ads

خانمی که با 35 هزار افغانی یک شرکت تولیدی ساخت

فرار از وابستگی مالی به اعضای خانواده و رسیدن به خودکفایی مالی از دلایلی بود که فتانه بیات تصمیم گرفت با ایجاد یک فابریکه تولیدی، چرخه‌ روزگارش را به دست خودش بگیرد و صاحب عاید شود. با آنکه باورها بر آن است که سرمایه‌گذاری همواره نیاز به هزینه‌ گزاف دارد اما فتانه از آن دسته زنانی‌ است که با پول ناچیز، اهداف بلند اقتصادی خود را عملی کرده است.

نویسنده: asir
2 میزان 1397
خانمی که با 35 هزار افغانی یک شرکت تولیدی ساخت

فرار از وابستگی مالی به اعضای خانواده و رسیدن به خودکفایی مالی از دلایلی بود که فتانه بیات تصمیم گرفت با ایجاد یک فابریکه تولیدی، چرخه‌ روزگارش را به دست خودش بگیرد و صاحب عاید شود. با آنکه باورها بر آن است که سرمایه‌گذاری همواره نیاز به هزینه‌ گزاف دارد اما فتانه از آن دسته زنانی‌ است که با پول ناچیز، اهداف بلند اقتصادی خود را عملی کرده است. او مؤسس و بنیان‎گذار شرکت تولیدی و صنایع دستی زنان افغانستان می‌باشد. وی این شرکت را با سرمایه 35 هزار افغانی بنیاد گذاشته است.

فتانه بیات حدود یک سال قبل از امروز، جواز کار شرکت تولیدی و صنایع دستی زنان افغانستان را به دست آورد و فعالیتش را در این حوزه آغاز کرد. فکری که کار بکری بود و فرصت اشتغال را برای او و دیگر هم‎نوعانش فراهم ساخت. کارخانه‌ای که خانم بیات فعال کرده است، بیشتر محصولات خانگی و لبنی تولید می‌کند؛ محصولاتی همانند انواع ترشی، مربا و همچنان تولید بافت کرشنیل و خامک‎دوزی.

شرکت تولیدی و صنایع دستی زنان افغانستان هشت کارمند رسمی دارد. این نهاد در کنار تولیدات غذایی مختلف، دوره‌های آموزشی را به هدف ارتقای ظرفیت تعدادی از دختران و زنانی که از مکتب باز مانده‌اند نیز فراهم کرده است. در این مرکز زنان و دختران در کنار محصولات نام برده، انواع کلچه و خجور را نیز تهیه می‌کنند.

 

شکایت از نبود بازار

با آنکه کار در این کارخانه از رونق خوبی برخوردار است و کارمندان با نهایت دقت تلاش می‌کنند تا محصولات خوبی را تولید کنند، اما فتانه بیات می‌گوید که وجود جنس‌های وارداتی مشابه از کشورهای همسایه، فرصت کار را از آن‌ها گرفته است. او گفت: “محصولات غذایی کشور‌های همسایه تمام بازار را فرا گرفته است.  برای اینکه بتوانیم با آن‎ها رقابت کنیم ما محصولات خود را با کیفیت عالی به بازار عرضه می‎کنیم تا تولیدات وطن ما مورد حمایت و پسند هم‎وطنان ما قرار گیرد.”

به باور او، مشکل عمده‌ای که فرا راه تمام زنان تجارت‎پیشه قرار دارد این است که بازارمناسب و مشخصی برای زنان تجارت‌پیشه وجود ندارد تا خانم‌ها در این بازار جمع شوند و محصولات خود را عرضه کنند و به این ترتیب علاقمندان صنایع دستی بیایند و از یک مرکز مشخص خریداری کنند.

این در حالی ا‌ست که برخی از افغان‌ها معمولاً از اجناس وارداتی خارجی استفاده می‌کنند، اما شمار دیگر ترجیح می‌دهند که محصولات داخلی را مصرف کنند؛ به خصوص اگر محصولات لبنی و تولید دست خانم‌ها باشد. به همین دلیل، مسوولان این کارخانه تولیدی نیز می‌کوشند تا محصولات شان را با مزاق خریداران افغان برابر سازند. فتانه بیات در ادامه افزود که توانسته است با تهیه محصولات خوب‎تر، اعتماد و حمایت خانواده‌ها را جلب کند و آن‌ها را به مشتریان دایمی خود مبدل سازند.

سهولت دیگری که مسوول این کارخانه تولیدی برای مشتریانش فراهم ساخته است، ایجاد وبسایت و معرفی محصولات در آن و همچنان دیگر راه‌های ارتباطی آسان به منظور خرید است. فتانه بیات در این مورد چنین توضیح داد: “خوشبختانه ما توانستیم به منظور ایجاد سهولت برای مشتریان خود یک وبسایت بسازیم و از این طریق هم‎وطنان ما می‌توانند به صورت آنلاین محصولات ما را خریداری کنند. در بخش خدمات ارسالی، تعدادی از زنان را استخدام کرده‎ایم تا اجناس سفارش شده را سر وقت برای مشتریان برسانند.”

با این حال، پیام خانم بیات به دیگر هم‎نوعانش این است که به توانایی‌های شان باور داشته باشند و برای تحقق رویاهایی که در سر دارند، عملاً اقدام کنند. او از مردان نیز می‌خواهد که به کار زنان ارج بگذارند و از حضور زنان در عرصه‌های مختلف حمایت کنند. وی باور دارد در صورتی که زنان تحصیل‎کرده به خودباوری برسند، می‌توانند همراه با مردان در مسایل مربوط به اداره مملکت سهم بگیرند و دولت‌ نیز باید بستری را فراهم کند تا سرمایه‌گذاری زنان با موفقیت همراه شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA