ads

تمکن معتادان در جویچه‎ها

کشت مواد مخدر در غزنی پیشینه ندارد و این ولایت از جمله ولایت‎هایی است که کشت مواد مخدر در آن صفر است. اما به گفته مسوولان امور در غزنی، شمار افراد معتاد به مواد مخدر در این ولایت در حال افزایش است. از طرف دیگر، با سرد شدن هوا و بارش برف، زندگی معتادانی را که بی‎سرپناه هستند، با تهدید جدی مواجه کرده است.

نویسنده: zekria
25 دلو 1395
تمکن معتادان در جویچه‎ها

کشت مواد مخدر در غزنی پیشینه ندارد و این ولایت از جمله ولایت‎هایی است که کشت مواد مخدر در آن صفر است. اما به گفته مسوولان امور در غزنی، شمار افراد معتاد به مواد مخدر در این ولایت در حال افزایش است. از طرف دیگر، با سرد شدن هوا و بارش برف، زندگی معتادانی را که بی‎سرپناه هستند، با تهدید جدی مواجه کرده است.
با این حال، جویچه‎های کنار دریا در قلب شهر غزنی که سر آن‎ها با پلاستیک و کارتن پوشانیده شده است، اکنون به پناهگاه امن برای بودوباش معتادان در این شهر مبدل شده است. فعالان مدنی در غزنی می‎گویند که اگر ارگان‎های مسوول به زودترین فرصت ممکن، مکان مناسب برای بودوباش معتادان تهیه نکنند، سردی هوا جان بیشتر آن‎ها را خواهد گرفت.
عبدالوکیــل اشــرفــی، یک تن از فعالان مدنی در غـزنی، بــا انتقــاد از نهــادهـای مســوول مـیگوید که ریـاست مبــارزه با مــواد مخــدر ایــن ولایت در امر جلوگیری از افزایش رقم معتادان کاری از پیش نبرده است. وی افزود که معتادان در شهر غزنی نه تنها سرپناه مناسب برای بودوباش ندارد که مورد تداوی نیز قرار نگرفته‎اند.
به گفته اشرفی، با سرد شدن هوا در غزنی، معتادانی که سرپناه ندارند، جویچه‎های کنار دریای این ولایت را به خاطر بودوباش با پلاستیک و کارتن‎های کاغذی پوشانیده‎اند. وی افزود: “در قسمت محو کشت و قاچاق مواد مخدر ارگان‎های امنیتی کار می‎کنند و مسوولیت تداوی معتادان را هم ریاست صحت عامه به دوش دارد. با این حال، نمی‎دانم کاری که ریاست مبارزه با مواد مخدر انجام می‎دهد، چیست؟ باید حداقل یک مکان امن و مناسب برای نگهداری معتادانی می‎ساختند که سرپناه ندارند. این‎ها آمده‎اند جمنازیوم ورزشی و گلدانبرایسرکدرست کرده‎اند که اصلاً تأثیری در کاهش آمار معتادان و مسایل مربوط به جلوگیری از کشت و استفاده از مواد مخدر ندارد.”
بشیرالله نقشبندی، یک تن دیگر از فعالان مدنی در غزنی، می‎گوید که عدم جمع‎آوری معتادان از مکان‎های عمومی، تأثیر منفی بر روحیۀ نوجوانان گذاشته و دسترسی به مواد مخدر را نیز تسهیل می‎کند. به باور وی، این وضع می‎تواند گراف افراد معتاد به مواد مخدر را بیش از این بالا ببرد. نقشبندی گفت: “حالا در قلب شهر صدها معتاد در محضر عام قرار دارند که این وضع در کنار سایر اقشار جامعه تأثیر منفی بر روحیۀ نوجوانان داشته و زمینه‎ساز روی آوردن کسانی به مواد مخدر خواهد شد که از بیکاری و فقر رنج می‎برند.”
مسوولان ریاست مبارزه با مواد مخدر ولایت غزنی نیز وضعیت رقت‎بار معتادان در این ولایت را می‎پذیرند و می‎گویند با آن که در زمینه ایجاد یک مکان مشخص برای نگهداری معتادان، قدم‎های ابتدایــی را بــرداشته‎انــد، اما نبود امکانات لازم و عــدم هـمـکاری وزارت مبــارزه بــا مــواد مخـــدر سبب به تأخیــر افتــادن ایجــاد ایــن مـکان شده است. عنایت‎اللهرفعت، رییس مبارزه با مواد مخدر ولایت غزنی، در مصاحبه‎ای با کلید گفت که نبود بودجه سبب شده تا آن‎ها نتوانند مکان مناسبی برای نگهداری معتادان ایجاد کنند. وی افزود: “متأسفانه آمار معتادان در غزنی رو به افزایش است و حالا که هوا سرد شده، زندگی بیشتر آن‎ها با خطر جدی مواجه است. ما هم تلاش‎های زیادی کردیم تا مکانی برای آن‎ها تهیه کنیم اما نبود بودجه سبب شده که این تصمیم را عملی نتوانیم.”
به گفته وی، والی غزنی در نظر داشت با همکاری قومنـدانــی امنیــه، ریــاست مبــارزه بـا مواد مخدر، ریاست صحـت عامــه، شاروالی و اتاق‎های تجارت این ولایت مکان مشخصی برای نگهداری معتادان بی‎سرپنــاه ایجــاد کنــد، اما این برنامه به دلیل تغییراتی که در رهبری شاروالی غزنی به میان آمد، به تأخیر افتاد. رفعت گفت که قبلاً مسوولیت تهیه مکان برای معتادان به عهده شاروالی غزنی گذاشته شده بود. وی همچنان افزود که برنامه‎هایی در خصوص آماده ساختن معتادان برای ترک اعتیاد و آموزش حرفه به آن‎ها نیز روی دست گرفته شده است، ولی به دلیل کمبود بودجه این برنامه‎ها عملی نشده است.
در همین حال، مقام‎های قومندانی امنیه و ریاست صحت عامه غزنی طی صحبت‎های جداگانه با کلید گفتند که آن‎ها با توجه به امکانات دست داشته شان آماده هر گونه کمک برای جمع‎آوری، نگهداری و تداوی معتادان در این شهر هستند. امین‎الله امرخیل، قومندان امنیه غزنی، به کلید گفت که پولیس در کنار جمع‎آوری معتادان حاضر به تأمین مواد سوخت، از جمله چوب و نفت، برای مرکز نگهداری معتادان است.
قرار معلومات مسوولان ریاست مبارزه با مواد مخدر ولایت غزنی هم اکنون شمار افراد معتاد به مواد مخدر در این ولایت 50 هزار نفر تخمین شده است که به گفته آن‎ها مهاجرت به کشورهای چون ایران و پاکستان، بیکاری، هم‎مرز بودن غزنی با ولایت‎های زابل و ارزگان که کوکنار در آن‎ها کشت می‎شود، از عوامل عمده اعتیاد جوانان در این ولایت شمرده می‎شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA