ads

حذف نام حکمتیار از لیست سیاه نیاز به بحث دارد

بيرون شدن نام حكمتيار از لست سياه شورای امنيت سازمان ملل متحد و رفع تعزيرات بالای حزب اسلامی، نياز به بحث ميان كشور های جهان داشته و یک مدت زمان را در بر خواهد گرفت.

نویسنده: zekria
11 میزان 1395
حذف نام حکمتیار از لیست سیاه نیاز به بحث دارد

بيرون شدن نام حكمتيار از لست سياه شورای امنيت سازمان ملل متحد و رفع تعزيرات بالای حزب اسلامی، نياز به بحث ميان كشور های جهان داشته و یک مدت زمان را در بر خواهد گرفت.
سفير بريتانيا در كابل، در یک مصاحبه‌‌ای ویژه به كليد می‌گويد که، جامعه جهانی و بريتانيا از پروسه صلح ميان افغان‌ها استقبال کرده و يگانه راه حل به تنش‌های موجود در كشور را تفاهم ميان خود افغان‌ها می‌داند؛ اما وی، تاكيد دارد كه، برداشتن نام فرد و يا افراد از لست سياه سازمان ملل متحد، نياز به طی مراحل بعضی اصول و پرنسيب‌های جهانی دارد.
دامنيك جيرمی، سفير بريتانيا در كابل، به اين باور است كه، جنگ دوام‌دار راه رسيدن به صلح نيست و بلاخره بايد برای صلح، راهی را جستجو كرد.
سفیر بریتانیا، می‌گوید: “ما قویا از پروسه صلحی که به رهبری افغان‌ها باشد، حمایت می‌‎کنیم، در واقع، از طریق جنگ دسترسی به صلح دوام‌دار ممکن نیست و باید روند مذاکره و گفتگو به پیش برده شود، اما پروسه خارج شدن افراد از لست سیاه ملل متحد، کاری است که مطابق مقررات بین‌المللی صورت می‌گیرد، حالا اگر حکومت افغانستان تقاضای خارج کردن فردی یا افرادی از لست سیاه را می‌کند، دست یابی به این امر مستلزم یک سلسله صحبت‌ها و گفتگو های اصولی می‌باشد.
من به این قضیه با دید مثبت نگریسته و خواهان ارایه پاسخ مسوولانه به آن می‌باشم، بنابر آن هیچ فردی به شمول آقای حکمتیار نباید در زمینه دچار توهم شود، زیرا این قوانین در آینده نیز در قسمت سایر گروه‌های جنگجو به شمول طالبان درنظر گرفته خواهد شد.”
اما حكومت افغانستان، پس از امضای توافق‌نامه با حزب اسلامی، كدام گام‌های عملی را تا حال برداشته است؟
عطاالرحمان سليم، معاون شورای عالی صلح و رييس هيت مذاكره كننده با حزب اسلامی، می‌گويد: “تا حال كار كميته مشترك بدليل مصروفيت مقام‌های حكومتی برای اشتراك در كنفرانس بروكسل آغاز نشده، اما برنامه‌های كه بايد روی آن بحث صورت گيرد، آماده شده است.”
سليم، اضافه می‌کند: “سه تن از اعضای حزب اسلامی، سه تن از آدرس حكومت و دو تن از شورای عالی صلح، عضويت كميته مشترك تطبيق توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی را بر عهده خواهند داشت، اما بحث چگونگی بيرون شدن نام حكمتيار و رفع تعزيرات بالای اين جريان را در همكاری با وزارت خارجه افغانستان، به پيش برده خواهد شد.”
در همين حال، جبهه ملی نجات افغانستان، به رهبری صبغت‌الله مجددی، با آن‌كه از روند صلح حمايت می‌كند، اما تاكيد دارد كه، به دادن مصوونيت قضايی و القاب اعزازی به حكمتيار، رهبر حزب اسلامی مخالف اند.
ذبيح‌الله مجددی كه در یک نشست خبری، تصميم نهایی جبهه ملی نجات افغانستان به رهبری صبعت‌الله مجددی را به خوانش گرفت، اضافه نمود كه،‌ القاب و فرمان‌های دولتی برای آنعده كسانی داده می‌شود كه متهم به نقض قوانين،‌ آسيب رساندن به مردم بی‌گناه و تلف نمودن دارایی‌ها و زندگی افراد جامعه متهم نباشند.
اما، در اين ميان، شیرالله جبارخیل، آگاه مسایل سیاسی می‌گوید: “نظر به اختلافاتی كه جريان‌های تنظيمی از گذشته تا حال داشته و در حال حاضر بيشتر اين تنظيم‌ها در نظام شريك قدرت اند و همواره برتری جوی‌ها و تفوق طلبی‌ها سبب عدم عملی شدن اين گونه كنار آمدن‌ها شده‌اند، را نگران كننده می‌داند.
حال ديده شود كه با اين همه اختلاف نظر ها، مواد توافق‌نامه صلح حكومت وحدت ملی با حزب اسلامی حكمتيار چه زمانی به منصه اجرا گذاشته خواهد شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA