ads

جهان گردان غرب در غرب

مسوولان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات مي‌گویند در جریان سال 1391 حضور جهان‌گردان در ولایت هرات 60 درصد نسبت به سال 1390 افزایش داشته است.

نویسنده: The Killid Group
25 ثور 1392
جهان گردان غرب در غرب

مسوولان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات مي‌گویند در جریان سال 1391 حضور جهان‌گردان در ولایت هرات 60 درصد نسبت به سال 1390 افزایش داشته است.

ولايت هرات درغرب كشور با داشتن بیش از ۷۰۰ آبده تاریخی و مکان‌های باستانی یکی از مناطق مورد علاقه برای گردشگران داخلی وخارجی به شمار می‌رود.

احمداحسان سروریار؛ رييس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات مي‌گوید، در جریان سال 1391 كارهاي زيادي بــــــراي جذب توريســــتان در این ولایت صورت گرفته است.

وي همچنان گفت، در این سال بیش از 300 توریست و یا جهانگرد از آبده‌های تاریخی هرات دیدن نموده که این خود 60 درصد افزایش را نسبت به سال قبل آن نشان می‌دهد.

وی افزود، تاكنون بيش از 35 شركـــت سياحتـــــي خصوصــــي و ده‌ها مهمانخانه و رســتوارانت برای حضور جهان‌گردان در ولایت هرات ایجاد شده است.

بنا به اظهارات سروريار، اكنون ریاست اطلاعــــات و فرهنگ هرات آمادگي كامل دارد كـــه اتحادیه مجـهز “توريزم و خدمات توريستي” را ايجاد كند.

به گفته وي در حال حاضر صنعت گردشگری در این ولایت روبه بهبود است و ماهانه ده‌ها گردشگر خارجی از این ولایت دیدن می کنند.

قلعه اختیار‌الدین یا ارگ هرات از جمله مناطق تاریخی مي‌باشد که علاقه اکثر توریستان و جهان‌گردان را به خود جلب کرده است. این بنای باستانی برای اولین بار توسط خانمی به‌نام “شمیره ابن جمال افریدون” در زمان کیومرس و منوچهر تهداب‌گذاری شد اما در جریان سال‌های جنگ مجدداً تخریب گردید تا این که تیمی از باستان شناسان آلمانی و آمریکایی در هرات اقدام به ساخت آن نمودند. حال سالانه صدها جهانگرد از این بنای تاریخی دیدن مي‌كنند.

این قلعه با 13 برج تاریخی دارای قدامت 2700 سال مي‌باشد و بنای آن از خشت‌خام ساخته شده است.

یکی از توریستان که “الکس” نام دارد و جهت بازدید از این قلعه تاریخی به ولایت هرات سفر کرده است، مي‌گوید: “برای من بسیار جالب است، من در جریان 20 سال تجربه کاری تا کنون همچو بنای تاریخی و زیبایی را ندیده بودم ، امروز اولین روز دیدارم از قلعه اختیارالدین هرات مي‌باشد و توانستم عکسها و فلم های زیادی را از این قلعه بگیرم.”

او همچنان گفت، با تیمی از همراهانش جهت بازدید از بناهای تاریخی، وارد افغانستان شدند و قرار است در ختم سفرشان، پکج کاری خود را به هم مسلکان شان در ایتالیا به نمایش بگذارند.

از الکس پرسیدم در جریان سفرش به هرات با چه مشکلاتی مواجه بوده است او گفت: “ما با مشکلات زیادی روبرو هستیم، متاسفانه ارايه خدمات از سوی نهادهای مربوطه ناچیز بوده، مثلاً در هوتلی که ما در هرات بود و باش داریم، هیچ نوع تخفیفی برای‌مان در نظر گرفته نشده است، مشکلات ترانسپورتی و امنیتی هم از جمله دشواري‌های پیش رو مي‌باشد.”

وي در ادامه افزود: “متأسفانه من و همکارانم نتوانستیم از طریق ادارات مربوطه در هرات بیمه جانی داشته باشیم، از آنجایی که من معلومات دارم شهر هرات دارای آبده‌های زیادی است اما من و همکارانم توانستیم صرف از چند آبده محدود در این شهر دیدن کنیم، علاقه زیاد داشتیم تا درسفر به ولسوالی‌های تاریخی هرات، با دست پر می آمدیم.”

این توریست ایتالیایی گفت، قرار است بعد از رفتن به کشورش، زمینه سفر یک گروه 20 نفری همکارانش را نیز به افغانستان به خصوص ولایت هرات آماده کند.

وی اظهار امیدواری نمود، دولت افغانستان به خاطر حل مشکلات جهان‌گردان اقدام جدی نماید.

از طرف دیگر ” استیو” و “ماناکا” دو توریست دیگر که تبعه آمریکا هستند و از مدت سه سال مصروف جهانگردی مي‌باشند، از مسوولان امنیتی هرات خواستند تا در راستای تامین امنیت جهان‌گردان در این ولایت اقدام جدی انجام دهند. آن‌ها افزودند، در حال حاضر توانستند فقط از چند آبده محدود در هرات دیدن نمایند.

به باور اين جهان‌گردان، اگر ارگان‌های امنیتی در هرات امنیت جهان‌گردان را تأمین نمایند، این اقدام باعث افزایش توریست در هرات می‌شود.

در همین حال شماری از متولیان آبده‌های تاریخی هرات ادعا مي‌كنند، تا به حال دولت نتوانسته سهولت‌های خوبی را برای جهان‌گردان آماده سازند.

به گفته بصیر احمد جویا مدیر فرهنگی قلعه اختیار الدین هرات، یکی از مشکلات عمده این است، فقط کسانی می‌توانند از بناهای تاریخی هرات دیدن کنند که دارای مکتوب از ریاست اطلاعات و فرهنگ باشند. بنا به اظهارات وی این محدودیت برای بازدید کنندگان قیودات زیادی ایجاد مي‌كند.

آقای جویا مي‌گوید، ریاست اطلاعات و فرهنگ باید به خاطر جذب جهان‌گردان سهولت‌های بیشتری فراهم سازد.

کمبود پرسونل یکی دیگر از مشکلاتی است که مدیر فرهنگی قلعه اختیارالدین هرات به آن اشاره نمود.

وي مي‌گوید، این قلعه با مساحت بزرگی که دارد، دارای سه كارمند است که این خود باعث شده تا یک سری بی نظمی‌ها در قسمت ارايه خدمات توریستی ایجاد شود.

ولایت‌های هرات، بامیان، بلخ و غور جزء مناطق تاریخی كشور به شمار آمده که در سال‌های گذشته بیشترین بازدید کننده را داشتند.

رونق انتیک فروشی

حاجی محمد عمر رييس صنف انتیک‌فروشان هرات مي‌گوید، افزایش بازدید کنندگان خارجی از ولایت هرات توانسته بر میزان فروش‌شان بیافزاید.

او همچنان گفت که در جریان سال 1391 حضور جهان‌گردان در بازار انتیک‌فروشان هرات چشمگیر بوده که این خود بر میزان فروشات افزوده است.

رييس صنف انتیک فروشان هرات همچنان افزود، “بیشترین فروشاتشان به جهان‌گردان چوری، دستبند، نگین‌های عقیق، شیشه‌های دستی، شمشیرهای قدیمی و ظروف‌های سنگی مي‌باشد.”

از طرف دیگر سلطان احمد حمیدی یکتن از انتیک فروشان شهر هرات که سابقه 52 سال را دارد، مي‌گوید: “بیست سال قبل شرایط برای آمدن توریستان در هرات بسیار آماده بود به حدی که روزانه صدها توریست با موترهای بس مسافربری در مقابل دکان‌های انتیک فروشی در هرات صف مي‌كشیدند و با خرید اقلام انتیک و قدیمی بازار انتیک فروشان را گرم می‌نمودند، حضور توریستان به حدی بود که این افراد شب‌ها را در پیاده‌روها سپری مي‌كردند و روزها را در اماکن باستانی، اما متاسفانه با بدتر شدن وضعیت امنیتی حضور جهان‌گردان هم کمتر شد.”

وي در مورد شرايط فعلي صنف آنتيك فروشي مي‌گويد: “هر روز یک یا دو خارجی، جهت خرید ظروف شیشه‌ای که ساخت دست خودمان مي‌باشد به دکان ما مراجعه مي‌كنند، این شیشه‌ها توسط دست به شکل ظروف هایی که حدود 3 هزار سال پیش ساخته می شد آماده مي‌گردد، و بیشتر خارجی ها از این شیشه‌ها و گلوبندهای قدیمی خریداری مي‌كنند.”

با این حال عبدالغیور یکتن از تحلیلگران در هرات معتقد است با آن‌که امنیت رکن اساسی رشد توریزم در افغانستان به شمار می‌رود مگر با آن هم ایجاد امکانات و فراهم آوری سهولت‌های بیشتر برای سیاحان می‌تواند بر این امر تاثیر‌گذار باشد.

او مي‌گوید: “مشکلات فساد در ادارات دولتی و نبود امنیت بر حضور سیاحان در ولایت هرات اثر منفی گذاشته است.”

با در نظرداشت مشکلات مطرح شده محی الدین نوری سخنگوی والی هرات مي‌گوید، به خاطر جذب هر چه بیشتر جهان‌گردان در هرات اقدامات جدی صورت گرفته است.

به گفته وي، اتخاذ تدابیر امنیتی، ارايه خدمات درست از سوی ریاست اطلاعات و فرهنگ برای توریستان از جمله این اقدامات مي‌بادشد.

با این حال عبدالقیوم پدرام یکي از كارشناسان اجتماعي مي‌گوید: “در هر جامعه توريزم بخش بزرگ منبع عايداتي بوده و در اقتصاد هر كشور رول به سزايي دارد.” پدرام مي‌افزاید، اگــــر بتوانيم صنعت توريزم را در كشور رشد دهيم، كمكــــي در تقويت اقتصاد كشور كرده ايم، اما متاسفانــــه مشكلات امنيتي در برخي ازنقاط كشور مانع رشد توريزم درافغانستان شده است.

به باور وی “با ورود گردشگران خارجي به همان اندازه پول وارد كشور خواهد شد كه عايد سالانه از اين درك، خود يك نشانه مثبت بهبود وضع اقتصادي است.”

این در حالیست که عبدالروف احمدی سخنگوی قومندان زون 606 انصار در غرب کشور مي‌گوید، به اساس هدایت وزارت امور داخله قرار است قطعه خاصی جهت تأمین امنیت جهان‌گردان در ولایت هرات ایجاد شود.

به گفته احمدي، سربازان پولیس تمامی راه‌های رفت و آمد توریستان را تحت کنترول دارند و تاکنون هیچ‌گونه مشکل امنیتی برای جهان‌گردان ایجاد نشده است.

ثبت یونسکو

ولایت هرات با داشتن بیش از 700 آبده تاریخی از جمله ولایت‌های به شمار می رود که از شش سال به این طرف توجه سازمان جهانی یونسکو را به خود جلب کرده اما کاری از سوی نهاد‌های مسوول برای شامل شدن هرات در لست میراث‌های فرهنگی جهان صورت نگرفته است.

مسوولان اطلاعات و فرهنگ هرات از جمله عوامل مهم ثبت نشدن هرات در لست میراث‌های فرهنگی جهان را، عدم کنترول نهادهای مسوول در جلوگیری از ساخت و ساز ساختمان‌های بلند منزل در اطراف آبده‌های تاریخی عنوان می کنند.

احمد احسان سروریار ریيس اطلاعت وفرهنگ هرات می گوید، ساخت ساختمان‌های بلند در اطراف آبده‌های تاریخی باعث شده است این آبده‌هارا را زیر شعاع قرار دهند.

وی افزود، “اگر به بلند منزل‌ها در شهر هرات نگاهی داشته باشیم متأسفانه که بیشتر این بلند منزل‌ها در اطراف آبده‌های تاریخی ساخته شده اند، که باعث این شده تا سازمان یونسکو، هرات را از ثبت در لست میراث‌های فرهنگی جهان حذف کند.”

در صورت ثبت شدن هرات در اين لست، سالانه 60 مليون دالر ازسوی سازمان یونسکو به این شهر کمک می‌شد که با عدم کارکرد ادارات شاروالی و شهرسازی، این امتیاز را شهر هرات از دست داده است.

با این همه، قدیر بارکزی یکتن از كارشناسان فرهنگی در هرات مي‌گوید، “اگر هرات در لست میراث‌های فرهنگی جهان ثبت می‌شد این ولایت به مرکز بازدید توریستان و جهان‌گردان مبدل می‌شد.”

وی افزود، عـــدم آگاهي مقامات اداري و دولتي از ارزش صنعت توریزم و عدم داشتن كادر‌هاي مناسب براي انجام امور از عوامل تضعيف صنعـــت توريـــــــزم محسوب می‌شود.

وی مي‌گوید، “چون اکثر موسسه‌های سياحتي در کشور ظرفيت علمي ‌و مهارتي ندارند و گردشگر را نمي‌توانند جذب كنند و همچنان براي جذب سياحان تبليغات مناسب صورت نگرفته، صنعت توریزم از رشد بازمانده است.”

آقای بارکزی درادامه افزود: ” بـــراي جذب سياحان در شهر هرات بايد سهولــت‌هايي از قبيل ترانسپورت‌هاي هوايي، شهري و ولايتـي و همچنين هوتل‌هاي استندرد‌ ايجاد گردد.”

با این همه به این نتیجه می‌رسیم تا زمانـــــي كـــه امنيت بهتر نشود، عرضه خدمات بــــه شكــــل استندرد و بـــــا مهارت‌هاي ويژه جهان‌گردي صورت نگيرد، و همچنين از تهاجم فرهنگي و به غارت رفتن ميراث‌هاي تاريخي كشور جلوگيري نشود و دولت سهولـــت‌هاي توريستي را فراهم نسازد، نمي‌توان به رشد ايـــــن صنعت خوشبين بود.

بنابراين مسوولان بايد تـــمام امكانـات توريستي را فراهم ساخته چه از طريــــق تبليغات گســــترده و یا از طريق معرفي كامــل افغانســــتان براي جهانيان، در غير آن به مرور زمان شاهد فرامـــوشـــي هر چه بيشتر اين صنعت خواهيم بود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA