ads

رئیس جمهور پیشین یمن به دست حوثی‌ها کشته شد

وزارت داخله دولت حوثی‌ها که در صنعا، پایتخت یمن مستقر است، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین این کشور کشته شده است.

نویسنده: abdali
14 قوس 1396
رئیس جمهور پیشین یمن به دست حوثی‌ها کشته شد

وزارت داخله دولت حوثی‌ها که در صنعا، پایتخت یمن مستقر است، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین این کشور کشته شده است.

در این اطلاعیه آمده است: “علی عبدالله صالح و چند تن از همراهانش پس از آن کشته شدند که شبه نظامیان خود را به قتل مردم و راهزنی واداشتند و با کشورهای متجاوز همکاری کردند”.

مقام های حزب کنگره مردمی که آقای صالح رهبر آن بود تایید کرده اند که او در حمله ای در جنوب پایتخت کشته شد.

عبدالمالک حوثی، رهبر شبه‌نظامیان حوثی این خبر را “مناسبتی خوب و مهم” توصیف کرده است.

گزارش‌ها حاکی است که موتر حامل آقای صالح در حالی که در مسیر شهر سنحان، زادگاه او در جنوب صنعا در حرکت بوده به رگبار گلوله بسته شده و او و همراهانش کشته شده اند.

علی عبدالله صالح از پنج روز پیش هم‌پیمانی خود را با حوثی‌ها به هم زد و در صنعا بین نیروهای وفادار به او و حوثی‌ها جنگ در گرفت.

آقای صالح گفت که اگر ائتلاف به رهبری عربستان سعودی حمله به اهداف غیرنظامی را متوقف کند، او آمادگی دارد “صفحه‌ای جدید” در روابط خود با عربستان بگشاید.

پس از آن حوثی ها او را متهم به “کودتا” علیه “ائتلافی که هرگز به آن باور نداشت” کردند.

بی بی سی گزارش داده که تا هفته پیش طرفداران آقای صالح در کنار حوثی‌ها علیه عبدالله منصور هادی، رئیس جمهور کنونی یمن می‌جنگیدند.

این در حالی است که تنش‌های طولانی مدت سیاسی و اختلاف بر سر مسجد اصلی صنعا، پایتخت این کشور که در کنترل شورشیان بود باعث درگیری‌های شدیدی از چهارشنبه هفته پیش شد که بیش از ۱۲۵ کشته و ۲۳۸ زخمی به جا گذاشت.

دیروز گزارش شد که نیروهای حوثی پس از چهار روز جنگ شهری در صنعا موفق شده‌اند نیروهای وفادار به آقای صالح را از بخش‌های زیادی از شهر به عقب برانند و به اقامتگاه آقای صالح نزدیک شوند.

سازمان ملل می گوید که حملات هوایی به صنعا شدت یافته و نبردها درحال گسترش به سایر ولایت‌ها مثل حجه است. گزارش دفتر هماهنگی کمک های انسان دوستانه سازمان ملل حاکیست که جاده ها مسدود شده و تانک ها در جاده ها مستقرند. بعضی از شدیدترین نبردها در ناحیه دیپلماتیک در نزدیکی مجتمع سازمان ملل در جریان است.

همزمان گزارش شده که عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور دولت یمن که مورد حمایت عربستان است، به نیروهای وفادار به خود در مأرب دستور داده به سوی صنعا حرکت کنند.

قومنده ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن هم به غیرنظامیان هشدار داده که از مراکز تجمع حوثی‌ها دست کم پانصد متر فاصله بگیرند.

آقای هادی به خانواده های “عزتمندترین مردان” که در چند روز گذشته در صنعا کشته شده اند “به خصوص رئیس جمهور سابق علی عبدالله صالح” تسلیت گفت.

او همچنین خواستار قیام در مقابل حوثی ها که آن را متشکل از “گروه های جنایتکار” خواند شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA