ads

تعهد 16 میلیارد دالر به افغانستان

کشورها وموسسات کمک کننده درنشست توکیو 16 میلیارد دالر امریکائی را تاسال 2016 به حکومت افغانستان تعهد نمودند. درین نشست که نمایندگان بیش از 60 کشور و10 موسسه کمک کننده حضور داشت حکومت افغانستان با ارائه 22 برنامه دارای اولویت ملی از جامعه  

نویسنده: The Killid Group
18 سرطان 1391
تعهد 16 میلیارد دالر به افغانستان

 

کشورها وموسسات کمک کننده درنشست توکیو 16 میلیارد دالر امریکائی را تاسال 2016 به حکومت افغانستان تعهد نمودند.

درین نشست که نمایندگان بیش از 60 کشور و10 موسسه کمک کننده حضور داشت حکومت افغانستان با ارائه 22 برنامه دارای اولویت ملی از جامعه جهانی خواسته بود تا سالانه 3.5 الی 7 ملیارد دالر را به بخش های ملکی افغانستان کمک نمایند.

رئیس جمهور کرزی درین نشست روی مبارزه جدی با فساد اداری  تاکید نموده وافزود که ، از بین بردن این پدیده نیاز به مبارزه مشترک با جامعه جهانی دارد.

کرزی نبود امنیت  و حضور تروریزم  را  درکشور از مشکلات عمده درافغانستان خوانده وتاکید نمود که برای مبارزه با تروریزم و پیش برد روند صلح نیاز به همکاری جامعه جهانی وکشورهای همسایه است.

درهمین حال حضرت عمر زاخیلوال وزیرمالیه،  تعهد دولت افغانستان را  اعلان نمود وافزود که دولت افغانستان  توقع دارد که جامعه جهانی نیز متعهد به تعهدات شان باشند.

درهمین حال هیلاری کلنتون وزیر خارجه امریکا درسخنانش گفت که امریکا وجامعه جهانی تعهد دارد تا افغانستان را در راستای توسعه اقتصاد وخود کفایی کمک کند وافغانستان را تنها نخواهند گذاشت.

وزیرخارجه امریکا تاکید نمود که جامعه جهانی نقش خود را درراستای کمک به افغانستان انجام خواهد داد ویک میکانیزم حسابدهی بین دوطرف ایجاد خواهد شد.

ازسوی دیگر جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجه درنشست خبری به روز یکشنبه گفت که این کمک ها تا ختم سال 2015 به افغانستان صورت می گیرد ودرسالهای 2016 و2017 کشورهای کمک کننده تعهد نموده اند که به میزان کمکهای سالانه یک دهه گذشته به افغانستان کمک نمایند.

موسی زی می گوید که نشست وزرای  خارجه کشورهای کمک کننده به افغانستان دوسال پس ا زنشست توکیو برگزار خواهد شد واین کشور ها  نظربه نیازمندیهای افغانستان کمکهایشان را تنظیم خواهندکرد.

ازسوی هم بانکی مون سرمنشی سازمان ملل متحد درسخنانش درین نشست به حفظ دست آوردها درراستای پیش رفت جامعه مدنی وزنان طی ده سال گذشته تاکید نمود وافزود که بعد از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان درسال 2014 باید توجهی بیشتر درین راستا صورت گیرد.

این درحالیست که شماری از کارشناسان امور اقتصادی وسیاسی  نشست توکیورا برای آینده افغانستان مهم می خوانند اما می گویند که اگر حکومت افغانستان در راستای مبارزه با فساد اداری وآسیب های که مانع کمک ها شده است اقدام جدی نکند مانند یک دهه گذشته این کمک ها نیز درتوسعه اقتصادی موثر واقع نخواهدشد.

سف الدین سیحود استاد پوهنحی اقتصاد پوهنتون کابل درین مورد می گوید که اگر مشکلات ده سال گذشته آسیب شناسی نشود واقدام جدی صورت نگیرد این کمک ها مانند گذشته در راستای توسعه اقتصادی به مصرف نخواهد رسید.

از سوی هم حکیم تورسن کارشناس مسایل سیاسی می گوید که هیج تضمین وجود ندارد که حکومت افغانستان بتواند به تعهدات که درین نشست به کشورهای کمک کننده  سپرده است عمل نماید.

وی می گوید رئیس جمهور کرزی بارهاروی موضوعات مختلف وعده سپرده است اما عملی نشده است

جامعه جهانی وکشورهای کمک کننده درحالی 16 میلیارد دالر را درچهار سال آینده به افغانستان تعهد می کنند که این کشورها درنشست شیکاگو سالانه 4.100 میلیارد دالر را دربخش نظامی به افغانستان تعهد نموده بودند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA