ads

حاصلات پسته در ولایت سمنگان کاهش یافته است

مسوولین اداره زراعت ولایت سمنگان می گویند، حاصلات پسته در این ولایت نسبت به سال قبل بیش از 50 درصد کاهش یافته است. آنان علت کاهش حاصلات پسته را خشک سالی و وضعیت اقلیمی می دانند.

نویسنده: The Killid Group
9 قوس 1393
حاصلات پسته در ولایت سمنگان کاهش یافته است

مسوولین اداره زراعت ولایت سمنگان می گویند، حاصلات پسته در این ولایت نسبت به سال قبل بیش از 50 درصد کاهش یافته است.
آنان علت کاهش حاصلات پسته را خشک سالی و وضعیت اقلیمی می دانند.
نور محمد، سرپرست ریاست زراعت ولایت سمنگان دلیل كاهش حاصلات پسته را خشك سالی دانسته، گفت: نتایج بررسی های اداره زراعت سمنگان از پسته زارها، نشان دهنده این است كه حاصلات پسته امسال کاهش داشته است.
وی افزود: حاصلات امسال پسته در این ولایت بیش از 250 تن می باشد در حالی که سال گذشته حاصلات پسته این ولایت به بیش از 1000 هزار تن می رسید.
بر بنیاد سخنان آقای نور محمد، در مرکز سمنگان و ولسوالی های حضرت سلطان، فیروز نخچیر، خرم سارباغ  و دره صوف بالا، 42 هزار هکتار اراضی جنگلات طبیعی پسته وجود دارد.
به گفته سرپرست ریاست زراعت سمنگان، تجار این ولایت اکنون یک کیلو گرام مغز پسته را بین 700- 800 افغانی در بازار به فروش می رسانند.
وی خاطر نشان کرد که تاجران کشور، حاصلان پسته سمنگان را نخست به بازارهای کشور و سپس  کشورهای هند و پاکستان و کشورهای اروپایی صادرمی کنند.
در ولایت سمنگان معمول این است كه پسته زارها توسط دولت نگهداری می شوند، ولی حاصلات آن را مردم در وقت معین كه آن جمع آوری می كنند و برای خود در بازارها به فروش می رسانند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA