ads

خشونت علیه زنان کاهش یافته است

در چهار ماه اول امسال، 163 واقعه خشونت علیه زنان ثبت شده است. این مطلب را معین مسلکی وزارت امور زنان در نشستی در کابل مطرح کرد.

نویسنده: zekria
29 اسد 1396
خشونت علیه زنان کاهش یافته است

در چهار ماه اول امسال، 163 واقعه خشونت علیه زنان ثبت شده است. این مطلب را معین مسلکی وزارت امور زنان در نشستی در کابل مطرح کرد.
سپوژمی وردگ گفت این آمار نهایی نیست، احتمال دارد زنان بیشتری در این مدت مورد خشونت قرار گرفته باشند. به گفته او، واقعات خشونت علیه زنان در چهار ماه گذشته، شامل 62 مورد قتل، دو مورد تجاوز جنسی و 99 مورد برخورد فزیکی و دیگر انواع خشونت می‎شود. خانم وردگ تصریح کرد که مقایسه آمار چهار ماه اول امسال با آمار چهار ماه اول پارسال، حکایت از کاهش خشونت در برابر زنان را دارد. پیش از این، به گفته وی، بین چهار تا پنج هزار واقعه خشونت در هر سال در برابر زنان ثبت می‎شد. او گفت که علت کاهش خشونت‎ها، ایجاد څارنوالی خاص منع خشونت علیه زنان، به ابتکار وزارت امور زنان، در تمام ولایت‎های کشور است.
معین مسلکی وزارت امور زنان می‌گوید از جمله ١٦٣ قضيه خشونت عليه زنان، براى ٢٥ زنى که با خشونت مواجه شده‎اند، وکيل مدافع تعیین شده است. به گفته او، برای ٥٠ تن از متضررین مشوره‎هاى لازم داده شده، ٢٤ قضيه نیز به ادارات ذيربط راجع شده و متباقى دوسیه‎های خشونت تحت کار است. او افزود از جمله ٦٤ قضیه قتل و تجاوز، متهمان ٢٥ قضيه بازداشت شده و متباقى ممکن فرار کرده و يا به مناطق تحت حاکمیت طالبان رفته‎اند.
وی همچنان ایجاد دو شماره جدید برای گزارش‎دهی قضایای خشونت علیه زنان در کنار شماره ۶۴۶۴ را یکی از دست‎آوردهای دیگر این وزارت در کاهش قضایای خشونت خواند و افزود در این اواخر شماره‎های ۹۹۸ برای گزارش‎دهی قضایای خشونت علیه زنان و دختران و شماره ۹۹۹ برای مردان و پسرانی که مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند، ایجاد شده است. خانم وردگ تأکید کرد به شکایت‎های ثبت شده از طریق این شماره‎ها، به طور فوری، رسیدگی می‎شود.
به گفته سپوژمی وردگ، از يک و نيم سال به اين طرف، مرکز مشوره‎هاى حقوقى از طريق تليفون نيز در چوکات وزارت امور زنان ايجاد شده است. او گفت زنان و دخترانى که به مشوره‎هاى حقوقى نياز داشته باشند، مى‌توانند به شماره “٦٤٦٤” تماس بگيرند.
وی همچنان نقش عالمان دین را در کاهش قضایای خشونت مؤثر دانسته و خواستار کمپاین آگاهی‎دهی در مورد حقوق زنان در چوکات دين اسلام شد. به گفته خانم وردگ، يکى از عوامل عمده خشونت در برابر زنان، پايين بودن سطح آگاهى مردم از مسايل دينى است.
در همین حال، مفتی شمس‎الرحمن فروتن، عضو شورای سراسری علمای کشور، با اشاره به جایگاه و حقوق زنان در دین مقدس اسلام گفت که در اسلام جنسیت مطرح نیست و اسلام امتیاز خاصی برای مردان به خاطر مرد بودن شان قایل نشده است؛ بلکه امتیازات به اساس ایمان، عقیده و عمل به انسان‎ها داده می‌شود.
از سویی هم، سیدعبدالهادی هدایت، رییس بنیاد” دعوت اسلامی علمای افغانستان”، به این باور است که دین مقدس اسلام مطابق قدرت و توانایی زنان، وظایفی را برای آن‎ها اختصاص داده است و در کنار آن از حقوق خاصی نیز برخوردار می‌باشند. به گفته وی، اسلام براى زنان حق تعليم، برخورداری از ميراث و حق حضور در اجتماع را به رسمیت شناخته است. اما وی افزود در جریان سه دهه جنگ، زنان نه تنها از حقوق خود محروم بودند بلکه مورد انواع خشونت‌ها، از ضرب و شتم گرفته تا قتل و محکمه صحرایی قرار گرفته‎اند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA