ads

خودسوزی زنان؛ اعتراض به خشونت

مسئولان شفاخانه حوزوي هرات از افزايش میزان خود سوزي زنان در ولسوالي‌ها و مناطق دور دست این ولايت خبر مي‌دهند. داکتر نعيم‌عالمي؛ ریيس شفاخانه 600 بستر حوزوي هرات با ابراز نگرانی از این وضعیت، می‌گوید:” از ابتداي سال جاري خورشيدي تا به حال 31 واقعه خود سوزي به شفاخانه سوختگي حوزوي هرات انتقال داده شده كه 4 مورد آن از شهر هرات،3 مورد از ولايات هم جوار و24 واقعه ديگر از ولسوالي‌هاي 15 گانه ولايت هرات بوده اند.”

نویسنده: The Killid Group
12 اسد 1390
خودسوزی زنان؛ اعتراض به خشونت

مسئولان شفاخانه حوزوي هرات از افزايش میزان خود سوزي زنان در ولسوالي‌ها و مناطق دور دست این ولايت خبر مي‌دهند.

داکتر نعيم‌عالمي؛ ریيس شفاخانه 600 بستر حوزوي هرات با ابراز نگرانی از این وضعیت، می‌گوید:” از ابتداي سال جاري خورشيدي تا به حال 31 واقعه خود سوزي به شفاخانه سوختگي حوزوي هرات انتقال داده شده كه 4 مورد آن از شهر هرات،3 مورد از ولايات هم جوار و24 واقعه ديگر از ولسوالي‌هاي 15 گانه ولايت هرات بوده اند.”

آقاي عالمي افزود:” ازاين تعداد 2 تن مرد و29 تن ديگر را زنان تشكيل مي‌دهند و14 تن از اثر شدت جراحات وارده فوت كرده و متباقي درحال حاضرتحت مداوا قرار دارند.”

خانم ثريا دقيقي؛ مسئول بخش حمايت از زنان حقوق بشر ولايت هرات، اختلاف‌های خانوادگی، خشونت‌ها و ازدواج های اجباری به ويژه عدم دسترسي به عدالت را از دلایل اصلی عوامل افزایش خودسوزی زنان در حوزۀ‌‌ غرب عنوان می‌كند.

خانم دقيقي معتقد است، بيشتر زنانی كه دست به خود سوزي می‌زنند از ولايات هم جوار ولسوالي‌هاي هرات بوده اند.

خانم عزیزه خیر اندیش؛ مسئول شبكۀ‌‌ جامعۀ‌‌ مدنی در هرات، با ابراز نگرانی از افزایش خود سوزی زنان، مي‌گويد:” خودسوزی زنان در حال حاضر رقم  تكان دهنده ای را نشان مي‌دهد و ایجاب می‌كند تا نهادهای مسئول بــــرای جلوگیری از این عمل، اقدامات جدی را روی دست گیرند. “

درعين حال، شماري از زنان در ولايت هرات نيز دلیل اين خود سوزی‌ها را پایین بودن سطح آگاهی آنان، فقر اقتصادی، مشكلات خانوادگی،  مشكلات روانی، بی‌سوادی و عدم دسترسی به ارگان‌های  عدلی و قضایی عنوان می‌كنند.

“خود سوزی” و “خودکشی” زنان و دختران در هرات در چند سال اخیر رو به گسترش بوده و تاکنون برای شناسایی عوامل و انگیزه‌های این پدیده کمتر توجه شده است.

اخيراً يك دختر 26 ساله به نام “مسمات” از قريه “شالبافان” هرات در اثر خشونت‌هاي فاميلي اقدام به خود كشي كرد ودختر16 ساله ديگري به نام شبانه نيز خود را حلق آويز نمود.

به گفته مسئولان نهادهاي اجتماعي زنان در هرات خود سوزی میان زنان در اين ولايت وحوزه غرب كشور از سال 1383 هجری شمسی بــــه این سو، از آسیب‌های اجتماعی بوده كــــه اغلباً به خاطر خشونت علیه زنان رخ داده و سال به سال رو به افزایش است با وجود این كه چندین نهاد حمایت كننده از حقوق زنان در هرات وجود دارد، اما فعالیت این نهادها تاثیرات چندانی در كاهش خشونت‌هاي فاميلي نداشته است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA