ads

دولت در رأس هِرمِ خشونت با خبرنگاران

گزارش سال 2010 كه اخيرا از سوي «ني، حمايت كننده رسانه هاي آزاد در افغانستان» به نشر رسيده نشان مي دهد كه دولت افغانستان هنوز هم در رأس هرم خشونت‏ها عليه خبرنگاران قرار دارد.

نویسنده: The Killid Group
11 جدی 1389
دولت در رأس هِرمِ خشونت با خبرنگاران

گزارش سال 2010 كه اخيرا از سوي «ني، حمايت كننده رسانه هاي آزاد در افغانستان» به نشر رسيده نشان مي دهد كه دولت افغانستان هنوز هم در رأس هرم خشونت‏ها عليه خبرنگاران قرار دارد.

با آنكه اين گزارش در مقايسه با سال 2009، 32 % كاهش خشونت عليه خبرنگاران را نشان مي دهد، اما بيشترين موارد خشونت در اين سال بازهم  از سوي حكومت بوده است .

به اساس اين گزارش در سال 2010 58 مورد خشونت عليه خبرنگاران ثبت شده كه 4 مورد قتل، دومورد زخمي، 7 مورد بازداشت، 16 مورد لت كوب، يك مورد اختطاف و 28 مورد تهديد را نشان مي دهد.

به گفته صديق الله توحيدي مسئول ني در افغانستان 22 مورد خشونت از سوي حكومت 7 مورد از سوي طالبان و17 مورد از جانب نيروهاي خارجي ثبت شده است.

آقاي توحيدي همچنان مي گويد كه مقامات دولتي به آساني حاضر به مصاحبه با رسانه هاي داخلي براي ارائه معلومات نمي شوند كه اين در مغايرت با قانون رسانه ها قرار دارد.

در عين حال انجمن رسانه هاي جنوب آسيا يا سفما، روز چهار شنبه در يك نشست خبري از نهادهای قضایی در افغانستان انتقاد کرد كه دوسيه ‌های مرتبط با خشونت عليه روزنامه‌نگاران را مسکوت گذاشته و تا حال حتی یک نفر هم به اتهام دست داشتن در این خشونت‌ها، حتی قتل خبرنگاران به محكمه کشانده نشده است.

همچنان انجمن رسانه هاي آزاد جنوب آسيا، عدم توجه نیروهای تحت فرمان ناتو نسبت به تأمین امنیت خبرنگاران در افغانستان را نگران‌کننده خواند و از دولت خواست تا با تطبیق قانون در کشور، مصئونیت آزادی بیان و خبرنگاران را تأمین نمايد.

در اين حال  شماري از خبرنگاران نيز از رفتار دولت با ژورنالستان ناراضي هستند.

مبارز راشدي معين نشراتي وزارت اطلاعات و فرهنگ تأیيد مي كند كه بعضي تخطي ها از سوي دولت عليه رسانه ها صورت مي گيرد اما نسبت دادن بيشترين خشونت ها عليه خبرنگاران از سوي دولت  را غير منصفانه مي خواند.

آقاي راشدي مي گويد كه با در نظر داشت اينكه آگاهي از كاركردهاي دولت حق مرد م است، ازينرو مقامات دولتي مسؤليت دارند تا معلومات را ازطريق رسانه ها به سمع مردم برسانند.

در زمان حاکمیت طالبان فعالیت‌های رسانه‌ای در افغانستان ممنوع بود كه با روي كار آمدن اداره مؤقت با گذشت 10سال  ده ها رسانه تصويري، صوتي و چاپي به فعاليت آغاز كردند.

علی رغم اينكه دولت افغانستان آزادی مطبوعات را یکی از دستاوردهای عمده خود در 10 سال گذشته می‌داند، اما گزارش اخير سازمان غير دولتي ني نشان مي دهد كه بيشترين خشونت ها عليه خبرنگاران از سوي حكومت صورت مي گيرد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA