ads

توافقنامه با پاکستان؛ نهال دوستی یا درخت دشمنی؟

توافقنامه همکاری‎های استخباراتی میان دو نهاد امنیتی افغانستان و پاکستان که پس از امضای پیش‎نویس آن جنجال‎برانگیز شد، به یکی از اعتراض‎های جدی علیه حکومت کابل تبدیل شده و صداهای مخالف زیادی را بلند ساخته است. تمام اعتراض‎ها بر این نقطه متمرکز است که دشمن دیرینه‎ای چون پاکستان، یک شبه با افغان‎ها دوست نخواهد شد و اعتماد بر دولت اسلام‎آباد جهت همکاری‎های امنیتی، یک کار دشوار و اشتباه تاریخی خواهد بود.

نویسنده: The Killid Group
10 جوزا 1394
توافقنامه با پاکستان؛ نهال دوستی یا درخت دشمنی؟

توافقنامه همکاری‎های استخباراتی میان دو نهاد امنیتی افغانستان و پاکستان که پس از امضای پیش‎نویس آن جنجال‎برانگیز شد، به یکی از اعتراض‎های جدی علیه حکومت کابل تبدیل شده و صداهای مخالف زیادی را بلند ساخته است. تمام اعتراض‎ها بر این نقطه متمرکز است که دشمن دیرینه‎ای چون پاکستان، یک شبه با افغان‎ها دوست نخواهد شد و اعتماد بر دولت اسلام‎آباد جهت همکاری‎های امنیتی، یک کار دشوار و اشتباه تاریخی خواهد بود. تعریف‎های ارائه شده از پاکستان در افکار عمومی مردم افغانستان و نظریه‎های کارشناسان، حاکی از آن است که نباید هیچ سندی به این پیمانه‎ای از همکاری‎ها با پاکستان امضا شود؛ زیرا مفهوم آن فروختن خاک افغانستان به دشمنی چون پاکستان خواهد بود.
اما سوال این است که آیا تنها کارنامه نامیمون پاکستان در گذشته باعث میزان زیادی از نارضایتی‎ها در برابر امضای این توافقنامه گردیده است یا متن توافقنامه نیز دارای محتوایی است که افغانستان را با خطر مواجه خواهد ساخت؟ کارشناسان بر این باور اند که برخی از مواد درج شده در این توافقنامه برخلاف منافع ملی افغانستان بوده و شرایط را به شکل یک جانبه به نفع اسلام‎آباد رقم خواهد زد. جاوید کوهستانی، آگاه مسایل نظامی و امنیتی، چهار محور مهم و حساس این توافقنامه را دارای مشکلاتی دانسته است که سود و صلاح افغانستان در آن مشاهده نمی‎شود. به گفته وی، “تجهیز و تربیت نیروهای امنیتی، اجرای عملیات مشترک در دو سوی سرحد، همکاری استخباراتی در برابر نهادهای استخباراتی دشمن و مقابله با جدایی‎طلبان از جمله مهم‎ترین موارد حساسی است که به هیچ وجه منفعت افغانستان در آن دیده نمی‎شود. زیرا پاکستان از دیربازی سیاست فریبکارانه با مردم افغانستان داشته و به همین دلیل نیز نیروی دفاعی افغانستان در قالب قول اردوها به سمت پاکستان و در نقاط سرحدی این کشور استوار شده است.”
این اقدام حکومت، میزان مخالفت‎ها را در گستره‎ وسیعی از نهادهای سیاسی، مدنی و مردمی کشاند. مسوولان اصلی حکومت در تیم رییس‎جمهور و رییس اجرائیه، مسوولان اصلی نهادهای امنیتی و … نیز دچار اختلاف شده و حتی برخی از آنان از امضای این سند ابراز بی‎خبری کردند. این مسأله اعضای ولسی جرگه و مشرانوجرگه را نیز وادار به اتخاذ موضع تند و تیز در برابر این تفاهمنامه کرد. برخی از اعضای پارلمان مثل شکریه بارکزی، غلام حسین ناصری و … این کار حکومت و موافقان آن را مصداق خیانت ملی خواندند و مخالفان امضای این توافقنامه را ستایش کردند. این اظهارات پس از آن صورت گرفت که خبرها از ایجاد تنش در ارگ ریاست‎‏جمهوری میان حنیف اتمر، مشاور رییس‎جمهور در شورای امنیت ملی و رحمت‎الله نبیل، رییس عمومی امنیت ملی، حاکی شد.
اما تنها محتوای این تفاهمنامه نیست که خشم نمایندگان و مردم را برانگیخته است، بلکه بیشتر از آن عدم اعتماد به صداقت پاکستان است. به همین دلیل نیز عبدالروف ابراهیمی، رییس ولسی جرگه، در نشست عمومی این مجلس گفت:”خانه هر افغان در نتیجه حمله‎های انتحاری شهید داده‎اند و مسوول کشتن تمامی این افراد نظامیان پاکستانی هستند. پس هیچ کسی نمی‎تواند این واقعیت را انکار کند، اکنون صلاحیت به دست شما نمایند‌گان ملت است که این تفاهمنامه را رد کنید”.
این اعتراض‎ها منجر به عقب‎نشینی حکومت از موضع قبلی‎اش شد و تفاهمنامه‎ای که قرار بود پنهانی با امضای معاون امنیت ملی نهایی شود، به نظرخواهی بزرگان سیاسی در نشست با رییس‎جمهور گذاشته شد. با این وجود، سوال این است که در روند نهایی کردن این سند قرار است چه مقاصدی به دست آید و هدف اصلی از اصلاح این سند چه باید باشد؟

تفاهمنامه، سند دوستی یا ابزار فریبکاری؟
برخی از کارشناسان بر این باوراند که تفاهمنامه امنیتی میان کابل و اسلام‎آباد باید مورد ارزیابی کارشناسانه و به دور از احساسات سطحی قرار گیرد. حسین خاموش، نویسنده و روزنامه‎نگار، بر این باور است‎ که “اصل مسأله این است که این سند باید به دور از واکنش‎های سیاسی و احساسی در درون افغانستان، با نگاه و دیدگاه منطقی‎تری مورد ارزیابی قرار گرفته و به نحوی تصفیه و فلتر شود. زیرا اکنون باید فصلی رسیده باشد که دولت کابل و اسلام‎آباد تصمیم بگیرند که دشمن همدیگر باشند یا دوست یکدیگر. هرگاه دشمنی پنهان پیشین را ادامه دهند، به نفع هر دو کشور نبوده و تداوم آن برای دو ملت و دو کشور شکننده خواهد بود. لذا باید راه دوستی و همکاری به دور از هرگونه اغراض سیاسی و سودجویانه یک‎جانبه در پیش گرفته شود.”
اما اینکه در زدایش بدبینی‎ها و بی‎اعتمادی‎های گذشته نقش هرکدام از دو کشور تا چه اندازه جدی است، آصفه پیروز، ‌عضو نهاد مدنی فعالان دموکراسی‎خواه، می‎گوید: “بدون تردید این تصمیم بیش از آنکه به عزم دولت کابل وابسته باشد، به تصمیم و سیاست جدی اسلام‎آباد نیازمند است. زیرا این کشور باید ثابت سازد که دوست افغانستان بوده و بیش از این به دشمنی پنهانی خود ادامه نخواهد داد. این نقش با قطع رابطه با گروه‎های افراطی و عدم حمایت از آنان محقق خواهد شد. در آن صورت است که مردم و حکومت افغانستان با تمام نهادهای رسمی و مردمی آن به امضای هرگونه سند همکاری تن خواهند داد.”
اینکه آیا در عملکرد و نیت پاکستان چنین عزمی به وجود آمده است، تا اکنون به صورت قطعی قابل قضاوت نمی‎باشد. زیرا اظهارات دولت‎مردان پاکستان نشان از تغییر رویکرد آنان می‎باشد و سرتاج عزیز،‌ مشاور امنیت ملی پاکستان، بار دیگر در نشست “روند استانبول” از طالبان خواست که عملیات شان در افغانستان را متوقف کنند و از همکاری جدی و مؤثر اسلام‎آباد در تحقق صلح در افغانستان سخن گفت. با این حال، برخی از دولت‎مردان بلندپایه کابل به این تغییر سیاست، نگاه تردیدآمیزی دارند. محمد محقق، معاون دوم رییس اجرایی حکومت، بر این باور است که “پاکستان قول داده است در سال جاری ناامنی‎های افغانستان کاهش یابد، اما اوضاع برعکس این تعهد به پیش رفت و ما شاهد خشونت‎های بیشتر بودیم. لذا اعتماد به این گفته‎ها دشوار می‎باشد.”

مسأله اصلی، نجات از قربانی شدن

رایزنی‎های مجادله‎انگیز و مخالفت‎های تنش‎زا بر سر امضای توافقنامه امنیتی با پاکستان در حالی رو به گسترش است که مسأله اصلی افغانستان، نجات از قربانی شدن در دام رقابت‎های منطقوی است؛ چیزی که همواره برای افغانستان مشکل‎برانگیز شده است. در جریان جنجال‎های اخیر روی امضای این تفاهمنامه نیز چنین پیامدی قابل تصور بود که گفته می‎شود لغو قرارداد استخراج معدن حاجیگک از سوی کنسرسیوم هندوستان یکی از آن موارد است. هرچند این مسأله هنوزهم به شکل روشن آن تأیید نشده و وزارت معادن از عدم نهایی شدن این قرارداد سخن گفته است.
با این وجود، نزاع هند و پاکستان بر سر مسأله افغانستان یکی از موارد گریزناپذیری است که به نظر کارشناسان هیچ راه فراری از آن وجود ندارد. مهم این است که چگونه راه میانه‎ای برای این مطلوب در پیش گرفت که نه دل پاکستان برنجد و نه هم محبت‎های هند از دست برود.
به همین منظور و به هدف کاهش حساسیت‎های ملی و منطقوی، ریاست عمومی امنیت ملی، فلترهایی را مد نظر گرفته است تا در نتیجه آن، اهداف مورد نظر افغانستان در چهارچوب تأمین منافع ملی در این تفاهمنامه درج گردد. امنیت ملی گفته است برای نهایی کردن و اجرایی شدن این تفاهمنامه، متن آن باید بر اساس منافع ملی و سیاست خارجی افغانستان باشد و برای گرفتن مشروعیت باید از این پنج مرحله بگذرد:
مرحله اول: چهارچوب، حدود و صلاحیت‌های این تفاهمنامه را رییس‎جمهور افغانستان تعیین خواهد کرد.
مرحله دوم: متن پیش‎نویس تفاهمنامه توسط متخصصان نهادهای دولتی شامل ریاست عمومی امنیت ملی، وزارت امور خارجه، ریاست اجرایی حکومت و دفتر شورای امنیت ملی تهیه و بررسی خواهد شد. امنیت ملی گفته که این گروه متخصصان به رییس‎جمهور گزارش‌ خواهند داد.
مرحله سوم: شورای امنیت ملی افغانستان در مورد پیش‎نویس این تفاهمنامه بحث خواهد کرد.
مرحله چهارم: بعد از این که تفاهمنامه از شورای امنیت ملی گذشت، برای ایجاد “اجماع ملی”، پیش‎نویس آن در اختیار بزرگان سیاسی، رهبران جهادی و نمایندگان مردم برای گرفتن نظرات آن‎ها قرار خواهد گرفت.
مرحله پنجم: پس از گرفتن و درج نظریات، متن تفاهمنامه به دولت پاکستان سپرده شود.
با تمام این تنش‎های سیاسی در خصوص امضای تفاهمنامه استخباراتی میان دو کشور، سازمان استخباراتی پاکستان تا اکنون در مورد مراحل نهایی کردن این موافقتنامه چیزی نگفته است. اما رسانه‎های این کشور از رضایت مقامات اسلام‎آباد از امضای این سند سخن گفته‎اند.
به هر حال، نیاز افغانستان به جلب همکاری پاکستان و ایجاد رابطه دوستان به جای موضع خصمانه یک ضرورت است. اما تنظیم چنین رابطه کاری است که نیازمند صداقت دوجانب و قاطعیت نهادهای امنیتی افغانستان و پاکستان می‎باشد. لذا باید دید که آیا این رابطه تنظیم شده و دو کشور خواهند توانست نهال دشمنی کهنه را کنده و درخت دوستی را بکارند یا خیر.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA