ads

جمع آوری گدایان روند ناکام

با آنکه از روند جمع آوری گدا ها حدود سه سال سپری می شود و این برنامه مطابق حكم رئيس جمهور و طرزالعمل كميسيون منع گدايي كه بيشتر از 15 اداره عضويت آنرا دارند، به راه افتاده است، اما هنوز هم شاهد افزایش روز افزون گدا ها در کشور استیم. تاحدی که این مسله به یک بحران اجتماعی تبدیل شده است و تاکنون لاینحل باقی مانده است.

نویسنده: The Killid Group
24 اسد 1390
جمع آوری گدایان روند ناکام

با آنکه از روند جمع آوری گدا ها حدود سه سال سپری می شود و این برنامه مطابق حكم رئيس جمهور و طرزالعمل كميسيون منع گدايي كه بيشتر از 15 اداره عضويت آنرا دارمد، به راه افتاده است، اما هنوز هم شاهد افزایش روز افزون گدا ها در کشور استیم. تاحدی که این مسله به یک بحران اجتماعی تبدیل شده است و تاکنون لاینحل باقی مانده است. اداره سره میاشت در همکاری با دیگر ارگان ها که مسئولیت نگهداری، تفکیک و تشخیص گدا ها را دارد، تا کنون بیش از 7 ملیون افغانی را در این رستا به مصرف رسانیده، ولی این پروسه چندان موثر واقع نشده است و قسمی که دیده می شود در هرجاده، عقب هر نانوایی و یا دکان ده الی پانزده گدا چشم به جیب رهگذران اند. موجودیت این گداها سبب می شود که از یکسو فرهنگ تگدی بیشتر از این ترویج پیدا بکند و از سوی دیگر جامعه را دچار نا بسامانی سازد.

هرچند ارقام دقیق از تعداد گدا ها در کشور وجود ندارد، اما گفته می شود به تعداد 4000 گدا در شهر هرات، بیش از 3500 گدا در ولایت کندهار وجود دارد که اکثر آنان از کشور های بیرونی به این مناطق ریخته اند.

در همین حال، از سال 1388 تا کنون بیش از 2500 گدا از شهر کابل جمع آوری شده، ولی همین که رها شده اند، دوباره دست به تگدی زده اند.

باآنکه تكرار گدايي جرم پنداشته شده و گدا هاي متكرر نيز به وزارت امور داخله سپرده مي شوند، اما اين كه چه نوع جزا براي اين گدا ها تعيين گردد، اين موضوع نه در طرزالعمل آمده و نه قانوني در زمينه وجود دارد؛ كه اين مشكل خود به شمار گدا هاي متكرر مي افزايد. این خالیگاه سبب شده است که تعداد زیادی گدا ها از کشورهای همسایه به خصوص پاکستان به کشور سرازیر شود و حتی به کار های خلاف دست بزنند.

گدا های هم که توسط ارگان های مسئول جمع آوری گردیده و در مقر سره میاشت نگهداری می شوند از وضعیت چندان خوبی برخوردار نمی باشند، چون از یکسو اعاشه به حدی کافی وجود ندارد و از سوی دیگر کیفیت آن نیز قناعت بخش نیست. از سوی دیگر ما شاهد چندین بار فرار گدا ها از این مرکز بوده و حتی در دوسه مورد شاهد احتجاج و فرار دسته جمعی آنان از این مرکز بوده ایم. طوری که دیده می شود جمع آوری گدا ها روز تا روز شکل نمایشی را بخود گرفته است ورنه هیچ امکان ندارد که این پروسه به موفقیت نیانجامد.

فقر اقتصادی از یکسو، بیکاری و عدم اشتغال زایی از سوی دیگر سبب شده است تا مردم در وضعیت بدی قرار داشته باشند. روند اقتصادي،اجتماعي، امنيتي و فرهنگي در كشور سبب شده است كه روز تا روز به تعداد گدا ها در سطح شهرافزوده شود.

با تاسف همین اکنون بیش از  36 درصد مردم افغانستان زیر خط فقر قرار داشته، ولی تا جای که دیده می شود هیچ تلاشی بنیادی برای بهبود وضعیت زندگی مردم وجود ندارد. با آنکه پول های کلانی به نام کمک از کشور های بیرون به افغانستان سرازیر شده است، اما این پول ها به انواع مختلف از سوی ارگان های دولتی و خارجی حیف و میل شده به حدی که رئیس جمهور امروز از فساد گسترده سخن می زند.

از کجا معلوم که به چه مقدار پول در راستای جمع آوری گدا از سوی ادارات ذیربط حیف و میل نشده باشد. چون به باور آگاهان اگر برنامه منظم براي اين كار وجود مــــي داشت؛ اشتغال زايي صورت مي گرفت و پولي كه به اين عنوان كمك مي گردد، به سلسله فساد اداري، حيف و ميل نمي گرديد؛ پـــروسه جمع آوري گدا ها اکنون به موفقيت مي انجاميد.

تا حال كسي نمي داند كه ادارات مربوط در اين راستا چه كار هاي مي كنند و چرا این پروسه به موفقیت نمی انجامد.

از یکسو کم کاری و فساد مسئولان و از جانب دیگر موجودیت باند های مافیایی در عقب بسیج ساختن گدا ها نقش داشته و این موضوع بار ها از سوی مسئولان تائید شده است که از اطفال و زنان بهرگیری صورت می گیرد. اما سوال این جاست که چرا و به چه دلیل این باند ها از سوی ارگان های امنیتی، شناسایی، کشف و یا دستگیر نمی گردند. ورنه دور از امکان نیست که این ارگان ها سرنخی از موجودیت آن نداشته باشند. تا جای که چندین بار اداره سره میاشت و دیگر ارگان ها از موجودیت چنین باند ها سخن گفته اند، ولی این که چرا به آن توجه صورت نمی گیرد، خود سوالی دیگری است که در  اذهان جاگرفته است.

در حاليكه  تصميم كميسيون برآن بود، زماني كه اين پروسه درشهر كابل به موفقيت برسد بعداً در ديـــــگر شهر ها و ولايات كشور نیز آغاز خواهد شد.

هرچند گفته می شود قانون منع گدایی نیز تحت کار است، اما هیچ خوشبینی وجود ندارد که این مشکل از جامعه افغانی برچیده شود، زیرا یگانه مشکل افغانستان عدم حاکمیت و تطبیق قانون پنداشته می شود. با آنکه قوانین زیادی وجود دارد، اما حاکمیت وتطبیق آن همیشه زیر سوال بوده است.

افزایش روز افزون گدا ها در شهر ها از آنجا آب می خورد که فساد اداری، بی برنامگی ارگان ها و عدم هماهنگی ادارات ذیربط به اوج خود رسیده و گفته می شود دلایل ناکامی این پروسه نیز همین موارد می تواند، باشد.

اگر در اين پروسه ميكانيزم خاص وپـــلان منظم تــــرتيب نگردد، نمي توان به اين مشكل نقطه پايان بخشيد. از سوی دیگر هرگاه مشكلات اقتصادي مردمان بي بضاعت و گدا ها تثبيت نشود. تنها ساختن قانون موثر نخواهد بود و اين خود يك مشكل اساسي و بزرگ در كشوراست كه همه چیز روي كاغذ باقي مي ماند.

بنآ سعی گردد تا جلو ورود گداهای خارجی گرفته شده و باند های مافیایی که از زنان و اطفال سوء استفاده می کنند و تگدی را گسترش می دهند، گرفتار و به این مشکل خاتمه دهند ورنه این فرهنگ به شدت گسترش یافته و شاهد کتله بزرگ جامعه گدا خواهیم بود.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA