ads

حملات کابل و وضعیت امنیتی

پس از آنكه روز گذشته مقامات امنيتي كشور عمليات تصفيه اي نزديك به 20 ساعت عليه مهاجمان انتحاري در پايتخت و شماري ديگري از نقاط كشور را انجام يافته اعلام كرده و گفتند كه در اين حملات مسلحانه 51 تن کشته و 74 تن ديگر زخمی شدند.  در ميان كشته شدگان 36 تن آنان افراد انتحاري ، 8 تن نیروهای امنیتی افغان و سه تن ملکی شامل اند.

نویسنده: The Killid Group
29 حمل 1391
حملات کابل و وضعیت امنیتی

پس از آنكه روز گذشته مقامات امنيتي كشور عمليات تصفيه اي نزديك به 20 ساعت عليه مهاجمان انتحاري در پايتخت و شماري ديگري از نقاط كشور را انجام يافته اعلام كرده و گفتند كه در اين حملات مسلحانه 51 تن کشته و 74 تن ديگر زخمی شدند.  در ميان كشته شدگان 36 تن آنان افراد انتحاري ، 8 تن نیروهای امنیتی افغان و سه تن ملکی شامل اند.

اما بعد از آن در یک اعلامیه مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان که به رسانه رسیده است، ارقام متفاوتی در مورد کشته و زخمی شده گان حادثه روز یکشنبه ارایه شده است.به نقل از این اعلامیه، در این درگیری ها 4 فرد ملكی و 11 تن از نیروهای امنیتی افغان کشته،  32 فرد ملکی و 42 تن از نیروهای امنیتی کشور جراحت برداشته اند.

با اين حال چيزيكه بيشتر مهم مي باشد اينست كه به گفته شماري از مقامات امنيتي كشور و يك تن از افراد دستگير شده اي انتحاري، طرح اين حملات در انسوی خط دیورند توسط شبكه حقاني ريخته شده بود، اين حملات توسط شبكه حقاني در حالي طرح ريزي مي شود كه مقامات پاكستاني اخيرا بار بار از تلاش و كمك شان در روند پروسه صلح حكومت افغانستان خبر داده اند، اما يك بار ديگر اين حملات پرده از روي سياست دوگانه پاكستان مبني بر آوردن صلح و ثبات در افغانستان را، برداشت.

هر چند لوی درستیز نیروهای مسلح امریکا جنرال مارتین دیمپسی به خبرنگاران گفته است ، با آنکه معلومات استخباراتی نمایانگر مسوولیت شبکه حقانی در این حملات میباشد ولی  در مورد اينكه گفته شود اين حملات در پاکستان، طرحریزی شده باشد، هنوز زود است. اين در حاليست كه روز گذشته هیلاری کلنتن وزیر خارجه امريكا  با همتای پاکستانی خود در یک تماس تیلفونی گفته است، واشنگتن، اسلام آباد و کابل باید اقدامات جدی و مشترک را برای جلوگیری از اعمال تروریستی اتخاذ و تندروان تروريست را سركوب نمايند. از  گفته هاي وزير خارجه امريكا وانمود مي شود كه امريكا نيز به اين باور است كه حملات اخير انتحاري در شماري از ولايت هاي كشور به ويژه شهر كابل به كمك شماري ازنهاد هاي استخباراتي پاکستان طرح و راه اندازي شده است، زيرا هماهنگي چنين حملات و آن هم بطور همزمان كاري چند گروه  مسلح نمي تواند باشد.

از سويي هم وزیر دفاع امریکا می گوید، قبل از حملات اخیر در کابل و شهر های دیگر افغانستان آنها معلومات استخباراتی را دریافته بودند که نمایانگر پلان شبکه حقانی برای انجام حملات بزرگ بود.

در پي اين حملات چيزيكه براي افغان ها بيشتر قابل اهميت است ، واكنش نيروهاي امنيتي افغان مي باشد. با آنكه نگراني ها در مورد توانايي نيروهاي امنيتي افغان موجود بود و تا هنوز هم موجود مي باشد، اما واكنش زود هنگام نيروهاي امنيتي افغان در برابر اين چنين حملات سازماندهي شده، اين باور را تا حدي تقويت نمود كه اين نيروها مي توانند به تنهايي با چنين حملات مبارزه كنند.

اين در حاليست كه شماري زيادي از نهاد هاي بين المللي و كشور هاي خارجي از جمله ليون پنیتا وزير دفاع امريكا ، جنرال جان آلن قوماندان عمومي نيروهاي ناتو و امريكايي در افغانستان، وزير خارجه امريكا ، اندرس فوگ راسموسن سرمنشي عمومي سازمان ناتو و برخي ديگري از مقامات ملي و بين المللي مقابله نیروهای افغان با این حملات را ستایش نموده اند.  ليون پنيتا وزير دفاع امريكا گفته است این حملات هیچ دست آورد تکتیکی را براي مخالفين مسلح دولت افغانستان در برنداشت. تنها برای اهداف سمبولیک انجام شدند. زيرا كه جنگجويان طالب از سال گذشته به این طرف توانایی گرفتن مناطق و هم توانایی حملات تنظیم شده را از دست داده اند.

از سويي هم حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در اجلاس دیروز کابینه از استخبارات ناتو و افغان انتقاد نموده گفت که اين نهاد ها نتوانستند جلو حملات اخیر در کابل، ننگرهار و لوگر را بگیرند. به باور شماري زيادي از مردم و اگاهان نظامي اساسي ترين نكته در جلوگيري از حملات اخير همين است، هرچند شماري ازسربازان اردو و پوليس كشور جان هاي شانرا براي مردم فدا كردند، كاري كه از توان شان بود ، اما اين حملات فعاليت نيروهاي كشفي و استخباراتي كشور را شديدا تحت سوال قرار داده است، در نزد هر فرد حالا اين سوال وجود دارد كه چگونه افراد انتحاري توانستند اين همه مقدار مهمات و تجهيزات را براي حملات شان به پايتخت كشور منتقل سازند، آنهم به گفته شماري از رسانه ها در جريان پنج روز؟

پس وجود اين سوال در آذهان مردم این را به اثبات می رساند، كه نهاد هاي كشفي و استخباراتي كشور در كشف و خنثي سازي اين حملات چندان قوی عمل نكرده اند.

ثانييا  افراد انتحاري  با اين همه تجهيزات نمي توانند بدون كمك افراد شايد پر نفوذ و پر قدرت در دستگاه دولتي وارد شهر كابل شوند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA