ads

توزیع غیرعادلانه آپارتمان‎های شهرک امارات

با آنکه تطبیق پروژه اعمار بلاک‎های شهرک امارات واقع در قصبه خانه‎سازی شهر کابل در ابتدا از سوی مسوولان بلندپایه حکومتی گام مهمى در راستاى حل بی‎سرپناهی برای افراد بی‎بضاعت خوانده شده بود اما یافته‎ها نشان می‎دهد که این هدف در عمل از سوی مسوولان حکومتی پیاده نشده و افراد مستحق و بی‎بضاعت کم‎تر از این آپارتمان‎ها بهره برده‎اند.

نویسنده: The Killid Group
8 قوس 1393

با آنکه تطبیق پروژه اعمار بلاک‎های شهرک امارات واقع در قصبه خانه‎سازی شهر کابل در ابتدا از سوی مسوولان بلندپایه حکومتی گام مهمى در راستاى حل بی‎سرپناهی برای افراد بی‎بضاعت خوانده شده بود اما یافته‎ها نشان می‎دهد که این هدف در عمل از سوی مسوولان حکومتی پیاده نشده و افراد مستحق و بی‎بضاعت کم‎تر از این آپارتمان‎ها بهره برده‎اند. اسنادی که به دست‎رس کلید قرار گرفته است نشان می‎دهد از مجموع آپارتمان‎های شهرک امارات که از کمک‎های بلاعوض کشور امارات متحده عربی اعمار می‎گردد بیش از 64 درصد آن به کارمندان و اجیران ریاست‎جمهوری و مقام معاونین اول و دوم حامد‎کرزی، رییس‎جمهور پیشین کشور، قرار گرفته است و 35 درصد باقی‎مانده میان 57 اداره دیگر دولتی تقسیم شده است. از سویی هم، با آنکه سهم بقیه ادارات دولتی ناچیز می‎باشد اما یافته‎ها نشان می‎دهد که بیشتر این سهمیه‎ها در ادارات میان معینان، رؤسا و آمرین ادارات تقسیم شده و مامورین پایین‎رتبه کم‎تر از آن بهره‎مند شده‎اند.
در حال حاضر، کارهای عملی این شهرک 61 درصد تکمیل شده و سهمیه‎ها نیز به گونه کامل به افراد توزیع شده است.
این درحالی است که بسیاری از کارمندان ادارات دولتی و نمایندگان مردم در ولسی جرگه این سهمیه‎بندی را غیرعادلانه و فاقد معیار خوانده و می‎گویند که دست اندرکاران دولتی باید به تمامی مامورین دولتی توجه یکسان می‎داشتند.
مختصری درباره شهرک امارات
به اساس معلومات وزارت امور شهرسازی کار اعمار شهرک امارات متحده عربی که در منطقه خواجه رواش شهر کابل موقعیت دارد از سال 1392 آغاز شده است. به اساس معلومات منبع، این پروژه در ساحه 269 جریب زمین طراحی شده و دارای 111 بلاک و 3330 آپارتمان می‎باشد. هزینه مالی این پروژه 179 ملیون دالر است که امارات متحده عربی با کمک مالی صندوق پول ابوظبى می‎پردازد.
انجنیر امین‎الله امین، رییس املاک و اسکان وزارت امور شهرسازی، می‎گوید که این قرارداد برای مدت سه سال بوده و تا پایان معیاد متذکره شهرک نیز با تمامی امکانات و خدمات شهری و اجتماعی تکمیل و آماده بهره‎برداری خواهد شد. امین به کلید گفت: “در این شهرک تمامی خدمات مثل سرک، آب‎رسانی، ساحه سبز، مکتب، تحصیلات عالی، کلینیک و سایر خدمات اجتماعی دیگر در نظر گرفته شده است و با تکمیل شدن آن ما شاهد یک پروژه استندرد در یک گوشه کابل خواهیم بود.”
کارهای عملی این شهرک توسط 34 شرکت افغانی و زیر نظر شرکت عربی تروجان (TROJAN) به پیش می‎رود. گذشته از آن وزارت شهرسازی نیز از پیش‎رفت کارها توسط شرکت عربی نظارت می‎کند. عبدالجلیل جمیل‎زی، مسوول پلان شرکت تروجان که پیش‎بُرد امور پروژه شهرک امارات را بر عهده دارد، می‎گوید تا حال 61 درصد کارهای این شهرک به پیش رفته است و تا سال آینده آماده بهره‎برداری خواهد شد. وی افزود: “این پروژه در سال 2012 آغاز شد و در حال حاضر کارهای عملی آن در سه فاز جریان دارد و 4000 کارگر افغان در این شهرک مشغول کار هستند.”
بر اساس گفته‎های مسوولان وزارت امور شهرسازی، قیمت هر متر مربع از آپارتمان‎های این شهرک مطابق فیصله کمسیون موظف 450 دالر از قرار هر دالر 56 افغانی با پرداخت 20 سال قرضه برای مستحقین توزیع می‎شود که 10 درصد آن در ابتدا پرداخت می‎شود. وزارت شهرسازی می‎گوید پول‎هایی که از فروش بلاک‎های این شهرک جمع‎آوری می‎شود روی فاز دوم آن که قرار است در ولسوالی بگرامی کابل اعمار شود، سرمایه‎گذاری خواهد شد تا به این ترتیب مشکل بی‎سرپناهی مردم در آینده مرفوع شود.

توزیع 64 درصد آپارتمان‎ها به مقامات ارگ
با آنکه در محفل افتتاح اعمار شهرک متذکره حامدکرزی، رییس‎جمهور سابق، ساخت این شهرک را گام مهمى در راستاى حل بی‎سرپناهی برای افراد بی‎بضاعت خواند اما اسناد نشان می‎دهد که از مجموع 3330 آپارتمان این شهرک 2137 واحد آن به کارمندان ریاست‎جمهوری و معاونین اول و دوم ریاست‎جمهوری توزیع شده است. حامدکرزی به تاریخ 26/ 2/ 1392 در محفل آغار به کار این شهرک در حضور حسن عبداللهى، وزیر شهرسازى، سفیر امارات متحده عربی در کابل و رییس صندوق پول ابوظبى گفت:”این یک کمک حقیقى امارات متحده عرب براى کسانی است که توان پولى زیاد ندارند و نمى‎توانند خانه‎هاى گران‎قیمت بخرند.” اما در سهمیه‎بندی که از سوی کمسیون موظف متشکل از نمایندگان وزارت مالیه و عدلیه و وزیر شهرسازی تحت ریاست وزیر اقتصاد صورت گرفته است بیشترین سهمیه در میان ادارات دولتی به ریاست‎جمهوری در نظر گرفته شده است. در این جدول که توسط مکتوب شماره 79 مورخ 13/ 11/ 1392 وزارت اقتصاد به ریاست‎جمهوری ارسال شده است، سهم ادارات قرار ذیل است:
جدول سهمیه‎بندی ادارات دولتی بر اساس اسناد
احصائیه تشکیل اداره رتب شده در سطح مرکز
شماره    وزارت/ اداره    تعداد     تعداد آپارتمان‎ها

این سهمیه توسط حکم شماره 7430 مورخ‌ 21/ 11/ 1392 حامدکرزی منظور شده است. در این حکم آمده است:”نظر کمسیون موظف در رابطه به توزیع آپارتمان‎های رهایشی که به کمک امارات متحده عربی اعمار می‎گردد، سهمیه ادارات دولتی مطابق جدول منضمه و مطالبه متن پیشنهاد منظور است”. همچنین، در این حکم به اداره امور و دارالانشای شورای وزیران و دفتر ریاست‎جمهوری هدایت داده شده تا سهمیه ادارات مربوطه شان را تفکیک نمایند.

واکنش‎های ادارات
در این حال، شماری از مسوولان ادارات دولتی و اعضای شورای ملی که از سهمیه این شهرک برخوردارشده‎اند ضمن ناکافی خواندن این سهمیه‎ها توزیع آن را غیرعادلانه خوانده‎اند. آنان می‎گویند که این سهمیه‎ها فاقد کدام معیار بوده و در آن عدالت در نظر گرفته نشده است. محمدکبیر حقمل، رییس نشرات وزارت معارف، ضمن ابراز نارضایتی از سهمیه این وزارت می‎گوید: “بدون شک دادن سهمیه 40 آپارتمان و بعد کم کردن آن به 38 آپارتمان برای وزارتی که مامورین آن 67 درصد کل مامورین خدمات ملکی را تشکیل می‎دهد بسیار ناچیز است.”
به گفته حقمل، سهمیه وزارت معارف در ابتدا 40 آپارتمان در نظر گرفته شده بود، اما بعداً طی حکم خاص رییس‎جمهور سابق دو آپارتمان آن به خانواده‎های شهدا و مجروحین حوادث در نظر گرفته شد و تنها 38 آپارتمان باقی ماند.
از سویی هم، فرزانه حبیبی، رییس پلان و پالیسی و ارتباط خارجه اکادمی علوم، نیز از 8 واحد سهمیه این اداره ناراض بوده و می‎گوید با توجه به اینکه این ارگان بسیار فقیر است اما سهم بسیار ناچیزی از این شهرک به آن رسیده است. خانم حبیبی می‎افزاید با آنکه بارها اعتراضات شان را به گوش مسوولان وزارت شهرسازی رسانیده‎اند اما آن‎ها مسوولیت را به دوش کمسیون موظف برای این سهم‎بندی می‎اندازند. وی می‎گوید که دلیل اینکه همواره اکادمی علوم از دید مسوولان به دور می‎ماند را نمی‎داند اما می‎افزاید: “شاید نظر به شناخت باشد و یا شاید هم برخوردهای سلیقوی باشد، اما واقعاً این برای اداره ما یک جفا است که هیچ وقت در همچو مسایل در نظر گرفته نشده است.”
در همین حال، علی افتخاری، سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولان، نیز از سهم رسیده به این وزارت ناراض بوده و می‎گوید که بیشترین سهمیه این شهرک به دفترهای ریاست‎جمهوری و معاونین رییس‎جمهوری قبلی رسیده است. افتخاری می‎گوید: “در ابتدا قرار بود تا تمامی این شهرک به کارمندان ریاست‎جمهوری و معاونین اول و دوم وی توزیع شود، اما بعد از یک سلسله جنجال‎ها به سایر نهاد‎ها نیز سهمیه‎ای در نظر گرفته شد.” افتخاری می‎افزاید در اول حتی سهم خانواده شهدا و معلولین هم در نظر گرفته نشده بود  و با دادخواهی‎‏های وزارت کار و امور اجتماعی و همکاری رییس‎جمهور پیشین 14 درصد سهمیه برای آنان حفظ شد.
بنابر گفته‎های سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی، برای این وزارت دو سهمیه در نظر گرفته شده بود که شامل 38 واحد برای وزارت کار و امور اجتماعی و کارمندان آن و همچنین 238 واحد برای خانواده شهدا و معلولین می‎شود. افتخاری می‎گوید که سهم وزارت کار و امور اجتماعی که 7225 کارمند دارد و 60 درصد آن‎ها بی‎سرپناه هستند، به هیچ‎وجه بسنده نمی‎باشد.
گل‎رحمان قاضی، رییس کمسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی، می‎گوید در سهمیه‎بندی صورت گرفته تنها دو سهمیه به این اداره اختصاص داده شده است که از مجموع بیش از 150 متقاضی در میان کارمندان این کمسیون تنها دو تن آن‎ها موفق به دریافت آن شدند. وی با ابراز نارضایتی از این سهمیه‎بندی افزود: “امیدوار هستیم که در آینده این گونه اقدامات بر پایه قانون صورت گیرد و توزیع آن به اساس معیار باشد.”
هرچند بیشتر مسوولان دولتی که در این گزارش با آنان صحبت شده است از در نظر گرفتن معیار در این سهمیه‎بندی ابراز بی‎خبری می‎کنند، اما مسوولان وزارت امور شهرسازی معیار در نظر گرفته شده در این سهمیه‎بندی را به  تعداد تشکیلات ادارات نسبت می‎دهند. انجنیر امین‎الله امین، رییس املاک و اسکان وزارت امور شهرسازی، می‎گوید به اساس پیشنهاد وزارت امور شهرسازی عنوانی مقام ریاست دولت در رابطه به چگونگی توزیع این پروژه، کمسیونی از سوی ریاست دولت به اشتراک نمایندگان وزارت عدلیه، ‌مالیه و وزیر شهرسازی تحت ریاست وزیر اقتصاد موظف شد تا چگونگی توزیع، تعیین نرخ و بقیه امور آن را طی یک گزارش و پیشنهاد به مقام ریاست دولت ارائه بکند. امین گفت: “کمسیون  لیستی را از اصلاحات اداری خواست و بر اساس تشکیل ادارات، کار سهمیه‎بندی را آغاز کرد.”
اما یافته‎های کلید نشان می‎دهد در سهمیه‎بندی صورت گرفته از سوی کمسیون متذکره هیچ‎گونه معیاری در نظر گرفته نشده است. در این سهمیه‎ها ادارات و وزارت‎خانه‎هایی چون وزارت معارف دیده می‎شود که با داشتن 37025 کارمند تنها از 40 آپارتمان برخوردار شده است، در حالی که مقام عالی ریاست‎جمهوری، دفتر ریاست‎جمهوری، کارمندان و اجیران اداره امور و متفرقه با داشتن 2166 کارمند از مجموع 3330 آپارتمان 1737 واحد آن را دریافت نموده‎اند. این در حالی است که برخی از اعضای کمسیون سهمیه‎بندی نیز به غیرعادلانه بودن این گونه سهمیه‎بندی تأکید می‎ورزند.
میر محمدانور سادات، رییس قضایای دولت و نماینده وزارت عدلیه در کمسیون موظف برای سهمیه‎بندی این شهرک، با آنکه این سهمیه‎بندی را غیرعادلانه می‏خواند اما می‎گوید که وی در این امر دخالتی نداشته و در جریان نمی‎باشد. وی گفت: “من در ترکیب هیأت بودم، اما زمانی شامل قضیه شدم که قیمت آپارتمان‎ها تثبیت می‎شد. یک روز تماسی با من گرفته شد و به من گفته شد که سهمیه‎بندی‎ها صورت گرفت و اوراق به شما ارسال می‎گردد و شما آن را امضا بکنید، وقتی جدول‎ها به من رسید متوجه شدم که در سهمیه‎بندی‎ها عدالت در نظر گرفته نشده است.”
سادات می‎گوید از مجموع سهمیه‎ها بیش از 2000 آن به ریاست‎جمهوری در نظر گرفته شده که این دور از عدالت است. وی همچنان می‎افزاید که در این سهمیه‎بندی اعضای کمسیون نیز دخیل نبوده‎اند و این فیصله از سوی مقامات بالاتر صورت گرفته است. سادات گفت:”قسمی که من به طور غیررسمی معلومات گرفتم به این موضوع برخوردم که یک فشاری از بالا بوده تا این گونه سهمیه‎بندی صورت گیرد.”
خواستیم تا در زمینه نظر عبدالهادی ارغندیوال، سرپرست وزارت اقتصاد و رییس کمسیون متذکره را داشته باشیم اما با تلاش‎های زیاد موفق نشدیم.
این در حالی است که شماری از اعضای شورای ملی نیز این نوع سهمیه‎بندی را غیرعادلانه خوانده و می‎گویند که حکومت باید به همه اتباع کشور توجه یکسان داشته باشد. شکریه پیکان، نماینده مردم کندز در ولسی جرگه، می‎گوید در سهمیه‎بندی شهرک امارات، عدالت در نظر گرفته نشده است:”کارمندان ریاست‎جمهوری هیچ برتری با کارمندان دیگر ادارات ندارند و هر کاری که می‎شود باید عادلانه صورت بگیرد. اگر توزیع آپارتمان‎ها است و یا توزیع زمین است و یا هم هر چیز دیگری، در قدم نخست، باید افراد بی‎سرپناه در نظر گرفته شود.”

توزیع آپارتمان‎ها برای معاونین، رؤسا و آمرین ادارات
گذشته از توزیع ناعادلانه این بلاک‎ها و سهمیه ناچیز ادارات،‌ یافته‎های کلید نشان می‎دهد که همین سهمیه‎های ناچیز نیز در بسیاری از ادارات دولتی میان رؤسا، آمرین و معاونین توزیع شده است و مامورین پایین‎رتبه از این سهمیه‎ها محروم باقی مانده‎اند. برخی از کارمندان ادارات دولتی در صحبت غیررسمی با کلید گفته‎اند که حتی از تعلق گرفتن همچو سهمیه‎ای به ادارات شان بی‎اطلاع هستند و این سهمیه‎ها در سطح بالا بدون در جریان گذاشتن افراد نیازمند توزیع شده است.
از سویی هم، کارگران حاضر در شهرک امارات، می‎گویند که بیشترین افرادی که برای دیدن آپارتمان‎های شان به محل می‎آیند از افراد ثروتمند هستند و کم‎تر کسی را می‎بینند که از طبقه پایین جامعه باشند. یک تن از کارگران حاضر در شهرک امارات که نخواست نامش گرفته شود به کلید گفت:” بیشتر کسانی که به اینجا می‎آیند عموماً با موترهای پیش‎رفته دولتی و لکسس می‎آیند.”

چگونگی توزیع سهمیه‎ها در درون ادارات
با آنکه اکادمی علوم با داشتن هشت سهمیه یکی از اداراتی است که کم‎ترین سهمیه را دارد اما همین سهمیه‎ها نیز در بین افراد بالارتبه تقسیم شده است. یافته‎های کلید نشان می‎دهد که این هشت سهمیه به افراد ذیل توزیع شده است:
1-    مریم سادات، منشی علمی مرکز علوم زمین
2-    سیما رسولی، آمر دیپارتمنت تاریخ معاصر
3-    فرزانه حبیبی، آمر انستیتیوت ژورنالیزم و سرپرست ریاست پلان
4-    داکتر حلیمه رزاقی، آمر انستیتیوت ریاضی و فیزیک
5-    داکتر احمدشاه عمر، منشی علمی
6-    خیر محمد حیدری، آمر دیپارتمنت زبان پامیری
7-    عنایت‎الله خموش، رییس اداری
8-    عبدالرحمان عادل، آمر انستیتوت حدیث
در این حال، ثریا پوپل، رییس اکادمی علوم، می‎گوید در ابتدا وزارت شهرسازی هیچ سهمیه‎ای به این اداره در نظر نگرفته بود و پس از مراجعه خود کارمندان این اداره به وزارت مذکور، سهمیه اکادمی علوم مشخص شد. خانم پوپل گفت:”وزارت شهرسازی در ابتدا هیچ سهمیه‎ای را برای ما نفرستاد. ولی تعدادی از افرادی که در حال حاضر در شهرک امارات سهمیه گرفته‎اند خود شان مستقیم به وزارت شهرسازی مراجعه کردند و از این وزارت خواستند، به حیث مامور دولت، از این امکانات برخوردار شوند و پس از آن آن‎ها نیز شامل سهمیه ما شدند.”
فرزانه حبیبی، رییس پلان و پالیسی و ارتباط خارجه اکادمی علوم، می‎گوید با آنکه داوطلبان به خاطر به دست آوردن این امتیاز زیاد بود اما هشت تنی که از این امتیاز برخوردار شدند نیز کسانی هستند که اشد ضرورت به سرپناه داشتند و در حال حاضر فاقد آن می‎باشند.
همچنان بر اساس معلومات مسوولان وزارت مبارزه با مواد مخدر، چهار سهمیه این وزارت در سطوح آمرین،‌ مدیران و رؤسا از جمله آمر کمیته تنظیم مواد مخدر، ‌آمر بخش اقتصادی ریاست سروی و ‌داکتر همایونی در بخش کاهش تقاضای مواد مخدر توزیع شده است. محمد ابراهیم ازهر، معین پلان‎گذاری وزارت مبارزه با مواد مخدر، با آنکه سهمیه این وزارت را ناچیز می‎خواند، اما می‎گوید که معیار برای توزیع این سهمیه نداشتن سرپناه و  کارکردهای افراد در ادارات و نیز مدت زمان سابقه کاری افراد در این وزارت بوده است. وی در مورد اینکه چرا به کارمندان پایین‎رتبه هیچ سهمی داده نشده است، افزود: “کارمندانی که در سطح پایین هستند قدرت پرداخت قسط را ندارند و اگر به آن‎ها چانس هم داده می‎شد، نمی‎توانستند از عهده آن برآیند.”
از سویی هم، با ‌آنکه مسوولان تربیت بدنی کشور می‎گویند که پنج سهمیه این اداره میان ورزشکاران قهرمان، مامورین و بخش اجیران بر اساس  قرعه توزیع شده است، اما اسامی افرادی را که در اختیار کلید قرار داده‎اند از ورزشکاران و اجیران نامی دیده نمی‎شود.
لیست سهمیه‎داران تربیت بدنی بر اساس معلومات خود این اداره:
1- محمدعارف پیمان، سرپرست آمریت تدویر مسابقات
2- فضل‎احمد فضلیار، رییس فنی و مسلکی
3- امین‎الله امیری، مدیر عمومی روابط بین‎المللی آمریت ارتباط خارجه
4- نجیب‎الله حسینی، آمر آموزش‎های تربیت بدنی
5- رحیمه بلال، عضو آمریت توسعه نسوان
همچنان سهمیه وزارت تحصیلات عالی از این شهرک 60 واحد خوانده شده که مسوولان آن می‎گویند بعد از مدتی همین سهمیه نیز به 56 واحد تقلیل یافته است. عبدالمنیر مهرور، رییس پلان وزارت تحصیلات عالی، می‎گوید با توجه به 1600 کارمند این وزارت و چهار پوهنتون در کابل، سهمیه 56 آپارتمان برای وزارت تحصیلات عالی ناچیز بوده و جواب‎گوی متقاضیان نمی‎باشد. بر اساس معلومات مهرور، از 56 سهمیه این وزارت 15 آپارتمان آن به کارمندان داخل وزارت، ‌14 آپارتمان برای اساتید پوهنتون کابل، 9 آپارتمان برای پوهنتون طبی، 9 آپارتمان برای تعلیم و تربیه و 9 آپارتمان باقی‎مانده برای کارمندان پوهنتون پولی‎تخنیک توزیع شده است.
طبق معلومات منبع، از 15 آپارتمان سهمیه کارمندان داخل وزارت، معین اداری، معین بازسازی،‌ رییس نشرات،‌ رییس مالی و اداری، رییس تفتیش،‌ مسعود درایور وزیر،‌ روح‎الامین کارمند،‌ رییس بورسیه‎ها،‌ رییس انسجام،‌ سکرتر وزیر و رییس تضمین کیفیت، مستفید شده‎اند. رییس پلان این وزارت می‎گوید که معیار آن‎ها برای توزیع آپارتمان‎ها سابقه حد اقل 10سال کاری در وزارت و نداشتن خانه در کابل بوده که به اساس همین معیار آپارتمان‎ها توزیع شده است.
در این حال خواستیم تا از وزارت معارف و وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت امور زنان نیز در مورد اینکه سهمیه آنان به چه افرادی توزیع شده است معلومات بگیریم، اما با در خواست مکرر، آنان حاضر به ارائه لیست به کلید نشدند.

فساد در توزیع آپارتمان‎ها به مستحقین
از سویی هم، گفته‎هایی مبنی بر توزیع آپارتمان‎ها به اقارب وزرا نیز در برخی ادارات مطرح می‎باشد. در این میان، گفته‎هایی وجود دارد که بیشتر سهمیه وزارت معادن و پطرولیم به اقارب وزیر توزیع شده است. خواستیم تا موقف وزارت معادن در رابطه به ادعاهای صورت گرفته را داشته باشیم اما با تماس‎های مکرر با رفیع‎الله صدیقی، سخنگوی این وزارت، وی حاضر به مصاحبه و اظهار نظر در زمینه نشد.
گذشته از این، برخی از خانواده شهدا و معلولین نیز اعضای کمسیون توزیع سهمیه آپارتمان‎های خانواده شهدا و معلولین وزارت کار و امور اجتماعی را به اخذ پول متهم می‎کنند. آنان می‎گویند افرادی با کمیشن‎کاری تلاش می‎کنند تا از خانواده شهدا و معلولین پول بگیرند. یک تن از این افراد که چندی پیش عریضه‎اش را به منظور دریافت این آپارتمان‎ها به وزارت کار و امور اجتماعی سپرده است به کلید گفت: “عریضه افراد ابتدا در کمسیون بررسی می‎شود تا افراد مستحق شناسایی شود و افرادی را که این کمسیون انتخاب می‎کند، مستحق آپارتمان شناخته می‎شوند.”
وی که نمی‎خواست نامی از وی برده شود، افزود: “زمانی که من عریضه‎ام را پیش کردم و فرم را خانه‎پری نمودم، یکی از کارمندان این وزارت از من 1500 دالر پول طلب کرد تا عریضه من را از جلسه کمسیون به عنوان فرد مستحق بیرون بکشد.”
اما مسوولان این وزارت ضمن ابراز بی‎اطلاعی از این مسأله می‎گویند در صورت صحت این موضوع با عاملان آن برخورد جدی خواهند کرد. علی افتخاری، سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین، می‎گوید که افراد در صورتی که با درخواست پول مواجه می‎شوند باید به ما اطلاع دهند؛ چون در غیر آن مقصر خود شان هستند و ما هم نمی‎توانیم دادخواهی کنیم. وی افزود: “کسانی که پول هم می‎دهند پول شان قطعاً به هدر می‎رود، چون این کمسیون 12 عضو دارد و در آنجا تصمیم‎گیرنده یک نفر نیست و یک فرد هیچ وقت نمی‎تواند نظر خود را بالای بقیه بقبولاند.”
افتخاری هدف از ایجاد این کمسیون را به منظور شفافیت بیشتر در توزیع آپارتمان‎ها و رساندن حق به حق‎دار می‎خواند و می‎گوید: “یکی از ضمانت‎هایی که می‎تواند در بخش توزیع آپارتمان‎ها باشد، سهم‎گیری نهاد‎های مختلف به خصوص اتحادیه‎های خود معلولین در این کمسیون است.”
این در حالی است که شکریه پیکان، نماینده مردم در ولسی جرگه، می‎گوید که آپارتمان‎ها در ادارات به افراد مستحق نرسیده است. وی به کلید گفت که شکایت‎های زیادی از سوی مردم به آنان رسیده است که حاکی از این مسأله است. وی افزود: “همان قسمی که در ولسی جرگه آپارتمان‎ها به افراد مستحق نرسیده و در بین خود شان توزیع و تقسیم شده است به همین شکل در دیگر ادارات دولتی که در خارج از شورا هستند برای کسانی که واسطه‎های قوی داشتند تقسیم شده و به کسانی که مستحق بودند، نرسیده است.”
خواستیم در رابطه به مکانیزم سهمیه‎بندی این شهرک به ادارات دولتی، با مقامات قبلی اداره امور و دارالانشای شورای وزیران گفتگو نماییم، اما با وجود تماس‎های مکرر، آنان حاضر به اظهار نظر در این مورد نشدند. در عین زمان، تلاش نمودیم تا دیدگاه مقامات فعلی اداره امور و دفتر سخنگوی  ریاست‎جمهوری را در رابطه به تطبیق این حکم به شکل فعلی با توجه به غیرعادلانه خواندن سهمیه‎بندی و چگونگی توزیع آن به مستحقین، داشته باشیم، اما موفق به این کار نشدیم.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA