ads

خشونت بر زنان، هرسال دريغ از پارسال!

  طبق گزارش كمسيون مستقل حقوق بشر، از زمان ايجاد اين كمسيون در1381 تاكنون، نزديك به 40هزار خشونت عليه زنان در اين كمسيون ثبت شده كه نزديك به 97درصد آن از سوي مردان خانواده اعمال شده است.

نویسنده: The Killid Group
13 حمل 1392
خشونت بر زنان، هرسال دريغ از پارسال!

طبق گزارش كمسيون مستقل حقوق بشر، از زمان ايجاد اين كمسيون در1381 تاكنون، نزديك به 40هزار خشونت عليه زنان در اين كمسيون ثبت شده كه نزديك به 97درصد آن از سوي مردان خانواده اعمال شده است.

در اين گزارش آمده است كه از آغاز كار كمسيون مستقل حقوق بشر افغانستان تاكنون به تعداد 39532مورد خشونت عليه زنان از طريق دفاتر مختلف كمسيون ثبت شده است. ازجمله‌ي همه موارد خشونت عليه زنان، 12476مورد خشونت فزيكي، 3358خشونت جنسي، 9429مورد خشونت رواني و لفظي، 5978 مورد خشونت اقتصادي و همچنان 7292 مورد ساير خشونت‌ها را در بر مي‌‌گيرد.

اين درحاليست كه مسوولان اين  كمسيون مي‌گويند نسبت به سال 1390، در سال 1391 نزديک به 30 درصد خشونت عليه زنان افزايش داشته است.

از عمده ترين خشونت‌ها دراين سال، مي‌توان به بريدن گردن فرشته در كابل توسط تيغ ريش تراش توسط شوهرش، كشته شدن ریيس زنان ولايت لغمان، محكمه صحرايي نجيبه در ولسوالي غوربند ولايت پروان، خشونت بر كلثوم به بدترين وجه ممكن در زندان خانگي در ولايت بدخشان، تجاوز جنسي يک پدر بر دخترش در ولايت هرات، اختطاف و تجاوز جنسي بر لعل‌بي‌بي و قتل يك دختر جوان توسط دو فرد در كندوز، ربوده شدن دو دخترجوان از سوي افراد مسلح ناشناس در ولايت بغلان، قطع زبان و انگشت زن جواني توسط شوهرش در ولايت هرات، كشته شدن ستوری به خاطر به دنيا آوردن سومين طفل دختر در ولايت كندوز و ساير موارد نگراني‌هاي عميقي را از وضعيت رقتبار زنان در كشور به بار آورده است.

لطيفه سلطاني مسوول هماهنگي بخش زنان كمسيون حقوق بشر افغانستان مي‌‌گويد: “وضعيت زنان نسبت به سال گذشته بدترعنوان شده است. در 11ماه سال 1391در سراسر كشور، 5701 مورد خشونت عليه زنان در كمسيون مستقل حقوق بشر به ثبت رسيده كه سال گذشته به تعداد 4400 مورد خشونت عليه زنان به ثبت رسيده بود.”

به گفته او، در دو سال گذشته 186 مورد قتل ناموسي و 139 مورد تجاوز جنسي صورت گرفته، اما اين تنها ارقامي‌ است كه آنان توانسته اند به اين گونه قضايا دسترسي پيدا كنند، ورنه قضاياي خشونت عليه از زنان بيشتر اين ارقام مي‌باشد.

او مي‌‌ افزايد:” نسبت به سال گذشته خشونت‌ها عليه زنان نزديک به 30 درصد افزايش را نشان مي‌دهد كه واقعاً نگران كننده است و با تاسف 90درصد اين خشونت‌ها بر اطفال زير سن 18 سال اعمال شده است.”

درهمين حال وزارت امور زنان نيز از افزايش خشونت عليه زنان نسبت به سال گذشته خبر مي‌دهد.

فوزيه اميني رييس حقوق وزارت امور زنان مي‌ گويد:” با تاسف امسال بيش از 4 هزار مورد خشونت عليه زنان در وزارت زنان ثبت شده است كه اين رقم واقعاً نگران كننده مي‌ باشد.”

وي مي‌افزايد: “بيشترين قضاياي حاد را قتل، حلق آويزي، تجاوز جنسي، خودسوزي و خودكشي تشكيل مي‌دهند. به گونه مثال قتل خانم به وسيله تيغ ريش تراشي در شهر كابل توسط شوهرش، تجاوز جنسي بر يک زن توسط برادرش به شكل دوامدار، قتل رييس امور زنان لغمان وغيره از مواردي اند كه نمونه‌هاي بارز خشونت عليه زنان مي‌ باشد.”

فرار از منزل

طبق گزارش وزارت امور زنان در سه ربع اول سال 1391 – 75 مورد در مركز و166 مورد فرار از منزل در ولايات به ثبت رسيده است.

درهمين حال، لطيفه سلطاني هماهنگ‌كننده بخش زنان كمسيون حقوق بشر مي‌‌گويد، در سال جاري 356 مورد فرار از منزل در سطح كشور در اين كمسيون به ثبت رسيده است. تنها در ولايت كابل و ولسوالي‌هاي همجوار آن به تعداد 78 مورد فرار از منزل توسط دفتر ساحوي اين كمسيون راجستر شده است.

در همين حال، دفترساحوي زنان براي زنان افغان مي‌‌گويد از شروع سال 2012 تاكنون بيش از 500 مورد فرار از منزل به اين دفتر مراجعه كرده‌اند كه متاسفانه اين رقم نسبت به سال‌هاي گذشته افزايش فاحش را نشان مي‌‌دهد.

قتل‌هاي مجهول

دراين اواخر نهاد‌هاي حمايت از حقوق زنان از افزايش لادركي، قاچاق زنان و دريافت اجساد مجهول‌الهويه سخن گفته و نگراني خود را ابراز داشته اند.

پوليس ولايت هرات در 10 ميزان سال 1391 جسد زني را پيدا كرده كه گوش‌ها و بيني‌اش بريده شده و جنايت‌كاران جسدش را در يک ويرانه انداخته بودند.

به تاريخ 20 سنبله سال جاري، جسد يک دختر 19 ساله از مربوطات ولايت خوست دريافت شد كه جنايتكاران به سر و صورتش 4 مرمي ‌‌فير كرده بودند.

جسد اين دختر به طب عدلي منتقل شده و مسوولان طب عدلي گفتند كه اين دختر نخست مورد تجاوز قرار گرفته و سپس به قتل رسيده است. اين جسد همچنان مجهول‌الهويه باقي مانده است.

همچنان در 18 سرطان سال جاري يک جسد سربريده شده، دختر 17 ساله از ولسوالي خوگياني ولايت ننگرهار دريافت شد.

پروين رحيمي‌ مسوول حمايت حقوقي زنان در دفتر ساحوي حقوق بشر مي‌ گويد:” از شروع سال 1391 تا كنون 957 مورد خشونت عليه زنان را در دفتر ساحوي كابل ثبت داشته ايم و بلند ترين آمار را خشونت روحي و رواني و لفظي تشكيل مي‌ دهد و در رديف دوم خشونت‌هاي فزيكي و لت و كوب مي‌باشد.”

به گفته او، 35 مورد تجاوز جنسي، محاكم صحرايي، اضافه از 70 مورد قتل‌هاي ناموسي، به آتش كشيدن مكاتب دختران و غيره از موارد تكان دهندهِ خشونت عليه زنان است كه آن را شاهد بوده ايم.

آسيب پذيري زنان از راه قاچاق

پروين رحيمي‌، ‌مسوول حمايوي دفتر ساحوي حقوق بشر در كابل مي‌ گويد، هرچند آمار مشخصي در مورد تعداد قربانيان قاچاق انسان در افغانستان ارايه نشده، اما در گزارش كمسيون مستقل حقوق بشر آمده است كه تاكنون 1889 مورد قضيه قاچاق زنان و كودكان گزارش شده كه از اين ميان 38درصد آنان زن، 35درصد دختر و 27درصد ديگر پسران هستند كه 54درصد از قربانيان قاچاق انسان كساني هستند كه از حمايت پدر و مادر محروم بوده‌اند.

در ضمن دراين گزارش آمده است كه قاچاقچيان انسان، براي رسيدن به اهداف‌شان بيشتر از فريب و نيرنگ و همچنين تهديد و زور استفاده كرده كه طبق يافته‌هاي كمسيون مستقل حقوق بشر، 35درصد از قربانيان با فريب، 31درصد از طريق اعمال تهديد و زور، 12 درصد با توافق والدين يا همسر و بيشتر از 22 درصد ديگر هم به رضايت خود شان، قرباني قاچاقچيان انسان شده‌اند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA