ads

درخشش زنان در انکشاف صنایع روستایی

برنامۀ انکشاف روستایی یکی از پنج برنامۀ اصلی وزارت احیا و انکــشاف دهــات است که هدف آن تقویت تولیدات محلی و تقویت صنایع در روستاهای کشور می‎باشد. طبق این برنامه، وزارت احیا و انکــشاف دهات، زمینۀ برگزاری نمایشگاهها را فراهم میکند، به تولید کنندگان محلی و کوچک، آموزش میدهد، برای آنها وسایل و ابزار کار فراهم میکند و مهمتر از همه قرضههای کوچک را برای رشد تولیدکنندگان محلی فراهم مینماید.

نویسنده: zekria
1 عقرب 1395
درخشش زنان در انکشاف صنایع روستایی

برنامۀ انکشاف روستایی یکی از پنج برنامۀ اصلی وزارت احیا و انکــشاف دهــات است که هدف آن تقویت تولیدات محلی و تقویت صنایع در روستاهای کشور می‎باشد. طبق این برنامه، وزارت احیا و انکــشاف دهات، زمینۀ برگزاری نمایشگاه ها را فراهم میکند، به تولید کنندگان محلی و کوچک، آموزش میدهد، برای آنها وسایل و ابزار کار فراهم میکند و مهمتر از همه قرضه های کوچک را برای رشد تولیدکنندگان محلی فراهم مینماید.
برنــامــۀ انــکشاف روستــایــی در ولایــت‎هـای پروان، بامیان، ننگرهار، کندهار، بلخ و هرات از شش سال به اینسو ادامه دارد. مسوولان وزارت احیا و انکشاف دهات مــیگــویـــند در حال حــاضــر ۷۱۱۵ گروپ پــس‎انــداز و قرضه دهی در این ولایــت‎هــا ایــجاد شده است. مــقــام هــا در وزارت احــیا و انــکــشاف دهات میگویند ۴۸ درصد از اتحادیه های پس انداز و قرضه دهی زنان هستند و این نشان میدهد که تا چه اندازه زنان در تقویت اقتصاد خانواده ها و روستاها نقش دارند. آمار وزارت احیا و انکشاف دهات نشان میدهد قرضه هایی که زنان به منظور رشد تولیدات محلی گرفته اند، به مراتب مؤثرتر از قرضه هایی است که توسط مردان گرفته شده است. مسوولان این وزارت می‎گویند پولی که زنان از اتحادیه های پس‎انداز و قرضه دهی، قرضه گرفــته انـــد، نسبت به مردان کم‎تر است، ولی در عین زمان تأثیر این قرضه ها نسبت به مردان بیشتر بوده است؛ چون زنان زحمت کشیده اند و از قرضه و پولی که گرفته اند، به صورت مؤثر استفاده کرده اند.
زنان در بسیاری از اتحادیه ها، ترشی، عسل و مربا تولید میکنند و زرگری دارند. به همین دلیل مؤثریت ۸۰۰۰ افغانی قرضهای که برای زنان داده شده به مراتب بیشتر از قرضه های ۱۰۰۰۰ افغانی بوده که به مردان داده شده است.
زنانی که از این اتحــادیــه هـــا قرضه دریافت کردهاند در اقتصاد خانواده و روستاهای شان تغییراتی را به وجود آوردهاند و این فعالیت ها سبب شده تا صنایع روستایی افغانستان در سال های اخیر تقویت شود که یکی از دلایل تقویت صنایع روستایی، حضور زنان بوده است.
براساس اظهــارات مــسوولان وزارت احیا و انکشاف دهات، ۶۴۴ اتحادیۀ تولیدی مانند اتحادیه های لبنیات، قالین بافی، مرغداری، تهیۀ ترشی، مربا و صنایع دستی در چوکات برنامۀ انکشاف روستایی فعالیت میکنند. مسوولان این وزارت میگویند حمایت برنامۀ انکشاف روستــایی از متشبثــین کــوچک و متوسط سبب شده تا عواید مولدین محلی ۵۲ درصد افــزایــش یــابد. تاکنون ۱۶۶۰ اتحادیۀ تولیدی در چوکات این برنامه ایجاد شده است.
بانک جهانی در سال های اخیر کمکهای بلاعوض را برای برنامۀ انکشاف روستایی به خصوص به منظور فراهم کردن قرضه برای مولدین کوچک فراهم کرده است.
چنانچه این بانک برای ۶۴۴ اتحادیۀ پس‎انداز و قرضه‎دهی ۱۰۷ ملیون افغانی در نظر گرفته است. در سال ۲۰۱۵، ۲۵ ملیون افغانی به ۱۹۶ اتحادیۀ پــس‎انــداز و قــرضــه دهــی که ۴۸ درصد آن خانم ها است، کمک بلاعوض صورت گرفته است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA