ads

تجلیل از مرکزیت فرهنگی غزنی در تهران

از مرکزیت فرهنگی غزنی در سال 2013 میلادی توسط اکو در تهران تجلیل شد. مراسم گرامی داشت از انتخاب شهر غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، روز دوشنبه  و با حضور وزرای فرهنگ افغانستان و ایران، فرهنگیان و هنرمندان دو کشور و شماری از اعضای سفارت های خارجی، در تهران برگزار شد. این مراسم توسط موسسه فرهنگی اکو، و شماری از نهادهای دیگر افغانستانی و ایرانی، درتهران برگزار شده است.

نویسنده: The Killid Group
13 جدی 1391
تجلیل از مرکزیت فرهنگی غزنی در تهران

از مرکزیت فرهنگی غزنی در سال 2013 میلادی توسط موسسه فرهنگی در تهران تجلیل شد.

مراسم گرامی داشت از انتخاب شهر غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، روز دوشنبه  و با حضور وزرای فرهنگ افغانستان و ایران، فرهنگیان و هنرمندان دو کشور و شماری از اعضای سفارت های خارجی، در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بخدی، این مراسم توسط موسسه فرهنگی اکو، و شماری از نهادهای دیگر افغانستانی و ایرانی، درتهران برگزار شده است.

داکتر سیدمخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ کشور، در این مراسم گفته است که غزنی با شهرهای دیگری که افتخار پایتخت فرهنگی جهان اسلام را داشته اند، تفاوت غم‌انگیزی دارد.

به گفته او، مصیبت‌هایی غزنی در جهان اسلام و حتی در سطح جهان منحصر به فرد است، چون اولین بار به دست فرزند ناخلف اش، علاءالدین حسین جهانسوز آتش زده شد و هفت شبانه روز سوخت.

وزیر اطلاعات و فرهنگ کشور گفته است:” غزنی، شهر سیلی خورده قرون و تازیانه خورده اعصار است؛ حال آن که این شهر، مرکز رشد و اعتلای شعر و ادب فارسی، گسترش تمدن اسلامی و شهری سرشار از نشاط و موسیقی و شعر بوده است.”

او تاکید کرده است که در تجاوز قوای انگلیسی، متجاوزین در اقدامی عجیب دروازه شهر غزنین را در انتقام به عملکرد سلطان محمود غزنوی، به هندوستان منتقل کردند.

در این دیدار وزیر فرهنگ ایران از خواهر خواندگی دو شهر باستانی غزنی و نیشابور ایران خبر داد که با استقبال مسوولان دو کشور قرار گرفت.

در این مراسم همچنین شاعران مطرح افغانستان، سید ابوطالب مظفری، قنبرعلی تابش، محمدصادق دهقان، محمد حسین فیاض، ضیا قاسمی و خانم زهرا زاهدی شعر خواندند و عارف جعفری آهنگساز و آوازخوان نام آشنای کشور نیز به اجرای موسیقی پرداختند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA