ads

در حوزه غرب بیش از 117 هزار جریب زمین غصب شده است

در چهار ولایت؛ هرات، فراه، بادغیس و غور، 117هزار و 495 جریب زمین دولتی و غیردولتی غصب شده است. طبق معلومات مقام‎های محلی در حوزه غرب، 863 زورمند محلی در غصب این زمین‎ها دست دارند. بیشتر این زمین‎ها دولتی است و در هرات موقعیت دارد. این مقام‎ها در گفتگو با کلیدگروپ، ناامنی را عامل اصلی غصب این زمین‎ها عنوان کرده‎اند.

نویسنده: asir
7 دلو 1396
در حوزه غرب بیش از 117 هزار جریب زمین غصب شده است

در چهار ولایت؛ هرات، فراه، بادغیس و غور، 117هزار و 495 جریب زمین دولتی و غیردولتی غصب شده است. طبق معلومات مقام‎های محلی در حوزه غرب، 863 زورمند محلی در غصب این زمین‎ها دست دارند. بیشتر این زمین‎ها دولتی است و در هرات موقعیت دارد. این مقام‎ها در گفتگو با کلیدگروپ، ناامنی را عامل اصلی غصب این زمین‎ها عنوان کرده‎اند. به گفته آن‎ها، غاصبان زمین، با جعل قباله و تطمیع ادارات، خود را مالک این زمین‎ها معرفی کرده‎اند.

 

جعل قباله زمین در هرات

در هرات، بین 50 تا 60هزار جریب زمین دولتی توسط 200 زورمند محلی غصب شده است. مقام‎های محلی این ولایت می‎گویند که این زمین‎ها متعلق به ریاست‎های معارف، حج و اوقاف و زراعت و مالداری هرات است. طبق معلومات آن‎ها، زمین‎های ریاست معارف هرات، یک بار از نزد غاصبان زمین پس گرفته شده بود، ولی افراد غاصب با جعل اسناد دوباره این زمین‎ها را تصرف کرده‎اند.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات، می‎گوید به صورت مجموعی، 5هزار جریب زمین برای اعمار شهرک معلمان در این ولایت در نظر گرفته شده بود که از این میان یک و نیم هزار جریب آن یا غصب شده و یا هم برای معلمانی که ذی‌حق نبوده‎اند، توزیع شده است. فرهاد تصریح کرد که اداره املاک ریاست معارف هرات، در بدل هر نمره زمین رهایشی در این شهرک از هر معلم بیش از 13هزار افغانی حصول کرده است، ولی برای بعضی از آن‎ها سند ملکیت داده نشده است. او تأکید کرد که این اداره یا پول‎های این دسته از معلمان را حیف و میل کرده و یا خلاف طرزالعمل زمین‎های آن‎ها را برای معلمان غیرمستحق توزیع کرده است. فرهاد گفت که فعلاً کارمندان آلوده به فساد اداره املاک ریاست معارف هرات به څارنوالی معرفی شده‎اند.

اما عبدالرزاق احمدی، رییس معارف هرات، می‎گوید که کارمندان تحت امر او از هر گونه فساد مبرا هستند. به گفته او، پول‎هایی که اداره املاک ریاست معارف از معلمان گرفته بود را به خزانه دولت انتقال داده‎ است. احمدی تأکید داشت که غاصبان زمین با استفاده از روابط شخصی خود با مقام‎های دولتی موفق به غصب زمین‎های ریاست معارف شده‎اند.

در همین رابطه، میرمحمد خیراندیش، کارشناس بخش املاک ریاست معارف هرات، می‎گوید حکومت در سال 1389 ابلاغ کرده بود که 35جریب زمین مغصوب در شهرک معلمان مسترد شده است، ولی یافته‎های آن نشان از غصب دوباره این زمین‎ها دارد. او گفت که غاصبان زمین با تهیه اسناد و قباله جعلی دوباره موفق شده‎اند این 35 جریب زمین را به تملک خود در آورند. به گفته خیراندیش، زمین‎هایی که دوباره غصب شده است، متعلق به 800 نفر معلم است. وی افزود که حکومت برای استرداد مجدد این زمین‎ها هیچ کاری نکرده است.

اسنادی که کلیدگروپ به دست آورده، نشان می‎دهد که زمین‎ها در شهرک معلمان هرات، توسط بزرگان قوم “مختارزاده‎ها” غصب شده است. اما مقام‎های محلی با وجود تأیید غصب این زمین‎ها توسط افراد زورمند و متنفذان قومی، حاضر به افشای نام غاصبان نشدند. با این وصف، زیاد تلاش کردیم تا نظر نمایندگان قوم مختارزاده‎ها را نیز در این گزارش درج کنیم، ولی آن‎ها حاضر به گفتگو در این باره نشدند.

طبق معلومات سخنگوی والی هرات، زمین‎های دولتی در این ولایت، علاوه بر شهرک معلمان، در چهارراهی معارف، سرک قول اردوی سابق، درب خوش و ولسوالی‎های کهسان، شیندند و گلران نیز غصب شده است. به گفته جیلانی فرهاد، کسانی که این زمین‎ها را غصب کرده‎اند، افراد با نفوذ و زورمند هستند و با تهیه قباله جعلی به این کار مبادرت ورزیده‎اند.

اما عبدالودود نظامی، آمر ثبت اسناد و وثایق ریاست محکمه استیناف هرات، ادعای جعل قباله‎ها در این نهاد را تکذیب می‎کند. او افزود که براساس دستور حکومت، در حال حاضر، مسوول توزیع قباله‎های اداره اراضی است.

 

رسیدگی به 12 دوسیه غصب زمین

غلام‎محمد رحمــانی، رییــس عــدلیــه هرات، می‎گوید از شروع سال روان تاکنون 100 دوسیه در پیوند به غصب زمین‎های دولتی و غیردولتی به این نهاد راجع شده است. او به کلیدگروپ گفت که 18 دوسیه از مجموع این دوسیه‎ها به څارنوالی فرستاده شده است. څارنوالی استیناف هرات تاکنون درباره 12 دوسیه آن حکم صادر کرده است. رحمانی می‎گوید که در نتیجه بررسی و پیگیری این دوسیه‎ها، 1هزار و 802 جریب زمین از نزد غاصبان پس گرفته شده است. به گفته او، علاوه بر مسترد شدن این زمین‎ها، 6ملیون و 988 هزار افغانی نیز به خاطر جریمه غاصبان زمین به نفع دولت حصول شده است.

رییس عدلیه هرات همچنان تصریح کرد که رسیدگی به دوسیه‎های مربوط به غصب زمین، یک روند پیچیده و زمان‎گیر است. رحمانی، دلیل این پیچیدگی را عدم تصفیه زمین‎های دولتی و غیردولتی و نیز نامشخص بودن حدود اربعه اراضی تحت دعوا عنوان کرد.

خلیل‎احمد قاری‎زاده، څارنوال تحقیقات عامه ریاست څارنوالی استیناف هرات، نیز تأیید می‎کند که این اداره در جریان امسال به 12 دوسیه مربوط به غصب زمین رسیدگی کرده است. او گفت که در هر یک از این دوسیه‎ها پای 2 تا 3 نفر غاصب دخیل است. قاری‎زاده افزود که غاصبان را یا جریمه نقدی کرده‎اند و یا هم به زندان به معرفی کرده‎اند.

مجازات غاصبان زمین در قانون زمین‎داری تسجیل شده است. مساحت و قیمت املاک تعیین می‎کند که فرد غاصب جریمه نقدی شود یا این که به حبس محکوم شود. بلندترین مدت حبس برای غاصبان زمین، پنج سال در نظر گرفته شده است.

کامران علی‎زایی، رییس شورای ولایتی هرات و جمیله امینی، عضو این شورا، از عملکرد ادارات دولتی در امر استرداد زمین‎های مغصوب ناراضی اند. به گفته آن‎ها، این ادارات در جریان 16 سال گذشته هیچ‎کاری برای جلوگیری از غصب زمین‎های دولتی و غیردولتی نکرده‎اند.

با این حال، وحیداحمد حبیبی، معاون اداره اراضی هرات، اعتراف می‎کند که این اداره به دلیل کمبود تشکیلات قادر به پس گرفتن زمین‎های غصب شده نیست. اما او در عین حال تأکید دارد که اداره اراضی این ولایت در نظر دارد برای جلوگیری از غصب زمین‎های غیردولتی، برای مالکان زمین‎های رهایشی، قباله پنج‎ساله توزیع کند. حبیبی افزود که برای این کار تا هنوز 8 ناحیه در شهر هرات سروی شده است.

 

پیوستن غاصبان به طالبان در فراه

محمدنادر فراهی، رییس اداره اراضی فراه، می‎گوید که طی 3 سال‎ اخیر 32 هزار جریب زمین دولتی در ده ولسوالی این ولایت غصب شده است. او افزود که در پیوند به غصب این زمین‎ها، 504 نفر غاصب شناسایی و به څارنوالی معرفی شده‎اند. فراهی تصریح کرد که از مجموع زمین‎های غصب شده، 900 جریب آن مسترد شده است، ولی همزمان 800 جریب زمین دیگر دوباره به قبضه غاصبان در آمده است. او علت غصب این اراضی را ناامنی عنوان کرد.

با این حال، یونس رسولی، معاون والی فراه، مدعی است که غاصبان زمین در این ولایت، از سوی کسانی حمایت می‎شوند که در حکومت از قدرت و نفوذ بیشتری برخوردار اند. او علاوه کرد که حتا بعضی از مقام‎های دولتی نیز به غصب زمین‎های متعلق به دولت اقدام کرده‎اند. رسولی با اشاره به مشکلات امنیتی در فراه، تأکید دارد که ناامنی روند مبارزه با غصب زمین در این ولایت را با مشکل روبه‎رو کرده است. به گفته او، وقتی دولت در برابر غاصبان زمین اقدام می‎کند، آن‎ها از چنگ قانون گریخته و با طالبان یکجا می‎شوند.

 

بادغیس و غور

در ولایت بادغیس 23 هزار و 495 جریب زمین دولتی و در غور 2 هزار جریب زمین غیردولتی توسط زورمندان محلی غصب شده است. شراف‎الدین مجیدی، معاون والی بادغیس، می‎گوید که در غصب زمین‎های دولتی در این ولایت، 59 نفر زورمند محلی دست دارند. او گفت که ناامنی بزرگ‎ترین مشکل در برابر آن‎ها برای پس گرفتن این زمین‎ها است.

در غور، 100 نفر به غصب زمین متهم شده‎اند. زمین‎هایی که در غور غصب شده، غیردولتی است و در ولسوالی‎های پسابند و شهرک این ولایت موقعیت دارد. عبدالله، رییس اداره اراضی غور، به کلیدگروپ گفت که آن‎ها در جریان امسال موازی 100 جریب زمین را از نزد غاصبان پس گرفته‎اند.

در همین حال، محمدناصر خاضع، والی غور، می‎گوید که بیشتر زمین‎های غیردولتی غصب شده در این ولایت، فاقد سند ملکیت است. او تأکید داشت که برای جلوگیری از غصب زمین‎ها در غور، قرار است به زودی روند ثبت اراضی و توزیع قباله رسمی آغاز شود.

ریاست عمومی اراضی نیز تأیید می‎کند که زمین‎های غیردولتی و دولتی توسط زورمندان محلی، نه تنها در حوزه غرب، بلکه در 30 ولایت غصب شده است. حشمت‎الله ناصری، مسوول بخش مطبوعاتی این اداره، به کلیدگروپ گفت که مجموع اراضی مغصوب در این ولایت‎ها، 1.6 ملیون جریب است. او افزود که ناامنی باعث شده تا این زمین‎ها به صورت کامل مسترد نشود. به گفته ناصری، در جریان امسال، تنها 300 هزار جریب زمین از نزد غاصبان پس گرفته شده و دوسیه نزدیک به 19 هزار جریب زمین دیگر به نهادهای عدلی و قضایی سپرده شده است. اما ناصری گفت که به دلیل هدایت ریاست جمهوری نمی‎تواند نام غاصبان زمین را افشا کند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA