ads

دهان باز خشونت علیه زنان؛ ثبت چهارهزار قضیه در 11ماه

مسوولان کمسیون مستقل حقوق بشر از ثبت حدود 4000 قضیه خشونت علیه زنان در جریان 11 ماه گذشته سال جاری خبر می‎دهند.

نویسنده: asir
2 حوت 1396
دهان باز خشونت علیه زنان؛ ثبت چهارهزار قضیه در 11ماه

مسوولان کمسیون مستقل حقوق بشر از ثبت حدود 4000 قضیه خشونت علیه زنان در جریان 11 ماه گذشته سال جاری خبر می‎دهند. لطیفه سلطانی، هماهنگ‎کننده برنامه‌های حمایت و انکشاف حقوق زنان در این کمسیون، می‎گوید که از مجموع این قضایا، 1351 قضیه شامل خشونت‌ فزیکی، 1093 قضیه شامل خشونت‌های لفظی و روانی، 188 قضیه شامل خشونت جنسی و 231 قضیه هم شامل قتل زنان می‎شود. به گفته خانم سلطانی، 589 مورد از خشونت‎ها در برابر زنان را خشونت اقتصادی و ‌557 مورد دیگر را ازدواج اجباری، ازدواج زیرسن، بد دادن و اخراج از مننرل تشکیل می‎دهد.

لطیفه سلطانی، هماهنگ‎کننده برنامه‌های حمایت ‌و انکشاف حقوق زنان در کمسیون مستقل حقوق بشر، در گفتگو با کلید تصریح کرد به دلیل آن که ارقام امسال خشونت علیه زنان با ارقام سال گذشته خشونت علیه آن‎ها، در ختم سال جاری با یکدیگر مقایسه می‎شود، هنوز معلوم نیست که قضایای خشونت در برابر زنان امسال افزایش یافته و یا کاهش داشته است. با آن هم او گفت که به نظر می‎رسد میزان خشونت در برابر زنان در جریان امسال و سال گذشته تفاوت چندانی نداشته باشد.

در حالی که کمسیون مستقل حقوق بشر آمار مشخصی از افزایش و یا کاهش خشونت‎ها در برابر زنان، در جریان امسال، به دست نمی‎دهد، مسوولان وزارت امور زنان می‎گویند که مطابق آمار ثبت شده در این وزارت، قضایای خشونت علیه زنان در جریان سال 1396 سیر صعودی داشته است. براساس معلومات وزارت امور زنان، از آغاز سال جاری تاکنون که 11 ماه گذشته است، 2167 قضیه خشونت ‌علیه زنان در سراسر کشور به ثبت رسیده است. این در حالی است که این وزارت از آغاز تا ختم سال گذشته، تنها 821 قضیه خشونت علیه زنان را ثبت کرده بود.

فرزانه صافی، آمر دسترسی زنان به عدالت در وزارت امور زنان، با ابراز نگرانی از افزایش خشونت علیه زنان در کشور، گفت: خشونت‎هایی که امسال در برابر زنان اعمال شده است شامل ازدواج‌ اجباری، ازدواج زیر سن، اختطاف، خودکشی، فرار از منزل، خشونت فزیکی و قتل زنان می‎شود. به گفته وی، از آغاز سال جاری تاکنون حدود 92 مورد قتل زنان در این وزارت به ثبت رسیده است.

 

نگرانی از افزایش موارد قتل زنان

مسوولان کمسیون مستقل حقوق بشر و وزارت امور زنان از افزایش موارد قتل زنان در کشور نگران هستند. آن‎ها می‎گویند آمارهای مربوط به قتل زنان در این دو نهاد، نشان می‎دهد که موارد قتل زنان در 11 ماه سال جاری نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش داشته است. هرچند مسوولان کمسیون مستقل حقوق بشر، رقم مشخصی درباره قتل زنان در سال گذشته ارایه نمی‎کنند اما تأکید دارند که در 11 ماه گذشته، در حدود 231 زن در ولایت‎های مختلف به قتل رسیده‎اند. وزارت امور زنان تنها قتل 92 زن در ولایت‎های مختلف را تأیید و این قتل‎ها را نگران‎کننده عنوان می‎کند. با این حال، لطیفه سلطانی، هماهنگ‎کننده برنامه‌های حمایت‌ و انکشاف حقوق زنان در کمسیون مستقل حقوق بشر، می‎گوید که در مدت 11 ماه، 84 قضیه قتل در زون شمال، 57 قضیه قتل در زون جنوب، 34 قضیه قتل در زون غرب، 28 قضیه قتل در زون شرق و 15 قضیه قتل در مرکز ثبت شده است. سلطانی در ادامه افزود که تا حال در زون شمال به 50 درصد، در زون غرب به 29 درصد، در زون جنوب و جنوب غرب به 56 درصد، در زون شرق به 30 درصد و در زون مرکز به 67 درصد از قضایای قتل زنان رسیدگی صورت گرفته است.

طبق معلومات خانم سلطانی، زنانی که در این مدت به قتل رسیده‎اند، از نگاه سنی در رده‎های مختلف قرار داشته‎اند. او گفت عوامل مختلفی باعث قتل این زنان شده است. خانم سلطانی افزود که مواردی چون رفتن زنان و دختران به مکتب و بازار بدون محرم شرعی، کار کردن در خارج از خانه، میراث، طویانه گزاف، دشمنی‌های خانوادگی، ترک زنان از سوی شوهران ‌شان و بعضی موارد دیگر، عوامل اصلی این قتل‎ها شناسایی شده است. لطیفه سلطانی، با ابراز نگرانی از افزایش موارد قتل زنان در سال‎های اخیر به کلید گفت: “با تأسف که میزان دسترسی مردم به عدالت خیلی قناعت‏بخش نیست. ما با وجودی که در یک کشور اسلامی به سر می‌بریم و قوانین خوب حمایتی هم داریم، هنوز هم مسوولان امور نتوانسته‎اند که جلو چنین قتل‌های وحشتناک و فجیع را بگیرند.”

درهمین حال، فرزانه صافی، آمر دسترسی زنان به عدالت در وزارت امور زنان، یکی از عوامل اصلی قتل زنان و افزایش خشونت‎ها علیه آن‎ها را عدم تطبیق قانون در ساحات ناامن کشور عنوان می‏کند. او می‎گوید، اکثریت افرادی که متهم به قتل زنان هستند، برای این که به پنجه قانون سپرده نشوند، به مناطقی گریخته‎اند که از کنترول دولت خارج است.

نگرانی از افزایش خشونت علیه زنان، به خصوص افزایش موارد قتل زنان، در حالی مطرح می‎شود که طی سال‎های گذشته ملیون‎ها دالر از سوی دولت در بخش کاهش خشونت علیه زنان مصرف شده است. همچنان نهادهای مدافع حقوق زنان در 16 سال گذشته برنامه‎های عدالت‌خواهی زیادی را اجرا کرده‎اند تا از میزان خشونت در برابر زنان در کشور کاسته شود. اما اکنون دیده می‎شود که نه سرمایه‎گذاری‎های دولت و نه هم عدالت‌خواهی‎های نهادهای مستقل و مدافع حقوق زنان در کاهش خشونت علیه زنان مؤثر بوده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA