ads

خانمی که می‎خواهد خود قهرمان خود باشد

یکی از چیزهایی که برای هر انسان‌ مهم است، پشتكار و تلاش برای رسیدن به هدف والا می‌باشد. انسان‌های فعال و باهمت همیشه رو به سوی موفقیت دارند و مشتاقانه سعی و تلاش می‌کنند تا به كامیابی و موفقیت‌های بیشتری دست یافته و به كامرانی برسند.

نویسنده: asir
6 جوزا 1397
خانمی که می‎خواهد خود قهرمان خود باشد

یکی از چیزهایی که برای هر انسان‌ مهم است، پشتكار و تلاش برای رسیدن به هدف والا می‌باشد. انسان‌های فعال و باهمت همیشه رو به سوی موفقیت دارند و مشتاقانه سعی و تلاش می‌کنند تا به كامیابی و موفقیت‌های بیشتری دست یافته و به كامرانی برسند. وقتی چیزی را به دست می‌آوریم، به خود افتخار کرده، حس خوبی به ما دست می‌دهد و به مرحله بالاتری از مهارت، احترام و فرصت‌ها گام می‌گذاریم. داشتن بعضی چیزها در زندگی الزامی است زیرا ما بشر هستیم و همیشه نیازمند و خواستار پیشرفت و تعالی می‌باشیم. با این گفته‌ها در مورد دختری می‎نویسیم كه برای رسیدن به هدف مشخص و كسب موفقیت، شب و روز زحمت می‌كشد و هیچ‎گاهی هم خستگی را احساس نمی‌كند.

مریم معروف آروین كه در اصل از ولسوالی رستاق ولایت تخار است، در سال 1373 خورشیدی در ولسوالی پغمان متولد شده است. بعد از ختم مكتب در سال 1392 آغاز به تحصیلات عالی در رشته حقوق، دیپارتمنت جزا و علوم جنایی کرده و این رشته را با موفقیت به پایان رسانده است. او فعلاً مسوول بخش برنامه‌های تولیدی تلویزیون “جهان” است و در ضمن  مجری برنامه‌ای است كه به مشكلات زنان افغان و نیز مسایل حقوقی آن‎‏ها اختصاص دارد. این دختر صمیمی و فعال، بنیان‌گذار موسسه” تحكیم رفاه زنان و اطفال افغانستان” نیز است و خدمات مؤثری را برای زنان و اطفال از طریق این اداره انجام داده است.

مریم معروف آروین از دوران نوجوانی علاقمندی خاص به ژوزنالیزم داشت، روی همین دلیل زمانی كه هنوز متعلم لیسه عالی یمنی بود، كورس آموزشی یک ساله ژورنالیزم را فرا گرفت و از همان نوجوانی گویندگی و خبرنگاری را تجربه كرد. از اینكه پدرش می‌خواست دخترش در رشته حقوق تحصیل كند، وی هم این خواست پدرش را پذیرفت و رشته حقوق را نیز تا درجه لیسانس تمام كرد. وی می‌گوید كه او در جریان آموختن این دوره آموزشی ژورنالیزم، مشكلات زیاد اجتماعی و مالی را سپری كرده است و با تحمل مشكلات زیاد این آموزش‌ها فرا گرفته است، ولی هیچ‏گاهی از راه كسب دانش برنگشته است؛ برعكس تلاش بیشتری کرده است. وی از خاطرات خود می‌گوید كه در این دوره آموزشی باید كسی كه فارغ مكتب می‌بود اشتراک می‌كرد در حالی كه وی متعلم صنف دهم مكتب بود و زمانی كه به درس می‌رفت كف‌های آستین خود را كه رنگی از لوگوی مكتب داشت، قات می‌كرد تا كسی نداند كه وی متعلم است و با این همه مشكلات توانست چیزهای زیادی را در خصوص ژورنالیزم و در سن و سال خیلی كم فرا گیرد. از اینكه وی در رشته حقوق هم درس خوانده است، ژورزنالیزم را رویا و حقوق را محبت زندگی خود می‌داند؛ چون نخواسته آرزوی پدرش را در خصوص فراگیری مسایل حقوقی پشت گوش كند. آروین از نگاه شخصیتی یک انسان مهربان، خوش‎اخلاق و مهمان‌نواز است؛ با پيشانی گشاده حرف می‌زند و بیشتر هم گفته‌هایش را عملی می‌كند. به گفته او، متواضع و فروتن بودن می‌تواند شخصیت انسان را عالی و همه‎پسند تبارز دهد و در میان مردم جایگاه انسان را مقبول همگان بسازد.

مریم معروف آروین گفت، وقتی استادان پوهنتون از وی می‌پرسیدند كه از پوهنځی حقوق چه آموخته است و چه فکری در مورد خود در خصوص این رشته دارد، او جواب می‌داد كه چون پدرش را دوست دارد و پس از وفات مادرش او هم پدر و هم مادر برایش بوده است، رشته حقوق و مسایل حقوقی را جزء مهمی از زندگی خود می‌داند. این جوان مستعد و هوشیار از فعالیت‌های ژورنالیستی‌اش گفت كه وقتی متعلم صنف 9 تا 11 بود با دختر خاله‌اش كه دوبلر رادیو تلویزیون ملی بود به آن جا می‌رفت و به كمک او فعالیت‌های كوچک رسانه‌ای را انجام می‌داد. زمانی كه از مكتب فارغ شد یک دوره مدیریت را در یكی از مجتمع‌های آموزشی نیز سپری كرد. وی وقتی به کورس رفت تا زبان انگلیسی را فرا گیرد، در جریلان صحبت با مسوول آن كورس به این نتیجه رسید كه مسوولیت مدیریت این مركز آموزشی را بر عهده گیرد. خانم آروین می‌افزاید که او در جریان گفتگو، استعداد و لیاقت خود را به خوبی نشان داد و بالاخره مدیریت آن مجتمع آموزشی را به دست گرفت. وی محیط آموزشی این مجتمع را خیلی خوب و آموزنده خواند و گفت: “چیزهای خوبی را در آن جا فرا گرفتم و این آموخته‌ها سبب شد تا من نخستین کارهای مدیریتی را یاد بگیرم.”

او مدتی در بخش‏ سروی مسایل اقتصادی، اجتماعی و دموگرافی نیز کار کرده است. به گفته خودش، او روزها با خانواده‎هایی سر خورده است كه در حالت بسیار بد زندگی قرار داشته‎اند و فقر و تنگدستی، آن‏ها را مجال نمی‎داده است، كه این درد وی را خیلی رنج می‌دهد؛ چون درد مردمش را درد خود می‌داند و این درد و بیچارگی مردمش را با گوشت و پوست احساس می‌كند: “وقتی افغانی را با افسردگی و بیچارگی می‌بینم، نمی‌توانم جلو ریختن اشک‌های خود را بگیرم”. او می‌افزاید مدتی در تلویزیون “نگاه” هم کار کرده است و همه از كار و فعالیت وی رضایت كامل داشتند. به گفته وی، در آن زمان، مسوول تلویزیون اجازه خبر خواندن برایش نمی‌داد و در مورد صدایش ملاحظاتی داشت، روی همین دلیل بالای صدای خود کار کرد تا این مشكل مانع فعالیت رسانه‌ای وی نشود و سرانجام با این همه زحمات این دختر توانا توانسته است بهترین گوینده خبر باشد و تقدیرنامه‏های زیادی را نیز در این بخش نصیب شود.

مریم معروف آروین كه حال در موقعیت مدیر برنامه‎های تولیدی تلویزیون جهان كار و فعالیت می‌كند، توانسته است صرف بعد از دو هفته كار با این رسانه، سمت معاونیت نشرات را نیز حاصل کند كه این همه كامیابی و موفقیت بدون سعی و تلاش ناممكن می‌باشد. وی كه خود را به خاطر كار برای زنان، خوشبخت احساس می‌كند، می‌گوید: “مشكلات زنان افغان خیلی زیاد است، به خصوص برای زنانی كه اهل مطبوعات هستند. آن‎ها از لحاظ امنیتی و عرف و عنعنات ناپسند در افغانستان بیشتر آسیب می‌بینند و به نظر من مروج بودن رسوم ناپسند یكی از جدی‎ترین مشكل سد راه زنان افغان است. در میان مردم ما در برابر زنانی كه در رسانه‌ها كار می‌كنند یک دید عجیبی وجود دارد؛ در حالی که زنانی كه در رسانه‌ها كار می‌كنند به دنبال انجام كار و مسوولیت شان كه همانا رساندن مشكلات مردم به مسوولان و بلند كردن ندای حق است، می‌باشند و اين بزرگ‏ترين خدمت است.” وی همچنان افزود که “بیاییم همه از خود قهرمان بسازیم و برای خود كف بزنیم؛ مبارزه كنیم و از خود شخصیت بسازیم.”

مریم معروف آروین از مسوولیت‌هایش در نهاد “تحكیم رفاه زنان و اطفال افغانستان” گفت که در كنار كار و فعالیت در مطبوعات، روی برنامه‌های موسسه خود نیز فكر می‌كند و از طریق این نهاد به زنان و اطفال هموطن خود خدمت می‌كند؛ چون به عقیده او، در افغانستان وقتی مشكل امنیتی، اقتصادی و یا اجتماعی برای یک خانواده‌ به میان می‌آید، در نخستین تصمیم، دختران خود را از رفتن به درس و فعالیت‌های اجتماعی بازمی‎دارند. این مدیر مدبر در مورد نحوه فعالیت‌هایش از طریق نهاد نامبرده گفت كه وی برای فروش صنایع دستی زنان زمینه‎سازی می‌كند. به این ترتیب که از ولایت‌های كشور تمام دست‎دوزی‌های زنان صنعت‌كار را جمع‌آوری و به كابل انتقال می‎دهد و سپس زمینه فروش آن‎ها را در بازار مساعد می‌سازد. در صفحات اجتماعی خاص این موسسه نیز برای خودكفایی زنان زمینه نمایش و فروش صنایع دستی آن‎ها را مهیا می‌كند و تلاش دارد برای بهتر شدن زندگی زنان، زمینه صادرات دست‎دوزی‎های زنان را به خارج از كشور نیز مساعد كند. او درباره سایر فعالیت‎های این نهاد برای زنان گفت: “من از طریق نهاد خود در مورد امراض كشنده مادران و اطفال برای مردم آگاهی‌دهی می‌كنم و همچنان در مورد حقوق زنان هم برنامه‌های آگاهی‌دهی و هم برای حل مشکلات حقوقی زنان كارهایی را انجام می‌دهم.”

مریم معروف آروین از هفت صبح برنامه‌های زنده تلویزیونی را اجرا می‌كند؛ چون مدیریت برنامه‌ریزی را نیز بر عهده دارد، بررسی استدیوها، تنظیم آن‎ها برای ضبط برنامه‌ها، كنترول همه برنامه‌های تولیدی، طرح برنامه‌های جدید و تدویر جلسات كاری برای برنامه‎های جدید را همه روز عملی می‌كند. او می‌گوید: “مشکلات زیاد است؛ مثلاَ برق نمی‌باشد يا زمان ضبط چند برنامه با هم تصادم می‎کند، ولی با وجود آن من بیشتر از پيش علاقمند كار خود می‌شوم و هیچ‎گاه احساس خستگی نمی‌كنم”.

مریم معروف آروین، اتفاق و اتحاد خبرنگاران را مایه پیشرفت آن‎ها دانسته و می‌افزاید: “ما شاهد كشته و زخمی شدن تعدادی از همكاران خود در حادثات مختلف بودیم ولی خوب است با هم اتفاق و اتحاد داشته باشیم تا بتوانیم مشكلات را رفع کنیم”.

این جوان بااستعداد، تلاش و پشتكار را برای انسان مهم می‎داند و می‎گوید: “اگر من استعداد دارم ضرورت است تا كوشش و تلاش هم داشته باشم. برای فراگیری كارهای بهتر باید مهارت‎ها و آموزش‌های بیشتری را فرا بگیریم.” خانم آروین در پیامی به جوانان چنین گفت: “به یاد دارم روزی از من در مورد آرزوهایم پرسیدند من جواب دادم كه می‌خواهم رییس جمهور شوم؛ یعنی باید آرزوها بلند باشد تا موفقیت‌ها هم بزرگ باشد”.

وی به مردم صبور كشور ما اتحاد و اتفاق آرزو می‌كند و دلسوزی و ترحم به یكدیگر را جزء انسانیت و حس بشردوستی ما به حساب می‎آورد: “ما باید در كنار كسانی ایستاده شویم كه افغان واقعی هستند. ما فقط افغان باشیم و به افغانستان خدمت كنیم. خود ما باشيم و قهرمان واقعی خود باشیم.”

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA