ads

تغییر سیاست‌های جهانی در برابر پاکستان

رویکرد ها و سیاست‌های جهانی به وضاحت نشان می‌دهد که پاکستان به دلیل سیاست‌های نادرست‌اش در امر مبارزه با تروریزم آهسته آهسته به طرف منزوی شدن، در حرکت است

نویسنده: zekria
28 سنبله 1395
تغییر سیاست‌های جهانی در برابر پاکستان

رویکرد ها و سیاست‌های جهانی به وضاحت نشان می‌دهد که پاکستان به دلیل سیاست‌های نادرست‌اش در امر مبارزه با تروریزم آهسته آهسته به طرف منزوی شدن، در حرکت است.
کمیته روابط خارجی مجلس سنای ایالات متحده امریکا، پنج شنبه هفته گذشته، وضعیت پانزده ساله افغانستان را به بررسی گرفت و در این نشست پاکستان را به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم کرد که منافع امریکا را تهدید می‌کنند.
در این نشست، باب کروکر، رییس کمیته روابط خارجی سنای امریکا، گفته است که، پاکستان بازی فوق العاده دو گانه را راه انداخته‎است و بر ضد منافع امریکا در افغانستان کار می‎کند .
سناتوران امریکایی پیچیدگی اوضاع در افغانستان را ناشی از مداخله پاکستان عنوان کرده  و از کاخ سفید خواستند تا کمک‌ های‌اش برای پاکستان را قطع کند.
در عین حال، نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان، نیز در این نشست، هشدار داده است که جنگ در افغانستان تا زمانی پیروز نخواهد شد که پاکستان موقف‌اش را در قبال هراس افگنان تغییر ندهد.
حکومت افغانستان از دیر زمان است که بازی دوگانه پاکستان در امر مبارزه با تروریزم را سخت مورد انتقاد قرار داده و از جامعه جهانی به خصوص ایالات متحده امریکا خواسته است تا مانع سیاست‌های دوگانه پاکستان در برابر تروریزم شود، اما ایالات متحده امریکا تاهنوز این خواست دولت مردان افغانستان را نادیده گرفته و در برابر سیاست‌های دوگانه پاکستان هیچ اقدام جدی نکرده است.
هر چند سیاست گذاران امریکایی در پانزده سال گذشته همواره برخورد های دوگانه رهبران پاکستانی در امر مبارزه با تروریزم را نادیده گرفته و برخلاف توقع، سیاست‌های پاکستان را با کمک‌های نقدی استقبال کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد که کارد به استخوان رسیده و ایالات متحده امریکا حاضر نیست پس از این رویکرد های دوگانه پاکستان را در مقابل هراس افگنی نادیده گیرد.
حال سوال اینجاست که آیا واقعآ سیاست گذاران پاکستانی بازی را طوری مدیریت کرده‌اند که ایالات متحده امریکا متوجه بازی‌های دوگانه‌ای حکومت پاکستان نشده‌اند؟
به یقین که پاسخ به پرسش فوق واضح است و ممکن نیست پاکستان در پانزده سال گذشته در سیاست گذاری های‌اش ایالات متحده امریکا را اغفال کرده باشد بلکه در کنار آن‌که  سیاست گذاران امریکایی در پی منافع خودشان این وضعیت را تحمل کرده‌اند، ضعف و پراکندگی سیاست‌های حکومت افغانستان در قبال پاکستان، نیز سبب شده بود تا پاکستانی‌ها بدون هیچ تشویش هم کمک‌های جهانی در امر مبارزه با تروریزم را بدست آورند و هم به هدف تامین منافع خودشان در منطقه از گروه‌های تروریستی حمایت کنند.
دیده می‌شود که تغییر در سیاست خارجی حکومت افغانستان به خصوص در برابر پاکستان آهسته آهسته دیدگاه‌ها را در سطح منطقه و جهان بر علیه سیاست‌های دوگانه این کشور در مبارزه با هراس افگنی به سمت دلخواه افغانستان رهبری کرده و تصور می‌شود که، اگر سیاست گذاران افغان موضع کنونی شان را قاطعانه دنبال نمایند، پاکستانی‌ها به زودی متوجه خواهند شد که اگر حمایت‌های بدون قید وشرط را از گروه‌های تروریستی قطع نکنند، نیتجه سیاست‌های دو پهلوی شان در مبارزه با هراس افگنی جزء، منزوی شدن خود شان پیامد دیگری نخواهد داشت.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA