ads

دختری که امید به بهبود وضعیت زنان دارد

“مثبت‎اندیشی، همدیگرپذیری، مبارزه مستمر با تبعیض جنسیتی و استفاده مؤثر از آزادی بیان از عواملی اند که ما را کمک می‎کند تا وضعیت زنان را به سمت بهبودی سوق دهیم.”

نویسنده: asir
30 جوزا 1397
دختری که امید به بهبود وضعیت زنان دارد

“مثبت‎اندیشی، همدیگرپذیری، مبارزه مستمر با تبعیض جنسیتی و استفاده مؤثر از آزادی بیان از عواملی اند که ما را کمک می‎کند تا وضعیت زنان را به سمت بهبودی سوق دهیم.” این مطلب را خاطره دانش، منشی ساحوی “برنامه مناظره” در بدخشان در گفتگو با مجله مرسل مطرح کرد. هرچند خاطره دانش دارای سن کمی می‌باشد، اما اهداف، پشتکار و مبارزه وی برای بهبود وضعیت زنان در کشور به خصوص در ولایت بدخشان بسیار امیدوارکننده است.

خاطره دانش متولد ولسوالی درواز بالا در ولایت بدخشان است. از حکایت‌های وی پیدا است که دوران کودکی‎اش با فقر و تنگ‎دستی آغاز شده است.

خاطره دانش در سن چهارونیم سالگی به گونه اجباری از سوی خانواده‎اش شامل مکتب شده است. به نقل از این دوشیزه، در آن زمان ریاست معارف ولایت بدخشان به منظور تشویق خانواده‎هایی که دختران خود را به مکتب شامل می‎کردند، ماهانه مقداری مواد غذایی کمک می‎کرد. بناءً اعضای خانواده خاطره دانش در آن زمان از وضعیت خوب اقتصادی برخوردار نبود و او را روانه مکتب می‌کنند. وی در گفتگو با مجله مرسل گفت: “خوب به یاد دارم، چون فاصله راه خانه ما تا مکتب بسیار زیاد بود، همه روزه خواهر بزرگم  مرا در آغوش می‎گرفت و با خود یکجا به مکتب می‎برد.”

استعداد دوشیزه دانش از همان دوران کودکی می درخشد؛ چناچه وی از صنف اول تا دوازدهم، اول‎نمره صنف خود بوده است. این دوشیزه مستعد، سرانجام در سال 1391 خورشیدی دوره لیسه را به اتمام می‎رساند. وی پس از سپری کردن امتحان کانکور وارد پوهنځی ژورنالیزم پوهنتون بدخشان می‌گردد.

در افغانستان یکی از دلایل عدم پیشرفت زنان، تبعیض جنسیتی عنوان می‌شود. خاطره دانش می‎گوید که این مشکل در بدخشان نیز وجود دارد. به گفته وی، بسیاری از خانواده‌های بدخشانی به دلیل عرف وعنعنات ناپسند، در حال حاضر نیز رفتن دختران به مکتب و کار آن‎ها در بیرون از منزل را مایه ننگ برای خود می‎دانند. اما این دختر شجاع با وجود این محدودیت‎ها، در مناظره‎ای که “زنان نمی‎توانند رییس جمهور شوند”، شرکت می‎کند. در حال حاضر، خاطره دانش، برگزارکننده این مناظره در میان جوانان بدخشی است و ادعا دارد که در کنار وی بسیاری از دختران نيز با او در این مناظره اشترک کرده و از حقوق خود و دیگر زنان دفاع می‌کنند. خاطره دانش در پاسخ به این سوال که چقدر به بهبود وضعیت زنان در بدخشان باورمند است، گفت: “با آنکه راه دشوار است و موانع بسیار، اما من به تغییر وضعیت زنان کشورم باورمندم؛ چون خواهی نخواهی پیشرفت‌های سرسام‌آور جهانی که افغانستان نیز عضوی از جامعه جهانی می‌باشد، نیازمند سهم‌گیری و توانمندسازی زنان می‌باشد.” وی به این باور است  که تحولات جهانی و پیشرفت‌های تکنالوژیکی خود به‌ خود زمینه تغییر وضعیت زنان را مهیا می‌سازد.

این دوشیزه مستعد همچنان در پاسخ به این پرسش که برای آینده خود چه برنامه‎هایی را طرح کرده است، بیان داشت که اگر انسان در زندگی برنامه نداشته باشد، مجبور است اشتباهات گذشته را تکرار کند. وی گفت که اگر در ولایت بدخشان امنیت برقرار شود، می‎خواهد که در فعالیت‎های مدنی و سیاسی سهیم شود و برای زنان بدخشانی دادخواهی کند.

قابل یادآوری است که خاطره دانش، بنابر تلاش‎های فراوانش در سطح ولسوالی درواز بالا از سوی مقام‎های دولتی بارها مورد تقدير و ستایش قرار گرفته است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA