جدی مواجه خواهد کرد.

از اواخر سال 1390 به این سو روند گفتگوهای صلح با طالبان وارد فصل تازه ای شده است.

هر چند گفتگوهای رسمی دپیلومات های امریکایی و طالبان، نتایجی در قبال نداشته اما هنوز هم به نظر می رسد که تلاش های نرم به هدف کشاندن طالبان پشت میز مذاکره ادامه دارد.

پیش از این نیز، ملا برادر از قوماندان های اصلی گروه طالبان و معاون ملا محمد عمر، پس از آنکه تمایلی برای صلح با دولت افغانستان نشان داد، از سوی نظامیان پاکستانی بازداشت شد.

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان با نشر خبرنامه ای این گزارش را تکذیب کرده و گفته است که این خبر از سوی کسانی نشر شده که در پی تضعیف گروه طالبان می باشد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA