ads

دروازه کمیسیون مستقل انتخابات در هلمند بسته شد

شماری از فعالان مدنی هلمند در یک حرکت اعتراضی دروازه دفتر کمیسیون مستقل انتخابات را در این ولایت بستند.

نویسنده: asir
11 سرطان 1397
دروازه کمیسیون مستقل انتخابات در هلمند بسته شد

شماری از فعالان مدنی هلمند در یک حرکت اعتراضی دروازه دفتر کمیسیون مستقل انتخابات را در این ولایت بستند.
آن‎ها در این حرکت اعتراضی، خواستار روشن شدن سرنوشت ولسوالی ناومیش در هلمند هستند.
ناومیش در شمال هلمند با ولایت‎های دایکندی و بامیان هم سرحد است و گفته می‎شود که اکثریت ساکنان این ولسوالی از قوم هزاره هستند.
عبدالقیوم پتیال، عضو مرکز هماهنگی جامعه مدنی در هلمند، اعلام کرد که آن‎ها با ساکنان ولسوالی ناومیش که اکثریت شان هزاره هستند، مشکلی ندارند؛ بلکه آن‎ها نسبت به نصب برچسب‎های‎ انتخاباتی در تذکره‎های جعلی در این ولسوالی اعتراض دارند.
وی افزود که شمار برچسب‎های انتخاباتی که در ولسوالی ناومیش به کار رفته است، بیشتر از آمار افراد واجد شرایط رای‎دهی در این ولسوالی می‎باشد.
پتیال گفت که با توجه به ناامنی‎های ولسوالی ناومیش، احتمال دارد نظارت درست از انتخابات در این ولسوالی انجام نشود و به شکل گسترده در آن تقلب صورت گیرد.
معترضان می‎گویند که ولسوالی ناومیش تنها از نگاه نام مربوط هلمند می‎شود ولی به تمام امورات این ولسوالی در دایکندی رسیدگی صورت می‎گیرد.
اما عبدالجلیل یک فعال مدنی دیگر در هلمند به این باور است که ولسوالی ناومیش نباید در انتخابات از بدنه هلمند جدا و با ولایت دایکندی ملحق شود.
به استدلال وی، در صورتی که امکان برگزاری انتخابات در ولسوالی‎های ناامن واشیر، موسی قلعه، نوزاد، سنگین و کجکی وجود داشته باشد، در ولسوالی ناومیش نیز این امکان وجود خواهد داشت.
به عقیده او، اگر کمیسیون مستقل انتخابات قادر است در این ولسوالی‎ها انتخابات را به گونه سالم برگزار کند، در ناومیش نیز از عهده انجام چنین کاری بیرون خواهد شد.
با این حال، احمدشاه صاحب‎زاده، مسوول دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در هلمند، می‎گوید که آن‎ها اعتراضات فعالانی مدنی هلمند در رابطه به قضیه ولسوالی ناومیش را به دفتر مرکزی این کمیسیون در کابل فرستاده‎اند.
وی افزود که دفتر مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات تا هنوز در این رابطه اعلام موضع نکرده است.
براساس اعلام کمیسیون مستقل انتخابات، مردم ولایت هلمند، هشت چوکی نمایندگی در پارلمان دارند.
از این میان دو چوکی به نمایندگان زن از هلمند تعلق می‎گیرد.
دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در هلمند می‎گوید که تا حال حدود 300 هزار نفر به شمول پنجاه هزار زن در این ولایت برای شرکت در انتخابات ثبت‎نام کرده‎اند.
همچنان شمار نامزدان انتخابات ولسی جرگه در این ولایت، به شمول نه زن، به 92 نفر می‎رسد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA