ads

تدوير لويه جرگه و انتظارات مردم

لويه جرگه عنعنوی كه در ساختار سياسی، اجتماعی و قانونگذاری افغانستان از گذشته ها بدين سو، جايگاه خاصي داشته، تا هنوز هم از همين منزلت برخودار است.

نویسنده: The Killid Group
4 عقرب 1390
تدوير لويه جرگه و انتظارات مردم

لويه جرگه عنعنوی كه در ساختار سياسی، اجتماعی و قانونگذاری افغانستان از گذشته ها بدين سو، جايگاه خاصي داشته، تا هنوز هم از همين منزلت برخودار است.

حکومت تلاش دارد تا در چند روز آينده، لويه جرگه عنعنوي را با شركت 2030 تن از نماينده گان مردم و مهمانان خارجي در کابل برگزار کند.

مسؤلان كميسيون برگزاري لويه جرگه عنعنوي، امضای پیمان همکاری های استراتژیک میان افغانستان و امریکا را از موضوعات اساسي مورد بحث در اين جرگه مي خوانند.

صفيه صديقى سخنگوى کميسيون آماده گى لويه جرگه ضمن اعلام این خبر به كليد گفت: بيش از دو هزار تن شامل اعضاى کنونى، اعضاى دوره قبلي ولسي جرگه، اعضاى شوراى هاى ولايتى، شمارى از نماينده گان سکتور خصوصى، جامعه مدنى، علماى دينى، نماينده گان مهاجران افغان در كشورهاي ايران و پاكستان در اين جرگه شركت مي كنند تا روی انعقاد پیمان همکاری استراتیژیک با امریکا و برخي موضوعات ديگر به توافق برسند.

قرار است 34 نفر شامل 15 تن از سطح ولسوالی ها، 7 تن از شورای ولایتی و 12 تن از اعضای ارگان ها و نهادهاي مدني ولايت هرات به شمول اساتيد پوهنتون در اين لويه جرگه شركت کنند.

با این حال منشي شوراي ولايتي هرات ضمن انتقاد از سهمیه اختصاص داده شده برای هرات، روند گزينش افراد در لويه جرگه عنعنوي را سليقه اي خواند.

ولی سخنگوي والي هرات می گوید: پروسه انتخاب نماينده گان لويه جرگه عنعنوي از هرات به صورت شفاف و توسط سيستم قرعه كشي صورت گرفته است.

اظهارات مسؤلان كميسيون لويه جرگه عنعنوي مبني برگزاري آن تا چند روز ديگر در حالي صورت مي گيرد كه برخي از كارشناسان حقوقي تدوير آن را خلاف قانون اساسي كشور می خوانند و فيصله هاي آن را مغاير با مواد قانون اساسي قلمداد مي كنند.

درهمين حال كارشناسان به اين باورند، از آنجاييكه قرار است در مورد دو موضوع مهم در اين جرگه تصميم گرفته شود، نیاز است تا برای استقرار پايگاه نظامی دائمی امريكا در افغانستان، جدول زماني تعیین گردد و واشنگتن نیز در بدل اجازه تاسیس پایگاه نظامی در کشور، برای بازسازي افغانستان تعهد جدی بسپارد.

ازجانب دیگر میزان شركت زنان در لويه جرگه عنعنوي از ديگر موضوعات مهم و بحث برانگيزي به حساب می آید که قابل تامل است.

با آنكه مسؤلان كميسيون برگزاري لويه جرگه از شركت 25 درصدي زنان در اين جرگه خبر داده اند، ولی معاون بخش حقوق زنان كميسيون مستقل حقوق بشر هرات، سهم داده شده برای زنان را ناچيز خوانده و خواستار حضور پررنگ زنان در لوی جرگه عنعنوی شده است.

بر بنیاد ماده یکصد و یازدهم قانون اساسی افغانستان، لویه جرگه در شرایطی برگزار می شود که قرار باشد در مورد مسائل مربوط به استقلال، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، مصالح اولیای کشور، تعدیل احکام قانون اساسی و محاکمه رییس جمهور تصمیم گرفته شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA