ads

دومین جشنواره فلم‏ های انیمیشن کابل

هفته گذشته، گویته انستیتیوت، فاکولته هنرهای زیبا و ریاست افغان فلم، دومین جشنواره فلم ‏های انیمیشن را در تالار فاکولته هنرهای زیبای پوهنتون کابل برگزار کردند.

صمدعلی نوازش
26 جوزا 1393
دومین جشنواره فلم‏ های انیمیشن کابل

هفته گذشته، گویته انستیتیوت، فاکولته هنرهای زیبا و ریاست افغان فلم، دومین جشنواره فلم ‏های انیمیشن را در تالار فاکولته هنرهای زیبای پوهنتون کابل برگزار کردند. فلم انیمیشن “نامه‏ای به بهشت” (5 دقیقه و 5 ثانیه) از محمدناصر هاشمی توانست جایزه ویژه این جشنواره را به خود اختصاص دهد. داستان این انیمیش طوری است که کودکی برای پدر و مادرش که زنده نیست نامه می‏نویسد و می‏خواهد پیامش را برای آن‏ها بفرستد.
در این جشنواره به تعداد 15 فلم انیمیشن نمایش داده شد که از این میان سه فلم انیمیشن به درجه اول، دوم و سوم حایز تقدیر و تشویق شناخته شد. جایزه اول به فلم انیمیشن “عروسک افغان” (4 دقیقه و 27 ثانیه – 3D) از عارف عابدیان تعلق گرفت. “عروسک افغان” داستان دخترک کوچکی در دوران جنگ‏های داخلی است که با یافتن عروسک خود سعی می‏کند شخصیت خود را به عروسکش بدهد. محمدعارف عابدیان تا هنوز چهار فلم انیمیشن ساخته است .
لاجورد حقیقی، برنده دیگر این جشنواره بود که با انیمیشن “جنون جوانی” (5 دقیقه – 2D)  توانست جایزه دوم را کسب کند. لاجورد تا حال هفت فلم انیمیشن ساخته است، دو فلم انیمیشن او در این جشواره به نام‏های “جنون جوانی”  و انیمیشن “نجات” (4 دقیقه – 2D) انتخاب شده بود.
محمدداود هدایتی که تا حال سه فلم انیمیشن ساخته است، انیمیشنی را به نام “آغاز دوباره” (دو دقیقه و 38 ثانیه – 2D) در مورد زندگی یک کودک گدا به جشنواره آورده بود. این انیمیشن توانست جایزه سوم را برای آقای هدایتی کسب کند.
انیمیشن “انتخابات” (یک دقیقه و 5 ثانیه – 2D) و انیمیشن “رویا” (یک دقیقه و 18 ثانیه – 2D) از حسن پناهی، در این جشنواره نمایش داده شد. حسن پناهی تا اکنون پنج فلم انیمیشن ساخته است.
سکینه محمدی در مورد کودک و نیاز آن به پدر و مادر در دنیای مدرن، انیمیشنی را به نام  “سفید” (سه دقیقه – 2D) ساخته بود که به روی پرده نمایش رفت.
“فلش داون” (سه دقیقه و 16 ثانیه – 2D) و “کلکین” (یک دقیقه و 33 ثانیه – 3D) از فاطمه حسینی برای جشنواره انتخاب شده بود، او تا اکنون سه فلم انیمیشن را ساخته است.
علی رضا سید، فلم انیمیشنی را به نام “مادر گرگ” (3 دقیقه – 3D) برای این جشنواره آماده کرده بود که سوژه آن در مورد بازماندگان جنگ در افغانستان بود.
فلم انیمیشن “اعتیاد و ورزش” (دو دقیقه و 19 ثانیه – 3D ) از نوری ولی‏زاده بود که در این جشنواره راه یافته بود.
حسام پیر قدم تا حال دو فلم انیمیشن ساخته است و در این جشنواره فلمی را به نام “دنیای کودک” ( دو دقیقه – 3D) برای نمایش آماده کرده بود.
انیمیشن “ککاو” ( دو دقیقه و 13 ثانیه – 2D) از محمد رفیع آریا برای نمایش انتخاب شده بود. این سینماگر تا اکنون سه فلم انیمیشن ساخته است.
“آرزو می‏کنم” ( دو دقیقه – 2D) از مهدی آرمان بود که در این جشنواره نمایش داده شد. او تا به حال دو فلم کوتاه انیمیشن ساخته است.
انیمیشن یک پدیده جدید در سینما می‏باشد که به تازگی در افغانستان نیز توجه سینماگران را به خود جلب کرده است. این دومین بار است که جشنواره فلم‏های انیمیشن در کابل میان فلم‏سازان کشور برگزار می‏گردد.
برای تمام سینماگرانی که فلم‏شان در این جشنواره راه یافته بود، سرتفکت و یا تصدیق‏نامه از سوی گویته انستیتیوت به همکاری فاکولته هنرهای زیبا و ریاست افغان فلم توزیع گردید.
این فلم‏ها به داوری عزیز دلدار، حسن فاضلی، مسعود اسلامی و جمیل ژاله برای نمایش در دومین جشنواره فلم انیمیشن انتخاب شده بود. گویته انستیتیوت مسوول اصلی این جنشواره بود و مسئولیت تحفه دادن به سینماگران را به عهده داشت. همچنین تعداد 10 فلمی که در این جشنواره انتخاب شده بود، به حمایت گویته انستیتیوت تهیه شده است. گویته انستیتیوت از سال 2010 به این‏سو زمینه آموزش‏های هنر سینما به ویژه فلم‏های انیمیشن را در افغانستان برای علاقمندان فراهم می‏کند.
جشنواره فلم‏های انیمیشن در افغانستان هر دو سال یک بار برگزار می‏شود که دور اول آن در سال 2012 برگزار شده بود.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA