ads

دور دوم آموزش خبرنگاری برای زنان در کلیدگروپ آغاز شد

كمبود خبرنگاران زن در رسانه‎های مختلف كشور از مشكلاتی است كه همواره مورد انتقاد فعالان مدافع حقوق زنان و نهادهای رسانه‎ای بوده است.

نویسنده: asir
5 حمل 1397
دور دوم آموزش خبرنگاری برای زنان در کلیدگروپ آغاز شد

كمبود خبرنگاران زن در رسانه‎های مختلف كشور از مشكلاتی است كه همواره مورد انتقاد فعالان مدافع حقوق زنان و نهادهای رسانه‎ای بوده است. گفته می‎شود مشكلات امنيتی و نبود زمينه‌ كارهای عملی برای زنان در جريان تحصیل و پس از آن، باعث شده تا تعداد خبرنگاران زن در رسانه‎ها بسیار محدود و انگشت‎شمار باشد. از همین رو، كليدگروپ با همكاری بنياد آسيا (Asia Foundation) یک برنامه آموزشی را برای تعدادی از خبرنگاران زن روی دست گرفته است. هدف اين برنامه كه در دو دور چهارماهه پيگيری می‎شود، ارتقای مهارت‎های خبرنگاری زنان و فرصت‎سازی برای اشتغال آن‏ها در رسانه‎ها است. داشتن سند لیسانس از پوهنځی ژورناليزم و ادبيات و همچنان علاقه‎مندی به كار در رسانه‎ها از شرايطی است كه كليدگروپ برای جذب خبرنگاران زن در این برنامه در نظر گرفته است. این نهاد رسانه‎ای بعد از بررسی مهارت‎های لازم خبرنگاران زن و اخذ امتحان از آن‎ها، زمينه آموزش حرفه‎ای خبرنگاری را برای آن‎ها فراهم می‎سازد.

در مرحله اول اين برنامه آموزشی، 32 تن در هفت ولايت كابل، بلخ، هرات، ننگرهار، خوست، غزنی و کندهار، به مدت چهار ماه از سوی كليدگروپ تحت آموزش قرار گرفتند. مريم رائد يكی از خبرنگارانی است كه بعد از سپری کردن امتحان، دور چهارماهه آموزش خبرنگاری را در این نهاد رسانه‎ای سپری کرده است. او كه تحصيلات خويش را در پوهنتون كابل به پايان رسانیده است، از حضور خود در برنامه آموزش خبرنگاری در كليدگروپ خرسند است. مريم رائد می‎گويد: “از زمانی كه در صنف پنجم مكتب درس می‌خواندم، به فعاليت‎های فرهنگی علاقه داشتم؛ در بيشتر برنامه‎های مكتب گويندگی می‎كردم و از همان زمان اشتياق من به رشته خبرنگاری روز به روز افزايش یافت.”

او كه قبل از اين در رسانه‎های مختلف كار كرده است، می‎گويد در زمان كار نياز به فراگيری عملی كارهای خبرنگاری حرفه‎ای را درک كرده و بعد از آگاهی از فرصت آموزش خبرنگاری حرفه‎ای در كليدگروپ خواست تا از اين فرصت استفاده کند. رائد می‌افزايد: “فكر كردم اين یک فرصت بسيار خوبی است تا از آن استفاده كنم و ترجيح دادم تا آشنايی كامل نسبت به كار خبرنگاری حرفه‎ای به دست بياورم؛ بناً با خود فكر كردم كه اين دور آموزشی می‎تواند زمينه كاری بيشتری را در رسانه‎ها برايم فراهم سازد.”

خانم رائد تجارب خود از شمولیت در این برنامه آموزشی را این گونه بیان می‎کند: “بعد از شموليت در اين دور آموزشی متوجه شدم كه ما بايد یک تقسيم‌اوقات منظم را تعقيب كنيم، ما نظر به تقسيم‌اوقات چهارماهه به چهار گروه تقسيم شديم و هر گروه در بخش‎های گزارشگری، خبرنویسی، توليد برنامه‎ها و آموزش برنامه‎های كمپيوتری كه در رسانه‎ها كاربرد دارد، آموزش ديده و هر گروه در هر ماه يكی از اين بخش‎ها را فرا گرفت.”

مريم رائد آموزش برنامه‎های كمپيوتری را از مهمترين بخش‎هايی دانست كه در اين دور آموزشی آن را فرا گرفته است. وی كارهای عملی در توليد خبر و برنامه‎های راديويی را نيز از مؤثرترین آموخته‎های خود در كليدگروپ عنوان می‎کند. خانم رائد در مورد تأثيرات اين برنامه در زندگی خود چنين می‌گويد: “من فكر می‎كنم كه در حال حاضر در كار خبرنگاری آماده‎تر هستم.” به گفته وی، زنان و دختران جوانی كه در اين دور آموزشی يكجا با او در كليدگروپ حضور داشتند، هر يک با مهارت‎ها و گرايش‎های خاص خود در بخش‎های مختلف رسانه‎ای دانش‎های كامل و لازم را به دست آورده‎اند. او اين برنامه آموزشی را كامل خوانده و می‎گويد که اكنون می‎تواند در هر رسانه‎ای كه برای استخدام مراجعه كند، با جرئت ادعا نمايد كه تمام بخش‎های كاری يک رسانه را بلد است و اين امر، زندگی او را تغيير داده است.

با این حال، خانم رائد هر چند خود را آماده هر نوع كار خبرنگاری می‎داند اما مشكلات اقتصادی رسانه‎ها را يگانه مانع برای كار در این رسانه‎ها عنوان می‎کند. او می‌گويد: “به وضعیت كار در رسانه‏های داخلی بسيار خوشبين نیستم و اين بدان معنا نيست كه من آماده نيستم بلكه شرايط اقتصادی رسانه‎ها باعث شده است كه خبرنگاران تازه‎كار نتوانند به سادگی در این رسانه‎ها جذب شوند.”

قابل یادآوری است که از ميان 32 خبرنگار زن كه دور اول آموزش خبرنگاری را سپری کرده‎اند، هشت تن آن‎ها تواسته‎اند در رسانه‎های مختلف شامل كار شوند.

همزمان با پایان دور اول، دور دوم آموزش خبرنگاری حرفه‎ای برای زنان در کلیدگروپ آغاز شده است. در اين دور نيز به تعداد 30 تن از خبرنگاران زن در شش ولايت كابل، بلخ، هرات، ننگرهار، خوست و کندهار برای آموزش كار خبرنگاری حرفه‎ای جذب شده‎اند. اما مشكلات امنيتی باعث شده است تا زنان خبرنگار در غزنی نتوانند از دور دوم اين برنامه آموزشی برخوردار شوند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA