ads

تلاش یک جامعه‎شناس برای خلق جامعه آرمانی

در پوهنتون تعلیم و تربیه تغییرات زیادی به میان آمده است. این تغییرات از مواد درسی و روش تدریس استادان گرفته تا محیط و امكانات آموزشی در این پوهنتون را شامل می‎شود.

نویسنده: asir
5 حمل 1397
تلاش یک جامعه‎شناس برای خلق جامعه آرمانی

در پوهنتون تعلیم و تربیه تغییرات زیادی به میان آمده است. این تغییرات از مواد درسی و روش تدریس استادان گرفته تا محیط و امكانات آموزشی در این پوهنتون را شامل می‎شود. تمام اين تغييرات در مدت يك‎ونيم سال اخیر در پوهنتون تعلیم و تربیه اعمال شده است؛ درست از زمانی كه ذبیح‎الله اسدی، جامعه‎شناس جوان كشور، ریاست این پوهنتون را به عهده گرفت.

اسدی دوره لیسانس را در رشته جامعه‎شناسی در پوهنتون كابل پشت سر گذاشته است. او دوره‌های ماستری و دوكتورا را در همین رشته در هند سپری كرده است. وی مدت يك‎ونيم سال می‎شود كه ریاست پوهنتون تعلیم و تربیه استاد برهان‎الدين ربانی را به عهده دارد.

اسدی از نگاه شخصیتی یك انسان متواضع، شكسته‎نفس و خوش‎اخلاق است؛ كم‎تر ادعا و بیشتر عمل می‎كند؛ يك شنونده آرام است، به ندرت و در موقع ضرورت سخن می‎زند. او می‎گوید كه از كودكی چنین تربیه شده است. با بزرگانی هم‎نشين بوده است كه متواضع و فروتن بوده‎اند.

این جامعه‎شناس جوان می‎گوید كه هدف غایی‎اش در زندگی، انسانی‎زیستن و كمك به دیگران برای رسیدن به زندگی انسانی است. به عقیده اسدی، موقعیت ویژه خانوادگی او باعث شده كه ویژگی‎های شخصیتی متفاوتی نسبت به دیگران داشته باشد. او در یک خانواده متمول شهر كابل بزرگ شده است؛ از این حیث با افراد گوناگون از تمام سطوح جامعه در ارتباط بوده است. قطعاً هم‎نشینی او با افراد گوناگون جامعه و نیز سطح توقع و انتظارات دیگران، اسدی را به مسیری هدایت كرده كه طی طریق در آن برایش لذت‎بخش، شادی‎آور و مبارك است. او كه سال‎هاست در مسير جامعه‎شناسی سیر می‎كند، تلاش دارد جامعه آسيب‎دیده ما را به سمت تعالی و كمال سوق دهد. اسدی برای این كار، ریاست نهاد تحصیلی را به عهده گرفته است كه سالانه صدها جوان افغان از آن فارغ و برای كار وارد اجتماع می‎شوند. او با مديريت سالم منابع انسانی و مالی در اين نهاد تحصيلی، نسل‎هایی را پرورش و به جامعه معرفی خواهد كرد كه آغوش افغانستان سال‎هاست برای استقبال و پذيرایی از اين نسل‎ها باز است؛ نسل‎هایی كه با زیور علم آراسته‎اند و دارای طرح و برنامه برای بهبود زندگی مردم و جامعه‎ای است كه جنگ تمام بنیادهای آن را نابود كرده است.

اسدی جامعه‎شناسی خوانده است. وی می‎گوید كه این رشته را بر حسب نیاز جامعه ما انتخاب كرده است. برداشت او از جامعه‎شناسی این گونه است: “جامعه‎شناسی یك رشته جدید علمی است. این رشته در اوایل قرن 20 ظهور كرد و شامل مواد آموزشی در پوهنتون‎ها شد. اما متأسفانه در افغانستان و بیشتر كشورهای آسیایی، توجه چندانی به علم جامعه‎شناسی صورت نگرفته است؛ در حالی كه در اروپا تمام علوم انسانی مدیون علم جامعه‎شناسی تلقی می‎شود.”

از دید اسدی، در علم جامعه‎شناسی، بافت‎های اجتماعی و ساختار جامعه و نیز نهادهای اجتماعی و روابط میان این نهادها مورد بررسی قرار می‌گیرد. او علم جامعه‎شناسی را برای شناخت اجتماع انسانی و نیز بهبود و اصلاح جامعه بشری بسیار مفید می‎داند. با این حال، اسدی می‎گوید كه اصلاح جامعه زمانگیر است و نیاز به سرمایه‎گذاری هنگفت دارد: “اصلاً هیچ‎چیزی به آسانی به دست نمی‌آید. اگر یك جنگجو می‌خواهد قهرمان شود، باید تمام زمینه‌های قهرمان شدن را برای خود فراهم كند؛ چون اهداف بزرگ، كنش‌های بزرگ می‌طلبد و اهداف عقلانی، كنش‌های عقلانی. در جامعه‎ای كه درگیر بحران است و بحران اخلاقی، ارزشی، هویتی و امنیتی در آن بیداد می‎كند، نه سرمایه‎دار در آن مصوون است و نه فقیر. ما هر كدام در میان همین مشكلات بزرگ شده‎ایم و طبعاً این مشكلات بالای جسم، روان و اندیشه ما تأثیرگذار بوده است. از این رو، به زمان زیاد نیاز است تا جامعه خود را اصلاح كنیم و شرایط مناسبی را برای زندگی خود و نسل‎های آینده فراهم كنیم.”

این جامعه‎شناس به جوانان و محصلان توصیه می‎كند كه صبور و استوار باشند؛ مشكلات در راه تحصیل را تحمل كنند و گذشت را پیشه سازند. به عقیده او، تنها با همین ویژگی‎ها می‌توان راه دشوار رسیدن به هدف را طی كرد و به جایگاه متعالی كه دنبال آن هستیم، رسید. اسدی با اشاره به خاطره‎ای گفت او با وجود مشكلاتی كه در زندگی داشت، هرگز دست از تلاش نكشید و سرانجام تحصیلات خود را موفقانه به پایان رساند: “من در هند مصروف تحصیل بودم كه پدرم خانه ما را فروخت و هزینه تحصیل مرا پرداخت كرد. وقتی از هند برگشتم، به جای آنكه به طرف خانه خود بروم، به سوی خانه كرایی رفتم كه پدرم پس از فروش خانه ما آن را كرایه كرده بود؛ این برایم بسیار متأثركننده بود. با وجود تمام این مشكلات، بالاخره با تفاهم خانواده‌ام موفق شدم خود را به جایگاه بلندی از دانش برسانم. پس از پایان دوره تحصیل، در 11جدی 1395 به ریاست پوهنتون تعلیم و تربیه رسیدم. برای تصدی این پست افراد زیادی كاندید بودند، ولی از میان تمام آن‎ها تنها من انتخاب شدم. بنابراین، هر كسی كه بتواند با مشكلات مبارزه كند و با صبوری و شكیبایی به دنبال هدفش باشد، حتماً روزی در جایگاهی قرار خواهد گرفت كه آن جایگاه شایسته او است.”

ذبیح‎الله اسدی پس از احراز كرسی ریاست پوهنتون تعلیم و تربیه، تغییرات وسیعی در تمام بخش‎های این پوهنتون به میان آورده است. او درباره این تغییرات به مجله كلید گفت: “با شروع كار در پوهنتون، نخست برای تمام صنوف درسی بودجه‎سازی كردم. در گذشته از سوی دولت تنها دو ملیون افغانی به پوهنتون ما اختصاص داده می‌شد ولی با اعمال تغییرات جدید در این پوهنتون، بودجه انكشافی ما به بیش از 20 ملیون افغانی رسید. من و همكارانم در كنار اینكه بودجه سابق را در راه درست آن مصرف كردیم، زمینه را برای جذب بودجه بیشتر نیز فراهم كردیم. در گام بعدی، با این بودجه، تمام صنف‎ها را با پروجكتور تجهیر و به دنبال آن برای تمام استادان كمپیوتر لب‎تاب توزیع كردم. هدف این بود كه استادان مواد درسی خود را در پاورپاینت آماده و به كمك كمپیوتر و پروجكتور برای شاگردان ارایه كنند. در كنار این اقدامات، به كمك همكارانم، بیش از سی وركشاپ آموزشی برای استادان در داخل و خارج از كشور و 41 كنفرانس علمی برای ارتقای ظرفیت استادان تنها در كابل برگزار كردیم. به همین ترتیب تلاش صورت گرفت تا استادان از چپترها به كتاب‌ها رجوع كنند؛ بناءً یك مركز تحقیقی را در پوهنتون با كمك مالی پوهنتون‌های خصوصی ایجاد كردم؛ البته استادان هم در ساخت این مركز سرمایه‌گذاری كردند.”

رییس پوهنتون تعلیم و تربیه در ادامه افزود كه اكنون سیستم كار و تدریس در این پوهنتون كاملاً برقی شده است. اسدی همچنان می‎گوید كه قرار است بیش از 20 جلد كتاب در ماه ثور سال آینده توسط مركز تحقیقی كه آن‎ها در پوهنتون تعلیم و تربیه ساخته‎اند، چاپ و راهی بازار كتاب شود. به گفته او، این كتاب‎ها آموزشی است و برای استفاده در رشته‎های مختلف نوشته شده است.

ایجاد كتاب‎خانه و مركز تحقیقی مستقل برای هر فاكولته از دیگر اقدامات اسدی در جریان یك‎ونیم سال گذشته در پوهنتون تعلیم و تربیه است. او می‎گوید كه كتاب‎خانه هر فاكولته گنجایش شصت نفر را به صورت همزمان دارد و برای مطالعه استادان و محصلان بسیار مفید خواهد بود. اسدی تأكید كرد كه تلاش می‎شود ظرفیت این كتاب‎خانه‎ها و مراكز تحقیقی در آینده گسترش بیشتری بیابد.

رییس پوهنتون تعلیم و تربیه همچنان گفت كه در سال آینده تحصیلی، قرار است دوره ماستری را برای سه رشته دیگر در این پوهنتون ایجاد كنند. این رشته‎ها شامل جامعه‎شناسی، ادبیات و شرعیات می‎شود. به همین شكل در نظر است یك برنامه ماستری جداگانه را برای “نابینایان و ناشنوایان” نیز در پوهنتون تعلیم و تربیه راه‎اندازی شود. تمویل‎كننده این برنامه دولت ناروی است.

اسدی می‎گوید راز موفقیت او در زندگی، اراده محكم است. او گفت كه انسان‎ها تنها با اراده محكم قادر اند هر آنچه را كه می‎خواهند داشته باشند، به دست بیاورند.

این جامعه‎شناس با پشتكار در خانه با خواهران و برادرانش یكجا زندگی می‎كند. او چهار برادر دارد و چهار خواهر كه تمام آن‎ها تحصیلات عالی دارند. اسدی ده سال پیش ازدواج كرده است و حاصل این ازدواج چهار فرزند است.

رییس پوهنتون تعلیم و تربیه می‎گوید كه او در خانه، كتاب را با صدای بلند می‎خواند تا زن و فرزندانش به آن گوش دهند. به گفته اسدی، خانم او بسیار مهربان است و به كتاب‎هایی كه وی با صدای بلند می‎خواند، با دقت گوش می‎دهد. اسدی آرزو دارد كه فرزندانش آدم‎های نیك و در خدمت‌ مردم باشند.

به عقیده اسدی، هر انسانی نابغه است؛ به شرطی كه قدرت نبوغ خود را كشف و آن را پرورش دهد. او از جوانان می‎خواهد كه به اهميت خلقت خود پی برده و برای رسیدن به بلوغ فكری از هیچ كوشش و تلاشی دریغ نورزند. به گفته وی، انسان‎ها همان گونه كه ظاهر متفاوت دارند، استعداد متفاوت نیز دارند؛ ولی باید تلاش شود كه هركس خودش باشد و از خود شخصیتی بسازد كه برایش مایه مباهات، افتخار، لذت و آرامش است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA