ads

راز موفقیت ثریا الکوزی

عادت مدیریت زمان را در خودتان پرورش دهید و یاد بگیرید که چطور در مواقع لزوم سر وقت برسید.

نویسنده: asir
30 جوزا 1397
راز موفقیت ثریا الکوزی

عادت مدیریت زمان را در خودتان پرورش دهید و یاد بگیرید که چطور در مواقع لزوم سر وقت برسید. در واقع، باید برنامه‌‌ریزی کنید تا همیشه و در هر جا، زودتر از موعد مقرر حاضر باشید تا وقت کافی برای مستقر شدن، تمرکز پیدا کردن و آمادگی برای یادگیری داشته باشید. وقت‌شناس بودن باعث می‌شود از یک طرف علاقه استادان تان به شما بیشتر می‎شود و احساس می‎کنند که  به آن‎ها احترام‌می‌گذارید و از سوی دیگر شما تمام درس‎ها را به خوبی یاد می‎گیرید. اگر می‌خواهید در میان هم‎قطاران تان یک محصل کاملاً موفق باشید باید در مواقع فراگیری درس‎ها و قرارهای مطالعه با دوستان‌تان وقت‌شناس باشید. با این مقدمه از شما دعوت می‎کنیم تا مصاحبه ما را با ثریا الکوزی، یکی از محصلان ممتاز پوهنځی شرعیات پوهنتون بلخ دنبال کنید.

مرسل: آیا شرعیات، رشته دلخواه شما است که آن را دنبال می‎کنید؟

ثریا الکوزی: ‎بلی، باید گفت که از آوان کودکی یکی از خواب‌ها و آرزوهایم همین بود تا تحصیلات خود را در مقطع لیسانس در رشته شرعیات به اتمام برسانم. در ضمن خرسند هستم از اینکه در رشته دلخواهم تحصیل می‌کنم.

مرسل: چند سال است که شما به حیث محصل ممتاز در پوهنځی شرعیات شناخته شده‎اید و همچنان در مورد دست‎آوردهای تحصیلی تان کمی معلومات بدهید؟

ثریا الکوزی: حدود سه سال است که من محصل ممتاز در پوهنځی خود از سوی استادانم  شناخته شده‎ام. باید  گفت که در این مدت، در بسیاری از سمینارهای عملی و تحقیقاتی و همچنان گردهمایی‌های علمی اشتراک کرده‎ام و در برگزاری بعضی از آن‎ها خودم نقش داشته‎ام که مورد تقدیر قرار گرفته‎ام.

مرسل: راز این موفقیت تان چه است؟

ثریا الکوزی: راز موفقیت من در تلاش و پشتكار همیشگی‏ام نهفته است و همچنان تشویق خانواده و استادان هم در این موفقیت بی‎تأثیر نبوده است.

مرسل: چه ویژگی‌هایی شما را با دیگر محصلان هم دوره تان متمایز ساخته است؟

ثریا الکوزی: اشتراک کردن در تمام ساعات درسی، تقسیم اوقات منظم روزمره و متکی نبودن تنها به مواد درسی پوهنتون.

مرسل: در کنار این همه موفقیت آیا مشکلاتی هم سد راه شما بوده؟

ثریا الکوزی: طبعاً کشور ما عاری از مشکلات نیست و این موضوع برای همه آشکار است. نبود فضای امن در کشور یگانه مشکلی است که جوانان نمی‏توانند به فکر آرام به تحصیلات خود ادامه بدهند. به نظر من، اگر مصوونیت وجود داشته باشد تمام جوانان می‎توانند با فکر راحت به تحصیل خود ادامه دهند. همچنان مسایل واسطه ‎گرایی و رشوت‎خواری بعضاً سبب می‌شود که انسان را مأیوس سازد و مشکلاتی را در برابر پیشرفت ما ایجاد کند. هیچ كسی نیست كه در زندگی خود مشكل نداشته باشد؛ موفق كسی است که علیه تمام مشكلات مبارزه کند و به پیش بتازد.

مرسل: پلان‌های شما در جهت ادامه تحصیلات عالی تان چه است؟

ثریا الکوزی: زندگی را بدون پلان و هدف نمی‌توان به پیش برد. نظر به علاقمندی که به ادامه تحصیل دارم، اگر زندگی مجال بدهد، می‎خواهم ماستری و دکتورای خود را در یکی از پوهنتون‌های معتبر جهان دنبال کنم تا سرانجام مصدر خدمت به خود و به کشور واقع شوم.

مرسل: به نظر شما، محصلان تا چه اندازه به مواد درسی و کتاب‎های آموزشی دسترسی دارند؟

ثریا الکوزی: خوب کتاب‎ها و مواد درسی جدید در کتاب‎خانه‌ها به قدر کافی موجود نیست. محصلان در این عرصه با مشکلات زیادی مواجه هستند.

مرسل: مشکلات جدی محصلان دیپارتمنت شرعیات در پوهنتون بلخ کدام‎ها است، به طور مثال کمبود استاد، کتاب و یا محیط پوهنتون؟

ثریا الکوزی: من خوشبختانه از تدریس استادان و درجه تحصلی آن‎ها راضی هستم. اما در عین حال باید گفت که بعضی از استادان با محصلان برخورد بسیار نامناسب دارند. به طور مثال، بعضی از استادان در سمینارها بسیار سخت‎گیری می‎کنند، محصلان را به چانس دادن و ناکام ساختن تهدید می‎کنند که این موارد جرئت و جسارت محصلان را از بین می‎برد.

مرسل: در اخیر، پیام تان برای سایر دختران محصل چیست؟

ثریا الکوزی: پیام من برای تمام خواهرانم این است که برای به دست آوردن هدف‎های شان تلاش کنند، در كنفراس‎های علمی برای بالا بردن سطح عملی خود شرکت کنند و تلاش به خرج دهند تا یک فرد مفید و مؤثر برای جامعه باشند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA