ads

خشونت‌های فامیلی در تایلند

گروه‌های مدافع حقوق بشری در تایلند می‌گویند كه حكومت در تنفیذ و اجرای قوانین وضع‌شده برای محافظت زنان و اطفال از خشونت‌های داخلی، ناكام مانده است. ‌ ‌

نویسنده: The Killid Group
16 جدی 1392
خشونت‌های فامیلی در تایلند

گروه‌های مدافع حقوق بشری در تایلند می‌گویند كه حكومت در تنفیذ و اجرای قوانین وضع‌شده برای محافظت زنان و اطفال از خشونت‌های داخلی، ناكام مانده است. ‌ ‌

در یك قضیه اخیر، خانم مسن به اسم “سوورانگ دووانگ چیندا” كه 72 سال عمر دارد، اقرار كرده است، یك مرد مسلح را اجیر نموده است تا “حاككریت پانیچ پاتیك” دامادش را كه در مسابقات تیراندازی المپیك 2012 لندن، از تایلند نمایندگی می‌نمود، به قتل رسانده تا دخترش را از ظلم و خشونت وی نجات دهد. خانم مسن در توجیه عمل خویش می‌گوید: “این كار را به‌خاطری كردم كه دامادم همیشه دخترم را زیر لت و كوب میگرفت. بارها وی را بخشیدم، ولی هیچ بهبودی در رفتار و كردارش رونما نگردید؛ چون نمی‌خواستم اولادم حیات خویش را از دست بدهد، تصمیم گرفتم مرد تفنگ به دستی را برای كشتن او اجاره كنم.”

در همین حال آقای، “جادید چاوویلای”، مدیر دفتر  “جنبش مترقی مردان و زنان” كه برای نجات قربانیان خشونت های فامیلی كار می‌نماید، عمل این زن را از روی ناچاری دانسته و می‌گوید: “آنها نمیخواستند جاككریت را به قتل برسانند، مگر فشار درازمدتی كه تقریبا برای 6 یا 7 سال ادامه داشت، وی را به این نتیجه رساند كه بالاخره باید كاری كرد. با آنهم در حقیقت نمی خواستند، بالای وی فیر كنند. قانون نباید عدالت را طوری تطبیق كند كه آنان را به زندان بفرستد.”

حكومت تایلند تخمین می نماید، هرسال در حدود 23 هزار زن و دختر قربانی خشونت های فامیلی شده  و شمار آنها نیز رو به افزایش است. همچنان سروی انجام شده توسط ” پوهنتون “ماهی دول” نشان می دهد كه 30 فیصد اعضای فامیل های تایلندی، قربانی بد رفتاری و خشونت هــــــای فامیلی می گردند.

در یك قضیه دیگر، “سوفا سورن” یك خانم 33 ساله، از لحظاتی یاد می‌كند كه “دوست پسر” سابق وی بعد از ازدواج با زن دیگر، با تفنگچه داخل دفتر آنها شده و تهدیدش كرده است. خانم مذكور اظهار داشت: “بعد از اینكه دوست سابقم با دختر دیگری ازدواج كرد، یك روز با تفنگچه داخل دفترم شده برایش اخطار داد كه اگر مانند سابق با وی نروم، كشته خواهم شد. من بسیار ترسیدم و با وی رفتم، ولی بعد از رفتن مرا آزار و اذیت نموده و سرم را چندین بار به دیوار و تخت خواب كوبید. او كوشش كرد مرا با چاقو بزند، ولی با عذر و زاری از وی تقاضا كردم جانم را نگیرد.”

مطالعات و تحقیقات صورتگرفته نشان می‌دهد كه دلایل اصلی خشونت های فامیلی، مسایل اجتماعی – اقتصادی و استعمال دخانیات و الكول است. ‌ ‌

در همین حال، جیمز لانگ، مدیر گروه دفاع از حقوق قربانیان، ریشه های خشونت را در موجودیت تعصب و نابرابری جنسیتی نیز دانسته و می‌افزاید: “چیزی كه سبب خشونت می‌گردد، این است كه مردان فكر می‌كنند باید زنان را كنترول نموده و حاكم سرنوشت شان باشند. از جانب دیگر اكثر مردان و زنان فكر می‌نمایند، زنان یك متاع خوش گذارنی، عیش و نشاط آنها بوده و می‌توانند هرچه بخواهند در قسمت آنان روا بدارند.” ‌ ‌

تایلند در سال 2007 میلادی، قانون حمایت از قربانیان خشونت های فامیلی را تصویب نمود و برای نخستین بار مجازات پرداخت 200 دالر امریكایی و 6 ماه زندان را بالای یكی از خاطی ها به اجرا گذاشت. همچنان یك لین تیلفونی اضطراری نیز برای شاكی ها در نظر گرفته شد تا در مواقع نیاز مشكل شان را به گوش مقامات برسانند.

آقای “جادید” می‌گوید، بسیاری از زنان هنوز هم اطلاع ندارند كه قانونی برای محافظت آنان وجود دارد. وی ضمن اینكه تغییر نگرش و برداشت مردان را در قسمت حقوق و ارزش زنان از مسایل كلیدی و چالش زا می‌داند، می‌افزاید: “من می‌خواهم اصلاحاتی را برای كارا شدن این قانون به وجود آورم. باید در جهت تغییر نگرش و اصلاح مردان كار نموده و میكانیزم هایی را به منظور حمایت از زنان روی دست گیریم؛ البته این میكانیزم ها خیلی مهم اند. اگر زنان در مورد قوانین محافظت از خود اطلاع حاصل نمایند و برای اظهار نظر و گفتن مشكلات فامیلی شان با زنان دیگر حمایت شوند، وضعیت به مراتب بهتر خواهد شد.”

اما در عین حال، حكومت تایلند گفته است، مسئله خانم “سوورانگ” 72 ساله را كه مردی را برای كشتن دامادش اجیر كرده است، به حیث قضیه خشونت فامیلی از نزدیك زیر نظر خواهد گرفت، ولی آقای “جادید” نیز این قضیه را خیلی پیچیده می‌داند و فكر می‌كند كه باید مشكل خانم مذكور به صفت یك مادر نیز جدی گرفته شود.

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA