ads

خواست‌های مردم از پارلمان جدید

نباید کمبود‌هایی چون غیرحاضری و افتادن هر روزۀ ولسی جرگه از نصاب، بوتل جنگی‌ها، کمیشن‌کاری‌ها، واسطه و واسطه بازی‌ها را کنار بگذارند و با بازی با رأی مردم، بار دیگر عامل نارضایتی عمومی گردند. این از ابتدایی ترین خواست‌هایی است که مردم افغانستان از وکلای جدید دارند.  

نویسنده: The Killid Group
29 میزان 1389
خواست‌های مردم از پارلمان جدید

 

اینک بعد از تعلل بسیار، کمیسیون مستقل برگزاری انتخابات، نتایج ابتدایی انتخابات 27 سنبلۀ ولسی جرگه را اعلان نمود. در این انتخابات که حدود 6/5 ملیون رأی به صندوق‌ها ریخته شده بود، 3/1 ملیون آن را بی‌اعتبار و 2/4 ملیون دیگر را رأی قابل اعتبار اعلان نمود که به این صورت از 12 ملیون ثبت نام‌شدگان برای این انتخابات، چیزی بالاتر از 30 درصد شرکت کرده اند.

مقدار رأی‌های بی‌اعتبار، نشان می‌دهد که تخلف بسیاری در این انتخابات وجود داشته و به این صورت 224 کاندید، از سوی کمیسیون بررسی شکایات انتخاباتی مظنون نشان داده شده است که بعد از تحقیق در این زمینه و نهایی شدن کار، برندگان اصلی مشخص و به وسیلۀ کمیسیون مستقل برگزاری انتخابات معرفی خواهند شد.

برای این انتخابات که از ماه‌ها به این سو، کار جریان داشت، نیرو‌های امنیتی با تهدیداتی که از سوی طالبان وجود داشت، تلاش نمودند تا آن را هرچه بهتر برگذار کنند و 300 هزار نیروی داخلی و خارجی مأمور تأمین این امنیت شده بودند.

با تمام این مشکلات مردم می‌خواهند تا این ولسی جرگه با تفاوت‌های مهمی نسبت به ولسی جرگۀ گذشته که عموم مردم از کارکرد‌های آن ناراضی اند، به میان آید و وکلای جدید بتوانند به وظایف شان هرچه بهتر عمل کنند.

در میان برندگان ابتدایی، بالاتر از 50 در صد کسانی اند که تازه به ولسی جرگه راه یافته اند و وکلای دور گذشته کمتراز 50 درصد پیروز شده اند.

افرادی چون قانونی، رسول سیاف، بشردوست، محقق، عالمی بلخی، کلکانی، فاطمه نظری، شینکی کروخیل و شکریه بارکزی که از کابل به ولسی جرگه راه یافته اند، رقابت سختی را پشت سر گذاشته و دیده می‌شود که از پایتخت از جمع 33 وکیل، فقط نُه تن بار دیگر به پارلمان راه یافته و 24 تن دیگر کامیاب نشده اند که این خود نارضایتی مردم را از وکلای دور گذشته در کابل که بیشترین نفوس را دارد به نمایش می‌گذارد.

با اینکه زنان در این دور مثل گذشته چوکی‌های قانونی شان را به دست آورده اند، اما آرای بلند بسیاری از آنان نشان می‌دهد که این بار رأی دهندگان به این بخش جامعه بیشتر توجه داشته و جالب است که در میان تمام 13 کاندید ولایت نیمروز که مستحق دو چوکی در ولسی جرگه اند، دو زن از این ولایت کامیاب شده و هیچ مردی ازنیمروز به ولسی جرگه راه نیافته است.

بعد از برگزاری انتخابات اعلان شد که در ولایت نیمروز 60 درصد رأی‌دهندگان را زنان تشکیل می‌دهند و اینک همان زنان قادر شدند که دو نمایندۀ زن را به پارلمان بفرستند.

اینکه چه افرادی این بار در پارلمان به عنوان شاخص‌های مهم مطرح خواهند شد و مخصوصاً اینکه چه کسی ریاست ولسی جرگه را کسب خواهد کرد، در آینده دیده خواهد شد.

اما برخی‌ها پیشبینی می‌کنند که با توجه به تحولاتی که در این 5 سال رخ داده، این بار چانس رسول سیاف را بیشتر برای رسیدن به این کرسی می‌بینند.

با تمام این پیشبینی‌ها فقط در روز برگزاری انتخابات در داخل ولسی جرگه مشخص خواهد شد که چه کسی برنده می‌باشد، اما مردم که تجربۀ گذشته را دارند چندان انتظاری در بهبود کار این ولسی جرگه نمی‌بینند.

چون با اعلان وسیع و گستردۀ تخلف و تقلب در این انتخابات فکر می‌کنند که بنیان این کار از اول خوب گذاشته نشده است و به این خاطر مقدار تقلب را بیش از آن می‌دانند که اینک به وسیلۀ رئیس کمیسیون در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلان گردید.

مردم افغانستان که با تمام مصایب و تهدید‌ها به پای صندوق‌های رأی رفتند، انتظار دارند که وکلای جدید به زودی تفاوت کار شان را نسبت به وکلای گذشته به نمایش بگذارند.

کمبود‌هایی چون غیرحاضری و افتادن هر روزۀ ولسی جرگه از نصاب، بوتل جنگی‌ها، کمیشن‌کاری‌ها، واسطه و واسطه بازی‌ها را کنار بگذارند و با بازی با رأی مردم، بار دیگر عامل ایجاد نارضایتی عمومی نگردند. این از ابتدایی ترین خواست‌هایی است که مردم افغانستان از وکلای جدید دارند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA