ads

تهدیدات در مقابل ژورناليست های که از معاویست ها گزارش می سازند

نگرانی ها از اذیت، تهدید و دستگیری مکرر ژورناليستان در ایالت “چهاتیسگر” هند رو به افزایش است. قرار گزارش مجله “گیلد آف اندیا” مامورین دولتی و غیر دولتی ژورناليست ها را به سبب نشر واقعیت ها هدف قرار می دهند. بسم الله گیلانی از اتفاقات چند هفته اخیر در ایالت مذکور  گزارش می دهد: خانم مالینی سوبرامینیم، ژورناليست آزاد از شهر جنوبی حیدرآباد است که چشمدید خویش را در مورد فعالیت معاویست ها در ایالت مرکزی “چاتیسگر” به نشر می رسانید، ولی با گذشت چند ماه، تازه پی برده است که اجازه ندارد، در این مورد بخصوص زیاد پر حرفی گردد.

نویسنده: The Killid Group
24 حمل 1395
تهدیدات در مقابل ژورناليست های که از معاویست ها گزارش می سازند

نگرانی ها از اذیت، تهدید و دستگیری مکرر ژورناليستان در ایالت “چهاتیسگر” هند رو به افزایش است.
قرار گزارش مجله “گیلد آف اندیا” مامورین دولتی و غیر دولتی ژورناليست ها را به سبب نشر واقعیت ها هدف قرار می دهند.
بسم الله گیلانی از اتفاقات چند هفته اخیر در ایالت مذکور  گزارش می دهد:
خانم مالینی سوبرامینیم، ژورناليست آزاد از شهر جنوبی حیدرآباد است که چشمدید خویش را در مورد فعالیت معاویست ها در ایالت مرکزی “چاتیسگر” به نشر می رسانید، ولی با گذشت چند ماه، تازه پی برده است که اجازه ندارد، در این مورد بخصوص زیاد پر حرفی گردد.
خانم سوبرامنیم می گوید: “از برج جنوری سال 2016 که کار خود را شروع کرده ام، با دریایی از تهدید، آزار و اذیت روبرو شدم. مرا در مورد نوشتن مسئله ی تحت تحقیق گرفتند که اصلا نوشته نکرده بودم. بعد ها پولیس از محل سکونت، شیوه کار و اینکه چرا مطالب غیر عادی می نویسم، تحقیقات نمود. رفته در خانه من سنگ پرتاب شد و از مالک منزلم تقاضا نمودند که مرا از محل سکونتم اخراج کند… همه مشکلات از آنجا ناشی می شود که پولیس نمی خواست در مورد معاویست ها گزارشدهی کنم.”
خانم “شالینی گیرا” مدافع حقوق زن که در همین مورد کار می نمود و داستان مشابه ی دارد،  می گوید: “در گذشته ها پولیس از من شکایت های مبهم و نامعلوم می کرد، ولی بعدا به آزار و اذیتم شروع کردند. و بهمین ترتیب، رفته رفته کار بجایی کشید که از طریق کنفرانس مطبوعاتی علیه من کمپاین تبلیغاتی شروع نموده و حتی مانع کارم شدند.”
شهر “چاتیسگر” یکی از مستحکمترین سنگر های جنبش معاویست های هند بشمار می آید. معاویست ها مدعی اند که برای احقاق حقوق ساکنین قبایل و باشندگان فقیر مناطق روستایی مبارزه می کنند. آنها در مناطق قبایلی هند طرفداران زیادی داشته از جمله 600 ناحیه یا ولسوالی، 200 آنرا در دست دارند.
حکومت هر سال عملیات بزرگ نظامی را غرض نابودی شورشیان معاویست براه می اندازد، ولی تا هنوز موفق به نابودی آنها نشده است. مدافعین حقوق بشر مانند خانم گیرا، پولیس را در هدف گرفتن باشندگان مناطق قبایلی تحت نام جنگ با معاویست ها متهم نموده می گوید: “زد و خورد های پولیس که تحت عنوان جنگ در این مناطق راه اندازی می کند، از دید ما سوال برانگیز است. اما کسانی که در این مورد پرس و جو نمایند، یا خاموش ساخته می شوند، یا با تهدید، آزار و اذیت روبرو گردیده در نهایت روانه محابس می شوند.”
در هفته های اخیر، ده ها ژورنالست از منطقه تبعید و حد اقل 4 تن دیگر به اتهام حمایت از معاویست ها بازداشت گردیده اند. شیوام ویج، یک تحلیلگر مشهور می گوید: “اقدامات سختگیرانه پولیس به معنی جنگی است که هیچکس از چون و چرای آن اطلاع رسانی کرده نمی تواند. آنها اقدامات ما را طرفداری از معاویست ها و طرفداران شان تلقی می نماید، ولی ما می خواهیم مردم را در جریان آنچه در کشور بوقوع می پیوندد، قرار دهیم.”
آقای ویج می گوید، نگرانی های وجود دارد که ممکن است حرکات تهاجمی جدید حکومت کاملا از سرخط اخبار محو و کسی در مورد آن اطلاعی نداشته باشد، اما آقای “گوپال کریشان اگروال” سخنگوی حکومت این گفته ها را پروپاگند ژورناليست ها خوانده می افزاید: “معاویست ها به پیمانه زیاد از ترور و وحشت استفاده می نماید که در آن نه تنها ژورناليستان، بلکه مردم عام و نیرو های دولتی نیز صدمه می بینند. از اثر خشونت های آنها تمام کسانی که در این ایالت زندگی می نمایند در فضای ترس و وحشت بسر می برند.”
وینود ورما یکی از ادیتور های روزنامه ی “گیلد اندیا” اخیرا در راس تیمی از ژورناليست ها غرض یافتن حقایق به منطقه سفر کرده است. ورما می گوید: “در میان تیم ما طرفداران حکومت وجود ندارد، همه ژورناليستان خواهان گفتن حقایق می باشند ولی تحت فشار قرار می گیرند و هر کسی که واقعیت گویی کند، دفعتا مارک “طرفداری از معاویست ها” به پیشانیش زده می شود.”
هرچند حکومت می خواهد کمیته ی را به منظور رسیدگی به شکایات تعین نماید، ولی تحلیگران از جمله شیوام ویج امید زیادی به آمدن تغیيرات ندارند. ویج می افزاید: “معاویست ها به حکومت می گویند، قانون اساسی تطبیق نمی شود، دیموکراسی تان قلابی است و آنطور که ادعا می شود کسی آزادانه سخن گفته نمی تواند. ولی حالا با گماشتن فعالین حقوق بشر و ژورنالست ها می خواهید خود را حق بجانب ثابت نمایید.”
اینهمه در حالی صورت می گیرد که، کمیسیون حقوق بشر و شورای مطبوعاتی هند نیز نگرانی عمیق خود را از تهدید و ارعاب ژورناليست ها در ایالت “چاتیسگر” ابراز نموده اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA