ads

حکومت وحدت ملی ناکام‌تر از حکومت کرزی

افغانستان، پس از طالبان، مسیرهای متفاوتی را پیموده است، گاهی پر دست‌آورد و گاهی هم با ده‌ها نوع بحران!
اما پس از انتخابات 1393 ریاست‌جمهوری و ایجاد حکومت وحدت ملی، سیر انکشافی در کشور با دشواری‌های همراه شده‌است.

نویسنده: zekria
28 جدی 1395
حکومت وحدت ملی ناکام‌تر از حکومت کرزی

افغانستان، پس از طالبان، مسیرهای متفاوتی را پیموده است، گاهی پر دست‌آورد و گاهی هم با ده‌ها نوع بحران!
اما پس از انتخابات 1393 ریاست‌جمهوری و ایجاد حکومت وحدت ملی، سیر انکشافی در کشور با دشواری‌های همراه شده‌است.
یافته‌های یک مرکز تحقیقی نشان می‌دهد که، چگونگی جنگ و صلح، سیاست خارجی، مبارزه با فساد اداری، وضعیت مهاجران، چگونگی وضعیت اقتصادی، امنیت و جلوگیری از جرایم و بالاخره انکشاف معارف و تحصیلات عالی، نسبت به حکومت وحدت ملی، در دوران حاکمیت حامد کرزی بهتر بوده‌است.
در حالی‌که خانه آزادی یکی از نهادهای دیگر، چندی پیش سیاست خارجی، مبارزه با فساد اداری و بخشی از فعالیت‌های حکومت وحدت ملی را نسبت به حکومت کرزی بهتر عنوان کرده بود، اما یافته‌های مرکز مطالعات استراتیژیک و منطقوی، نشان می‌دهد، افغانستان فاقد خطوط اساسی سیاست خارجی بوده و بالاتر از 80 درصد مردم، سیاست خارجی نظام کنونی را نامتوازن به خصوص در روابط با پاکستان و هندوستان دانسته‌اند ونظام کنونی را پرچالش‌تر نسبت به دوران حکومت حامد کرزی می‌دانند.
عبدالباقی امین، رییس مرکز مطالعات استراتیِژیک و منطقوی، می‌گوید: “62 درصد شهروندان کشور مسیر گفتگوهای صلح حکومت با مخالفان را نادرست خوانده، 68 درصد مصاحبه شوندگان، حضور نیروهای خارجی در کشور را مانع صلح دانسته و امضای پیمان امنیتی با امریکا و ناتو را از جمله کارهای نادرست نظام کنونی دانسته‌اند.”
در این گزارش، هم‌چنان آمده است که، 76 درصد مصاحبه شوندگان، مبارزه حکومت علیه فساد را غیرصادقانه و اقداماتی که تا حال انجام شده‌است را مقطعی گفته‌اند و بالاتر از 70 درصد به برنامه‌های اقتصادی نظام کنونی بی‌باور بوده‌اند.
از سوی هم، در این گزارش آمده است که، بالاتر از 90 درصد مصاحبه شوندگان، چگونگی حکومت‌داری را نادرست عنوان کرده و گفته‌اند که حکومت در قسمت ایجاد شغل ناکام بوده‌است.
80 درصد از مصاحبه شوندگان، وضعیت حکومت فعلی را نسبت به گذشته بدتر عنوان کرده و نزدیک به 60 درصد گفته‌اند، مصوونیت امنیتی ندارند.
حکمت‌الله زلاند، مسوول بخش تحقیق این نهاد، علت بدتر شدن وضعیت در سال‌های اخیر را، اختلافات سیاسی سران حکومت وحدت ملی می‌داند.
در حالی‌که یافته‌های این نهاد تحقیقاتی، شورای عالی صلح را یک نهادها منفعل و ناکارا دانسته و علت آن‌را نیز در عدم هماهنگی اعضای آن و هم‌چنان حضور یافتن چهره‌های مختلف از آدرس‌های نامتجانس حتی به نام رشوه سیاسی عنوان می‌کند، اما شهزاده شاهد، یک‌تن از اعضای شورای عالی صلح، در حالی‌که چالش‌ها در این نهاد را می‌پذیرد، اما می‌گوید که، این نهاد دست آوردهای خوبی نیز داشته‌است.
در همین حال، ذبیر شفیقی، یک‌تن از آگاهان سیاسی با استقبال از این تحقیق، می‌گوید: “حکومت می‌تواند با استفاده از این یافته‌ها برای بهبود وضعیت برنامه ریزی کند.”
این در حالیست که، حکومت وحدت ملی، همواره با ایجاد اصلاحات در بخش‌های مختلف تاکید نموده و بیشتر چالش‌های کنونی را میراث بجا مانده از حکومت پیشن می‌داند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA