ads

تصویر مخدوش از انتخابات 28 میزان

ثبت‎نام نامزدان انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها به ترتیب در 22 و 24 ماه جوزا به پایان رسید. براساس اعلام کمسیون مستقل انتخابات، به استثنای ولایت غزنی، 16 هزار و 216 نفر در سراسر کشور برای تصدی کرسی‎های ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها در انتخابات 28 میزان امسال نامزد شده‎اند.

نویسنده: asir
17 سرطان 1397
تصویر مخدوش از انتخابات 28 میزان

ثبت‎نام نامزدان انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها به ترتیب در 22 و 24 ماه جوزا به پایان رسید. براساس اعلام کمسیون مستقل انتخابات، به استثنای ولایت غزنی، 16 هزار و 216 نفر در سراسر کشور برای تصدی کرسی‎های ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها در انتخابات 28 میزان امسال نامزد شده‎اند. مطابق تقویم انتخاباتی، فهرست ابتدایی نامزدان انتخابات در هفتم سرطان و فهرست نهایی آن در دوازدهم اسد اعلام می‎شود. ثبت‎نام نامزدان یکی از مراحل مهم پروسه ملی انتخابات است که اکنون این مرحله به پایان رسیده است.

مرحله مهم دیگر پروسه ملی انتخابات، ثبت‎نام رأی‎دهندگان است. این مرحله از 25 حمل آغاز شد و تا پنجم سرطان ادامه می‎یابد. براساس آخرین آمار کمسیون مستقل انتخابات، بیش از 6 ملیون و 381 هزار نفر رأی‎دهنده برای شرکت در انتخابات ثبت‎نام شده‎اند. بیش از دو ملیون این رقم را زنان تشکیل می‎دهند. مراحل اول و دوم ثبت‎نام رأی‎دهندگان در مراکز ولایت‎ها و ولسوالی‎ها در 22 جوزا پایان یافت و مرحله سوم ثبت‎نام در مراکز روستاها در حال جریان است.

این دو مرحله در شرایطی در حال نهایی شدن است که کمسیون‎های انتخاباتی با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند. یکی از این مشکلات، قوام نیافتن ساختارهای قانونی است که برای پیش‎برد امور انتخابات در قانون مربوط به انتخابات پیش‎بینی شده است. این مشکل ضمن آنکه کار کمسیون‎های انتخاباتی را با کندی و اخلال روبه‎رو کرده است، زمینه را برای انجام بازی‎ سیاسی با پروسه انتخابات نیز فراهم ساخته است.

حدود یک و نیم ماه پیش، شهلا حق از سرپرستی ریاست دارالانشای کمسیون مستقل انتخابات کنار رفت. به تعقیب آن کمسیون مستقل انتخابات برای پر کردن این خلاء یک فهرست سه نفری را به منظور تعیین یکی از آن‎ها برای ریاست دارالانشای این کمسیون به ریاست جمهوری فرستاد. ریاست جمهوری بر خلاف حکم صریح قانون انتخابات با این فهرست موافقت نکرد و خواستار معرفی افراد بیشتری برای تعیین رییس دارالانشای کمسیون مستقل انتخابات شد. هرچند گفته می‎شود که این فهرست آماده شده و در اختیار ریاست جمهوری نیز قرار گرفته است، ولی رییس جمهور تا هنوز از میان این فهرست دست به گزینش نزده است. این در حالی است که ریاست دارالانشاء یک پست بسیار مهم و کلیدی در ساختار کمسیون مستقل انتخابات عنوان شده است.

در کنار این، کمسیون شکایات انتخاباتی نیز تا حال موفق به ایجاد دفاتر ولایتی خود در 34 ولایت کشور نشده است. برای تشکیل دفاتر ولایتی کمسیون شکایات انتخاباتی در هر ولایت به سه نفر عضو نیاز است و هر سه نفر نیاز به تأیید ریاست جمهوری دارد. مسوولان کمسیون شکایات انتخاباتی مدعی هستند که آن‎ها فهرست کسانی را که برای عضویت در دفاتر ولایتی این کمسیون درخواستی داده‎ بودند، مدت‎ها پیش نهایی کرده‎اند و به ریاست جمهوری فرستاده‎اند. با این حال، رییس جمهور در این باره هم تا حال فیصله نهایی خود را صادر نکرده است و تابع آن تا هنوز دفاتر ولایتی کمسیون شکایات انتخاباتی نیز در 34 ولایت ایجاد نشده است. این در حالی است که مطابق قانون انتخابات، دفاتر ولایتی کمسیون شکایات انتخاباتی باید یک ماه پیش از شروع ثبت‎نام نامزدان انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها ایجاد می‎شد و به کار آغاز می‎کرد. از جانب دیگر، قفلی که ماه‎ها پیش به دروازه دفتر کمسیون مستقل انتخابات در ولایت غزنی زده شده است، تا حال باز نشده است. به دلیل این مشکل، روند ثبت‎نام رأی‎دهندگان در مرکز غزنی و تمام هژده ولسوالی آن مختل شده است. همچنان در حالی که مرحله ثبت‎نام نامزدان انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها در سراسر کشور پایان یافته است، در غزنی حتا یک نفر چانس ثبت‎نام را نیافته است. کمسیون مستقل انتخابات بارها تلاش کرده است تا این مشکل را حل کند اما موفق نشده است. حکومت نیز تا هنوز برای حل این مشکل اقدام عملی نکرده است و مردم غزنی در عالم بی‎سرنوشتی قرار گرفته‎اند.

کمبود بودجه و مشکلات تخنیکی از دیگر مواردی است که در جریان ماه‎های گذشته در کمسیون مستقل انتخابات مشاهده شده است. به تازگی گلاجان عبدالبدیع صیاد، رییس این کمسیون، اعتراف کرد که کمسیون مستقل انتخابات با مشکلات مالی و تخنیکی روبه‎رو است. صیاد افزود که علی‎رغم این مشکلات، کار کمسیون مستقل انتخابات به خوبی در تمام ولایت‎ها به پیش می‎رورد! از دید او، علت بروز این مشکلات در کمسیون مستقل انتخابات، عدم همکاری به موقع نهادهای بین‎المللی با این کمسیون است.

این مشکلات در کنار تهدیدات امنیتی، تصور ناشفاف از انتخابات پیش‎رو به دست می‎دهد. از همین حالا مشخـص است که کمسیـون مستقـل انتخـابـات در دام بـازی‎هـای سیاســی افتـاده است و برای اجرای امور انتخاباتی با دستـان نیمه‎بسته عمل می‎کند. از این رو، تصور نمی‎شــود که انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها‎ عاری از مشکلات برگزار و توقع مردم از این انتخابات آن گونه که هست، برآورده شود. اگر تمام عوامل و نهادهای انتخاباتی برای مدیریت سالم انتخابات کمر خود را محکم بسته نکنند، تاریخ ناخوشایند انتخابات‎های گذشته در کشور بار دیگر تکرار خواهد شد؛ اتفاقی که به هیچ صورت به نفع دموکراسی و مردم‎سالاری در افغانستان نیست.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA