ads

توقف انتشار روزنامه “اتفاق اسلام” در هرات

روزنامه اتفاق اسلام که در حدود یک قرن در شهر هرات  منتشر می ‌شد و در گذشته یکی از روزنامه‌های مهم كشور و منطقه محسوب می‌شد، از انتشار باز ماند. اتفاق اسلام روزنامه صبح هرات بعد از 93 سال انتشار بدون وقفه از انتشار باز ماند و چند روزی است که این روزنامه دیگر منتشر نمی‌شود.  

نویسنده: The Killid Group
22 سرطان 1391
توقف انتشار روزنامه “اتفاق اسلام” در هرات

 

روزنامه اتفاق اسلام که در حدود یک قرن در شهر هرات  منتشر می ‌شد و در گذشته یکی از روزنامه‌های مهم كشور و منطقه محسوب می‌شد، از انتشار باز ماند.

اتفاق اسلام روزنامه صبح هرات بعد از 93 سال انتشار بدون وقفه از انتشار باز ماند و چند روزی است که این روزنامه دیگر منتشر نمی‌شود.

مقامات فرهنگی هرات عدم تخصیص بودجه از سوی دولت را دلیل توقف این روزنامه اعلام کرده‌اند در حالی که این روزنامه در بحرانی ‌ترین شرایط در طول یک قرن گذشته حتی در زمان طالبان نیز منتشر می‌شد.

احمد احسان سروریار رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات گفت: که عدم تخصیص بودجه از سوی دولت باعث توقف انتشار این روزنامه شده است.

جاوید نورزاد آخرین مدیر مسوول روزنامه اتفاق اسلام بود.

او در جریان سخت ترین روزهای مالی و اداری این روزنامه، همیشه تلاش نموده است که این روزنامه به نحو درست چاپ گردد.

چنین به نظر می رسد که مشکلات تشکیلاتی و مالی همواره گریبان گیر “اتفاق اسلام” بوده است.

ٱقای نورزاد دو مشکل تشکیلاتی و اقتصادی را از عوامل توقف این روزنامه خواند.

وي همچنان افزود: در تشکیل جدید پستی بنام کمپیوتر کار و یا تایپیست  وجود ندارد، این تشکیل بسیار ناقص و کم است، در صورتی که این مشکلات حل نشود “اتفاق اسلام” همچنان متوقف خواهد بود.

از سوی دیگر رئیس اسبق اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات آقای ولی شاه بهره هشدار می دهد که در صورت عدم توجه دولت مرکزی، مشکلات اقتصادی و تشکیلاتی، بخش های دیگر این اداره را تهدید می کند. آقای بهره می گوید یکی از دلایل اصلی استعفای وی، ترس از احتمال توقف نشرات روزنامه اتفاق اسلام در جریان مسوولیت او، به دلیل مشکلات مالی و تشکیلاتی بود..

آقای بهره  مدعی است که علت اصلی استعفای یک سال قبل وی نیز کاهش در تشکیلات اداره اطلاعات و فرهنگ و از بین رفتن بعضی از تخصیص های مالی به این اداره بوده است.

او می گوید:” مشکلات مالی بزودی دامن گیر بخش های دیگر اداره اطلاعات و فرهنگ هرات همچون مطبعه دولتی، مدیریت تیاتر، گرزندوی و ابدات تاریخی نیز میشود.

از سوی دیگر نقيب آروين آمر تلويزيون ملي هرات گفت: عدم توجه دولت در راستاي تخيصيص بودجه و تشكيل نا مشخص باعث شده است كه اين روزنامه از نشر باز بماند.

اما  صاحب نظران مشكلات كنوني روزنامه اتفاق اسلام را ناشی از تعصب های دولت مرکزی در قبال ولایت هرات می دانند.

انجينرعبدالرحمان صلاحي عضو شوراي متخصصان وزارت ماليه و وزارت اطلاعات و فرهنگ را در اين زمينه به بي توجهي متهم كرده ميگويد: كه سالانه در حدود 150 هزار افغاني كه مقدار ناچيزي مي باشد، به اين روزنامه اختصاص داده است.

اولین شماره اتفاق اسلام در سال 1299 شمسی مطابق با ماه آگست 1921میلادی به مدیریت «عبدالله قانع هروی» در چهار صفحه و به صورت قلمی در چاپخانه سنگی هرات به چاپ رسید.

محتوای آن بیشتر خبرهای هرات، مرکز و سایر ولایات افغانستان بود. مقالات ادبی و اشعار شاعران آن دوران نیز بخش دیگری از مطالب نخستین شماره‌های این روزنامه بود.

در کنار نام روزنامه یک بیت شعر نیز در نخستین شماره‌های اتفاق اسلام دیده می شود:

«آنچه ملت را کند مسعود و شاد/اتحاد است، اتفاق است ، اتحاد»

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA